Topul firmelor abonate la licitatiile Primariei Timisoara! SDM, Confort si Drumco au incasat milioane de euro dupa ce au castigat cele mai multe contracte!

TIMISOARA. Aproape 300 de milioane de euro. Atat au incasat firmele care au castigat licitatiile organizate de Primaria Timisoara incepand din anul 2006 si pana in 2011. Vorbim despre contractele atribuite dupa nenumarate licitatii organizate pentru fiecare din cele patru directii ale municipalitatii: Directia de Patrimoniu, Directia de Dezvoltare, Directia de Mediu si Directia Tehnica.

Cele mai multe licitatii, dar si cei mai multi bani, s-au ”invartit” la Directia de Patrimoniu, urmata fiind de cea Tehnica, apoi de cea de Dezvoltare si abia apoi de cea de Mediu. Asadar, reparatiile la cladiri, lucrarile de apa-canal si cele la strazi au avut intaietate intotdeauna in Timisoara, fiind lasate la urma lucrarile la scuaruri si parcuri sau noile investitii. VEZI un top al firmelor care au castigat cele mai multe licitatii si care au incasat cei mai multi bani pe urma contractelor atribuite!

_______________________________________________________________________________

Care sunt cele 20 de firme care au incasat cei mai multi bani de la Primaria Timisoara in ultimii ani?

Timp de sase ani, Societatea de Drumuri Municipale, Confort si Drumco au avut mare trecere la licitatiile organizate de Primaria Timisoara. Acestea sunt cele trei firme care au incasat cei mai multi bani de pe urma contractelor atribuite prin licitatii, dar si cele care au castigat cele mai multe dintre aceste licitatii, in perioada 2006 – 2011.

In conturile acestora, dar si a altor firme cunoscute ca lucreaza foarte bine cu Primaria Timisoara, au intrat zeci de milioane de euro, pe lucrari de reparatii la cladiri, modernizari de drumuri sau chiar reabilitari de blocuri.

Valoarea contractelor atribuite in urma licitatiilor desfasurate de Primaria Timisoara ajunge la 281.246.574 de euro, adica trece de 1,2 miliarde de ron, bani cheltuiti si investiti in ultimii sase ani.

Din total, cea mai mare suma, adica aproximativ 623 de milioane de lei, echivalentul a peste 140 de milioane de euro, a fost impartita de Directia de Patrimoniu, condusa pana in 2011 de Nicusor Miut si din 2011 de Martin Staia, directie ce are in subordine si Serviciul de Achizitii Publice, care organizeaza toate licitatiile la nivelul municipalitatii. Zeci de firme au castigat licitatiile organizate pentru Directia de Patrimoniu si au executat lucrari de reparatii la gradinite, scoli, licee sau la cladiri ce apartin Primariei Timisoara ori de reabilitare termica a mai multor blocuri.

De exemplu, Societatea de Drumuri Municipale a incasat, numai pentru intretinerea trotuarelor malurilor Canalului Bega, 8 milioane de lei, intr-un singur an. In plus, doar pentru intretinerea strazilor din zona de sud-vest a Timisoarei, tot SDM, a incasat, intr-un singur an, 15 milioane de lei. In acelasi an, mai exact 2010, 30 de milioane de lei au ajuns in conturile firmei Strabag SRL, cu acelasi scop: de intretinere a strazilor din oras, atat in zona de sud-est, cat si in cea de nord-vest. Tot la capitolul drumuri, Confort a incasat anul trecut 10 milioane de lei doar pentru intretinerea si repararea strazilor de pamant si piatra sparta din Timisoara.

Pe locul al doilea se afla Directia Tehnica, condusa de Culita Chis si aflata in subordinea viceprimarului Sorin Grindeanu, care a impartit putin peste 560 de milioane de lei, echivalentul a aproape 130 de milioane de euro, prin licitatii, in ultimii sase ani. Cea mai mare suma a ajuns la firmele care au executat lucrari la drumurile si podurile din Timisoara. Vorbim despre aproape jumatate din suma totala, restul banilor mergand in directia Serviciului Energetic si Monitorizarea Serviciului de Utilitati Publice din cadrul Directiei Tehnice, aici intrand reabilitarea termica a blocurilor, dar si serviciul de iluminat public sau retehnologizarea cazanelor Colterm, dar si catre Biroul Hidrotehnic, care administreaza lucrarile la reteaua de apa-canal.

De exemplu, primaria a dat in concesiune serviciul de iluminat public din Timisoara pe o perioada de zece ani, incepand cu anul 2005, platind catre SC ELBA SA si SC AEM SA aproape 60 de milioane de lei. In conturile firmelor care s-au ocupat de extinderea retelelor de apa-canal au intrat circa 60 de milioane de lei, tot atat cat ne costa intretinerea serviciului de iluminat public.

Comparativ cu Directia de Patrimoniu si cu cea Tehnica, Directia de Dezvoltare a Aureliei Juniei a impartit putin peste 27 de milioane de lei, adica aproximativ 6,4 milioane de euro, unor firme precum Drumco, Societatea de Administrare a Domeniului Public, Biju SRL sau Confort. Este vorba despre lucrari de investitii, cum ar fi unele de reabilitare a cladirilor istorice, majoritatea din Piata Unirii, sau lucrari pe fonduri europene la unele spitale din Timisoara ori la unele piete, realizate in ultimii ani.

Ultimul loc este ocupat de Directia de Mediu, condusa de Vasile Ciupa, care a dat 20 de milioane de lei la firmele care au avut cele mai bune oferte la licitatii, dar numai in perioada 2008 – 2011. Banii au fost impartiti intre societatile Drufec, Garden Center Grup si Horticultura. Cele mai mari sume le-au incasat Horticultura si Drufec, cate 8,8 milioane de lei pentru Parcul Copiilor si 3,9 milioane pentru Rozelor – Horticultura, respectiv 2,4 milioane de lei pentru Parcul Carmen Sylva – Drufec.

Topul celor mai ”iubite” firme

Potrivit informatiilor furnizate de Primaria Timisoara, firma care a incasat cei mai multi bani in urma contractelor atribuite prin licitatii publice este Societatea de Drumuri Municipale, aflata in administrarea Consiliului Local. In ultimii sase ani, in conturile SDM au intrat aproape 40 de milioane de euro, echivalentul a 173 de milioane de lei.

Locul al doilea ii revine firmei Confort SA, cu 27,6 milioane de euro, adica circa 122 de milioane de lei, locul trei apartinandu-i societatii Drumco SA, cu 21,4 milioane de euro, mai exact aproape 95 de milioane de lei. Acestea sunt si firmele care au avut cele mai multe licitatii castigate.

SC Andritz Energy & Environment a primit 89,9 milioane de lei, respectiv 20 de milioane de euro pe un singur contract, acela pentru retehnologizarea societatii Colterm. Aceasta este firma care se afla pe locul patru in topul realizat de noi in baza informatiilor primite de la municipalitate.

Locul cinci ii apartine firmei SC Nimb SRL – aproape 20 de milioane de euro, echivalentul a 88 de milioane de lei, cel de-al saselea firmei Romenergo SA – 15,8 milioane de euro, echivalentul a 70 de milioane de lei, cel de-al saptelea societatii Strabag SA, care nu a incasat nici macar jumatate din suma primita de firma Romenergo, ci 6,8 milioane de euro. Elba se afla pe locul opt, cu 6,6 milioane de euro, iar AEM pe locul noua cu 6,2 milioane de euro. Locul zece ii apartine societatii Energomontaj SRL, care a incasat in toti acesti ani 5,9 milioane de euro. (Vezi mai jos, topul complet!)

Cum se organizeaza licitatiile la Primaria Timisoara?

Toate licitatiile desfasurate de municipalitate sunt organizate pana la ultimul detaliu de Serviciul de Achizitii Publice din cadrul Directiei de Patrimoniu a Primariei Timisoara. La licitatii participa zeci de firme, uneori chiar si din Bucuresti sau din alte zone din tara.

La lucrari mai mici, cele mai multe oferte le depun firmele din Timisoara si din Timis, dar la lucrari mai mari avem oferte din toata tara. Nu se merita sa vina din Bucuresti pentru o lucrare mica, desi anul trecut am avut, de exemplu, o licitatie la Sala Olimpia, pentru lucrari la acoperis. A venit o firma din Bucuresti pentru doar 600.000 de lei”, ne-a declarat Martin Staia, seful Directiei de Patrimoniu.

Potrivit acestuia, procedura de organizare a licitatiilor nu este deloc greoaie, insa de multe ori se trage de timp. ”Unele licitatii se prelungesc aiurea si ne exaspereaza. Cei de la Bucuresti mai stau si o luna pe documentatie si nici macar nu ne dau unde verde sau nu ne anunta de ce, ca sa stim o socoteala. Dupa ce sta o luna sau sase saptamani documentatia acolo, mai vine unul si contesta, pe motive mai mult sau mai putin intemeiate. Mai dureaza inca o luna si rezolvarea contestatiei”, se plange Martin Staia.

Procedura este destul de transparenta, explica si sefa Serviciului de Achizitii Publice, Lucretia Schipor. Toata documentatia trebuie sa fie validata de ANRMAP – Autoritatea Nationala pentru Reglementarea si Monitorizarea Achizitiilor Publice, care are la dispozitie 14 zile sa-si dea acceptul. Cei de la Bucuresti verifica toate cerintele pentru ca autoritatea locala sa defineasca invitatia de participare.
Cele mai frecvente licitatii sunt cererile de oferta. Licitatiile difera insa in functie de planul valoric, dar termenele pentru validare sunt aceleasi, indiferent de procedura.

Regula in achizitii publice este licitatia deschisa sau restransa, dar exista o exceptie, care porneste de la niste praguri valorice. De exemplu, daca valoarea estimata a contractului care urmeaza sa fie atribuit este sub un anumit prag valoric – 4.485.000 de euro, se poate face procedura simplificata, adica cererea de oferta”, spune Lucretia Schipor.

Dupa ce municipalitatea publica invitatia de participare la licitatii, firmele interesate au timp zece zile sa depuna ofertele. Cele care se inscriu trebuie sa plateasca cate o garantie de participare, de maximum 2% din valoarea estimata a contractului anuntata in sistemul electronic.

Autoritatea contractanta are apoi timp inca trei zile sa raspunda la oferte. In 40 de zile dupa deschiderea licitatiei trebuie sa aiba loc o evaluare, pe baza careia se incheie un contract de atribuire, care poate fi semnat dupa cinci zile cu firma castigatoare. Probleme apar insa la contestatii, unele firme fiind nemultumite de modul in care a fost organizata licitatia.

AUTORI: ROXANA DEACONESCU, CIPRIAN VOIN

Informatiile publicate de opiniatimisoarei.ro pot fi preluate de alte publicatii online doar in limita a 500 de caractere si cu citarea sursei cu link activ. Orice abatere de la aceasta regula constituie o incalcare a Legii 8/1996 privind drepturile de autor si va fi tratata ca atare.

    Pareri

  1. documentare de mai mare jena…!

    un inceput de documentare…
    apoi un drum pe la alte servicii de audit si control ar fi binevenite…
    asa doar de amorul unei documentari!
    ps:LIPSESTE CONCLUZIA.

  2. cat priveste „procedurili” de licitatie, sunt EXCESIV DE COMPLICATE SI PLINE DE DOCUMENTE…
    CINE SPUNE CA NU-I ASA E MASA CUR.VA !
    DE ACEIA ATATEA CONTESTATII…
    PLUS COMISIOANELE DE RIGOARE CARE INCARCA DEVIZELE CU 10-30%!