Cauciucuri de iarna vara! Cum ar fi in cizme la 40 de grade Celsius? De ce e bine sa schimbam cauciucurile in functie de sezon

De la sfarsitul lunii martie, cauciucurile de iarna nu mai sunt obligatorii, dar soferii nu s-au grabit sa le schimbe cu cele de vara. Putini stiu insa cat de periculos este sa circuli cu anvelopele de iarna pe timpul verii.

Specialistii spun ca folosirea de cauciucuri de iarna poate pune in pericol viata conducatorilor auto.

In primul rand, anvelopele se uzeaza foarte repede, ceea ce afecteaza siguranta in trafic, iar in al doilea rand, aderenta este mai scazuta, ceea ce inseamna ca distanta de franare este mai mare, iar masina poate fi manevrata cu greu si devine instabila.

”Principala caracteristica a cauciucurilor de vara este ca sunt de vara, iar a celor de iarna ca sunt de iarna. Anvelopele de vara sunt facute sa circule in conditii normale la 20 de grade si cele de iarna la 0 grade. in momentul in care creste temperatura, cele de iarna vor avea o urma de franare mult mai mare, frana nu va fi deloc scurta. Acesta este detaliul tehnic. Apoi, conteaza modelul, la cele de iarna exista risc de  acvaplanare, cauciucurile nu taie apa, plutesc putin pe ea si nu este aderenta, pentru ca acel model nu arunca apa. Anvelopele de iarna sunt facute sa se comporte bine pe zapada, nu pe ploaie”, explica Dorel Pintea, proprietar service auto.

Distanta de franare mai mare. Un dezavantaj destul de important pentru cei care circula vara cu cauciucurile de iarna se opreste asupra distantei de franare. Siguranta dispare daca lungimea pe care se activeaza frana creste la masinile care circula cu anvelope de iarna. Specialistii afirma ca, de exemplu, proportional, distanta pe care autoturismul se opreste creste cu 30 – 40 la suta. Oricum, una este sa franezi in 20 de metri si alta este sa franezi in 28 de metri. In cazul in care intervine un pericol iminent, este destul de periculos sa nu ai anvelopele potrivite.

Pe forumurile specializate de pe internet, tot mai multi soferi se plang ca sistemul ABS se activeaza pe suprafata uscata in cazul in care masina ruleaza cu cauciucuri de iarna in zilele mai calduroase. De asemenea, exista riscul ca anvelopele sa explodeze daca se circula cu viteze mari pe distante mai lungi de 250 de kilometri.

Unii soferi nu pricep insa cat de periculos este sa nu tina cont de sezonul pentru care sunt facute anvelopele. ”Ca de obicei, noi asimilam lucrurile ca la oameni, nu ne place sa mergem cu cizme de iarna vara si invers. Poate asa ar trebui sa se gandeasca. E obligatoriu sa fie o lege care sa ii puna sa circule cu cizme pe zapada? Dar cum ar fi sa mearga prin centrul Timisoarei in cizme, la 40 de grade?”, mai spune Dorel Pintea.

Multi soferi nu-si mai schimba cauciucurile din cauza faptului ca nu le permite bugetul. La unele service-uri auto din Timisoara insa, schimbarea anvelopelor si echilibrarea rotilor costa in jur de 60 de lei. Preturile pot depasi insa si 100 de lei, in functie de masina si de service-ul la care se merge.

Informatiile publicate de opiniatimisoarei.ro pot fi preluate de alte publicatii online doar in limita a 500 de caractere si cu citarea sursei cu link activ. Orice abatere de la aceasta regula constituie o incalcare a Legii 8/1996 privind drepturile de autor si va fi tratata ca atare.

    Pareri

  1. Fratilor,
    in principiu ce ziceti e corect…

    dar, vorba aia’, teoria ca teoria, insa practica ne omoara…

    intr-adevar, cauciucurile de iarna la 40 de grade scartaie, sunt zgomotoase (tot timpul crezi ca ai pana :-), nu sunt la fel de bune pe asfalt umed dar, daca nu conduci la limita aderentei ci mergi normal e OK. La fel si cu lasatul darelor pe asfalt la temperaturi mari, se „duc” mai repede, creste distanta de franare, etc …

    Ceea ce cred eu este ca lipseste din articol/interviu este mesajul cheie – daca conduci prudent si eviti stilul sportiv (pentru care oricum ai nevoie de ALTE cauciucuri de vara/iarna :-), merge si cu cele de iarna pe timpul verii (daca ai macar vreo 4 mm profil).

    Cat despre exploziile la peste 250km parcursi, sincer, n-am prea auzit povesti din-astea prin mediile/media prin care ma invart…

    E un pic de adevar in povestea asta (din punt de vedere logic/tehnic) dar si mult marketing al companiilor producatoare (si desfacere) a anvelopelor.

    Mesajul meu e conduceti prudent si daca va permite bugetul, cumparati/folositi cauciucuri si de vara si de iarna!

    Din experienta mea de aproape douazeci de ani este ca n-am avut probleme nici vara cu cauciucuri de iarna (uitate cam mult timp pe jenti, pana prin iulie-cuptor) dar nici iarna la munte (i-adevarat, intr-un decembrie timpuriu, dar cu destul de multa zapada dealtfel).

    Asta e doar parerea mea … de cetatean (ne)turmentat 🙂

    DRIVE SAFE!

  2. Sa nu uitam de consum,care creste atunci cand folosim cauciucuri de iarna pe timp de vara.

  3. Cum ar fi in cizme la 40 de grade Celsius? Cred ca as fi foarte sexy prin oras – la fel si masina nu ar avea nici o problema la viteze sub 50km/h pe distante de 10km cat conduc eu zilnic.

  4. Dragii mei, marketingul ne omoara….
    Daca sunteti soferi care se impaca bine cu legea puteti merge cu orice tip de cauciuc in orice anotimp (conducere preventiva), daca sunteti certati cu legea atunci, sincer, incercati sa utilizati cauciucurile potrivite pentru anotimpurile potrivite.
    Dar in rest, drum bun sa aveti si nu mai muscati momeala artificiala aka marketingul agresiv pentru a va scoate banii cu forta din buzunar.
    Stima.