TIMISOARA. Deschiderea magazinelor online, unde marfa este comercializata prin intermediul Internetului, tinde sa devina cea mai frecventa idee de afaceri din ultimii ani, un fenomen care rescrie din mers caracteristicile shopping-ului traditional.
Daca in 2008, la nivelul intregii tari existau circa 1600 de „pravalii” virtuale, in prezent, doar in judetul Timis, numarul afacerilor de comert derulate pe Internet bate inspre 700.
Succesul acestui gen de shopping se bazeaza, in special, pe preturile produselor, mai mici cu 15 – 30 % decat in cazul marfurilor similare cumparate dintr-un hypermarket, dar si a costurilor reduse de intretinere, in conditiile in care mentenanta unui site este mult mai usor de suportat financiar decat chiria unui spatiu comercial.
„Deschiderea unui magazin virtual presupune, inainte de toate, infiintarea unei societati comerciale. Aceasta trebuie sa aiba ca si obiect de activitate comertul cu amanuntul prin intermediul caselor de comenzi sau prin Internet, conform Codului CAEN 4791. Apoi, investitia este modica si depinde de valoarea produsele scoase la vanzare, insa nu se poate compara cu banii bagati la inceput intr-un magazin real, pentru ca nu este nevoie de stocuri mari. Te aprovizionezi pe masura ce vinzi”, ne-a declarat Alex Hagiu, student la Facultatea de Drept, care a investit intr-un magazin virtual alaturi de doi prieteni.
“Am pus fiecare cate 2000 de euro si ne-am apucat de treaba. Investitia initiala a fost de 6.000 de euro, bani cu care am acoperit achizitionarea stocului initial de marfa, realizarea web magazinului si promovarea site-ului. Scriptul e cel mai scump, iar programatorii cer destul de mult pentru ati face un soft prietenos si usor de folosit de catre clienti. In prima luna, aproape ca ne-am recuperat investitia, iar apoi faceam vanzari si de 500 de euro pe zi. Afacerea ne-a depasit asteptarile si, asa cum se intampla la romani, acolo unde-s mai multi parteneri la castig, am inceput sa ne certam de la bani”, mai spune Hagiu, care in prezent si-a cesionat partile sociale partenerilor sai si a iesit din “combinatie”. Fiind in an terminal, vrea sa-si termine studiile universitare cu nota cat mai mare…
Furturile din magazinele online, cu carduri clonate sau file cec false
In cele aproape 700 de magazine online cu sediul IP in Timisoara se vinde orice, de la piese auto, computere, accesorii pentru bebelusi si flori, pana la pesti, canapele si mancare pentru caini si pisici. Livrarile se fac in toata tara, dupa ce, in prealabil, clientul achita comanda cu cardul, fila cec sau prin intermediul mandatului postal. In unele cazuri, se accepta si plata ramburs, adica la primirea coletului cu produsele dorite. In mod paradoxal, in 2010, aproape 70% din sumele platite cu card bancar catre magazinele online din Romania au provenit de la romanii stabiliti peste granita.
Cu alte cuvinte, aproape un milion de tranzactii din cele 2,5 milioane de tranzactii efectuate in magazinele online romanesti au avut platitori din alte tari. Suma totala a platilor online cu card bancar a fost de peste 150 milioane de euro, in conditiile in care o plata efectuata din tara in cadrul unui magazin online a fost, in medie, de 30 de euro, in timp ce platile efectuate din strainatate rareori au coborat sub 100 de euro.
“Am avut probleme cu anumiti clienti, dar s-a dovedit ca vina nu ne apartinea. Mai precis, multi dintre termenii de pe partea de IT&C pe care noi ii folosim sunt ciudati pentru cumparatorii mai in varsta. Tocmai din aceasta cauza apar si neintelegerile”, a explicat Alex Rada, patronul unuia dintre primele magazine de IT&C online din Banat.
Mai mult, o parte dintre clienti vin efectiv la furat, cand aleg sa plateasca online cu carduri clonate, care nu le apartin sau, in cazul firmelor, emit file cec false. La polul opus sunt romanii care evita cumparaturile online din cauza incertitudinilor legate de securitatea site-ului, a procesului de cumparare si a datelor personale, la care se adauga posibilele fraude.