Primarul Nicolae Robu declanseaza audit la RATT: Cate orase din Europa isi permit sa dea 3 milioane de euro pe un tramvai?

Situatia Regiei de Transport Timisoara, aflata in pragul falimentului, a intrat in vizorul primarului Nicolae Robu. Acesta a cerut un audit general la RATT, convins ca managementul de la regie a fost unul dezastruos.

Am declansat un audit general la RATT, deci nu control, control este la Parcul Copiilor. In vreo 4 saptamani vom avea raspunsul. Eu sunt foarte nemultumit de RATT, aceeasi nemultumire pe care am avut-o cand eram simplu cetatean o am si acum ca primar. Am in plan sa intervin radical la aceasta regie, dar pentru asta am nevoie de un audit. Trebuie luata o decizie care sa fie cat mai inteleapta de reorganizare. Nu putem pastra structuri care sunt gauri negre„, a declarat primarul Timisoarei.

Nicolae Robu si-a exprimat nemultumirea si fata de felul in care arata mijloacele de transport in comun din oras, dar si fata de graficul de functionare.

Daca ne uitam la situatia financiara care s-a constituit in timp, nu e suficient sa fie invinovatit exercutivul Primariei ca nu a facut platile de subventii. Incepand de la cum arata spatiul din statiile de tramvai, continuand cu starea unor mijloace de transport, cu graficul mijloacelor de transport care nu e nici pe departe optimizat, si avand in vedere acel deficit financiar urias, toate conduc la concluzia ca acolo nu a existat un management corect. Acolo exista purtatori de cuvant, eu am condus o universitate fara purtator de cuvant, fara departament de comunicare. Vad ca-si fac reclama la circulatul cu tramvaiul, chiar avem bani de platit asa ceva, cand de fapt exista deficite uriase?”, s-a intrebat Nicolae Robu.

Primarul este intrigat de pretul tramvaielor pe care vechea administratie intentiona sa le cumpere.

Singurul mod prin care poate fi imbunatatita starea mijloacelor de transport este achizitia de tramvaie cu 3 milioane de euro bucata? Cate orase din Europa isi permit sa dea 3 milioane de euro pe un tramvai? Exista solutii mult mai ieftine prin care sa le dai confort cetatenilor… Exista tramvaie cu aer conditionat, dar nu sunt eu specialist in domeniu, am o informare preliminara. Sunt tramvaie silentioase, care arata foarte bine si cu mai putin de 1 milion de euro bucata.. Nu pot sa procedez discretionar, ci numai respectand legea, incat sa nu dam 3 milioane de euro pe un tramvai. Nu este asta prioritatea Timisoarei...”, a precizat Robu.

Intrebat daca s-ar putea intoarce la conducerea RATT fostul director adjunct, liberalul Ionut Nasleu, Robu a spus: ” Chiar credeti ca dl Nasleu duce lipsa la vreun post de director la RATT? E subsecretar de stat, are si alte oportunitati.. Si-a si dat demisia singur cand a vazut ca nu poate face nimic.

Primarul vrea management privat la RATT

Nicolae Robu a sustinut ca se gandeste chiar la un management privat la Regia de Transport a Timisoarei, adica sa contracteze o firma care sa puna pe picioare RATT.

Eu am in atentie si un management privat la RATT. Vom face o analiza si vom vedea ce e mai bine. Asta inseamna o licitatie internationala pentru contractarea unei firme care are competente de management al unei societati de transport in comun urban„, a spus primarul.

Cei care circula gratis cu tramvaiul in Timisoara pot sta linistiti. Robu nu restrange facilitatea. Deocamdata.

Lista de gratuitati nu va fi restransa, dar daca ajungem la solutia managementului privat, in caietul de sarcini, sigur ca vor fi stabilite cerintele„, a adaugat Nicolae Robu.

Primarul a mai precizat ca nu poate spune cand se vor cumpara tramvaie noi la Timisoara, dar a dat asigurari ca se va intampla in mandatul sau.

Informatiile publicate de opiniatimisoarei.ro pot fi preluate de alte publicatii online doar in limita a 500 de caractere si cu citarea sursei cu link activ. Orice abatere de la aceasta regula constituie o incalcare a Legii 8/1996 privind drepturile de autor si va fi tratata ca atare.

    Pareri

  1. In cadrul regiei se petrec lucruri ciudate, as putea spune chiar PENALE, la nivelul conduceri, protectiei muncii si personalului . Trebuie de remarcat faptul ca de peste 4 ani nu a mai fost nici un control la regie. Nu ma refer aici la controalele ce rebuiau sa vina din partea primariei, deoarece d-na Mihaela Marza este in consiliul de administratoe, ci la controalele Curtii de Conturi si Garzii Financiara care se pareca au uitat adresa regiei si au lipsit cu desavarsire.

    Pentru a fi mai bine inteles am sa incerc sa fac o analiza (dupa organigrama veche) a sectie LCCS ( Linia Cale Contact Substatii).- cea mai oropsita sectie din regie dar care daca nu functioneaza in conditii optime duce la oprirea transportului electric.

    Primaria municipiului Timisoara a cheltuit in perioada 1986-2006, pentru modernizarea transportului in comun cu tramvaiul 40,000,000.00 euro. Cu aceasta ocazie s-au modernizat :
    – 40 km linie cale
    – intersectiile importante din oras
    – 40 km fir contact
    – cablurile de medie tensiune ( peste 20kV)
    – circa 80 km cabluri de joasa tensiune(600 V curent continu)
    – intreaga gospodarie subterana afectata de lucrari

    Pana la aceasta data metenanta facuta la aceasta investitie a fost 0. Rezultatele nu au intarziat sa apara:
    – s-a defectat macazele automate. Nu mai functioneaza nici comanda nici semnalizareaautomata a acestor macaze, cu grave consecinte asupra sigurantei circulatiei.
    – s-au distrus cabluri de medie si joasa tensiune, cabluri din care umele au fost chiar abandonate. Datorita defectarii cablurilor de intoarcerea au fost incendii la substatiile deredresare 6, 3, 2.
    – intersectiile sunt intr-un grad avansat de uzura cu posibilitatea aparitiei deraierilor.
    – in linia cale a aparut uzura ondulatorie pe sute de metrii, ca urmare zgomot a cvrescut, iar materialul rulant se degradeaza rapid.
    – o parte a sistemul de izolare a liniei cale (masticul bituminos) trebuia refacut (vezi ce s-a intamplat in aceasta vara). Conform instructiunilor primite de la furnizori la 3 ani masticul bituminos trebuie schimbat. (in magaziile regiei exista tone de mastic neutilizat)
    – intersectiile retelei de contact prezinta uzuri pronuntate cu posibilitatea aparitiei unor deranjamente majore.

    La toate aceste probleme conducerea regiei a venit numai cu un program de restructurare a personalului care a creat alteprobleme grave care prin nerespectarea normativelor in vigoare sunt si PENALE :

    1. Linia cale: s-a desfintat echipele de lucrari la linia cale ( din 24 angajati au ramas 4), echipa de intretinere a macazelor a fost decimata, s-a desfintat atelierul de confectionat macazesi piese deschiump pentru linia cale. S-au modernizat 40 km linie cale, dar mai exista inca 40 km linie cale nemodernizata si km linie cale in depouri( Take Ionecu si Dambovita). Prin masurile luate de conducerea regiei a disparut practic activitatea de intretinere a liniei cale din oras. Teoria conducerii regiei a fost ca lucrarile se vor face cu firme specializate in baza unor contracte de prestari service. Aceasta gandire se poate aplica in momentul in care ai fonduri si gasesti firme cu care sa lucrezi (costurile in aceste cazuri cresc cam cu 60%). Rezultatul acestei situatii este degradarea rapida a liniei cale. Problema penala este ca nu se respecta normative in vigoare care prevad cand si cum trebuie executate lucrarile.

    2. Linia contact: In urma aplicarii programului derestructurare efectivul echipelor la acest atelier s-au redus cu 50%, fara a exista o normare a activitatii, care sa respecte normativele in vigoare. S-a desfintat echipa de macaze, s-a desfintat echipa de lucrari,iar echipa de intretinere a fost decimata. Din 6 turnuri active in anul 2008 mai sunt functionale2 sau 3. S-au modernizat 40 km linie contact tramvai , dar mai exista inca 40 km linie contact tramvai nemodernizati, km linie contact tramvai in depouri si circa 60 km linie contact la reteaua de troleibuz la care nu se va mai face intretinerea pentru ca nu mai este cu cine si cu ce.

    3. Substatiile de redresare si transformare : Aici este situatia cea mai grava. Substatiile, in nr de 9, reprezinta inima transportului electric. La un necesar de minim 46 angajati, calculati in baza normativelor aflate in vigoare, in cadrul substatiilor au ramas 11 sau 12 angajati dintre care unii nici macar nu au calificarea deelectrician (caz penal) . Noua gandire a actualei conduceri duce la concluzia ca se doreste distrugerea transportului electric prin inchiderea substatiilor de redresare si transformare. Totul poate fi spus printr-un singur cuvant SABOTAJ. Pentru a se opri transportul cu tramvaie in Timisoara este suficienta aprirea a maxim 2 substati de transformare redresare.
    Substatiile de redresare au vechimi cuprinse intre 25 si 50 de ani avand ca producatori doua firmae care s-au desfintat. Pentru a avea o functionare cat de cat normala, intr-o lipsa acuta de piese de schimb este absolut obligatoriu efectuarea riguroasa a reviziilor si intretinerilor prevazute in normative. Prin concedirea electricienilor din acest sector s-a ajuns ca de peste 24 luni sa nu se mai facut nici o intretinere planificata la nici o substatie. Singurele actiuni care s-au realizat au fost interventii in regim de urgent pentru inlaturarea unor avarii. Rezultatul este ca in orice moment pote sa apara un eveniment care sa duca la inchiderea oricarei substatii de redresare.
    Masurile luate de actuala conducerearegiei au dus la

    – desfintarea echipei de dispecerat de la substatia din str. Abrud, injumatatind-o si a mutad-o in sediul din Intrarea Doinei nr8. Rezultatele sunt ca la substatia de redresare nr.6 din str. Abrud nu mai lucreaza nimeni desi personalul de manevra putea executa lucrari de interventie si manevre la aceasta substatie.
    – desfintarea echipa de interventie prin trecerea echipei la atelierul de linie contact. Rezultatul obtinut este ca timpul de interventie la un deranjament s-a dublat. Trebuie remarcat faptul ca electricienii echipei de linie cale (mai putin cei plecati din substatii) nu pot intra in instalatiile din substatii deoarece nu cunosc scemele electrice.
    – acum in instalatiile electrice lucreaza si oameni neinstruiti si care nici macar nu au calificarea de electrician(caz penal)
    – Personalul de conducere nu are calificarea legala.

    Echipa de cabluri : desi in lucrarile de investitii s-a realizat modernizarea a circa 100Km cabluri electrice, conducerea regiei a desfintat echipa de cabluri si a casat tot echipamentul necesar acestor lucrari ( masina de defectoscopie). Rezultatul cablurile se distrug ( nimeni nu mai stie amplasdarea exacta in traseu a cablurilor) si nu se repara decat in baza unor comenzi inaintate firmelor de specialitate.

    Concluzia care rezulta din aceasta analiza este ca in orice moment Timisoara poate sa ramana cu transportul electric blocat.
    Vinovati de consecinte: conducerea RATT, fosta conducere a primariei Timisoara si fostul Consiliul Local Timisoara !!!!!!!!!!!!!

  2. Aveti perfecta dreptate insa pe cine intereseaza. Sefii isi iau banii si spagile iar regia se desfiinteaza. oricum nimeni de acolo acum nu cunoaste problemele, toti sunt pusi pe criterii politice si de spaga.

  3. Rusine romanul nu mai are, frica de dumnezeu nici atat, acum banii, spaga, hotia e tata tuturor, e trista situatia Ratt-ului, iar Timisoara chiar merita tramvaie de calitate, iar cei ce nu isi platesc biletul, sa fie amendati, sper ca noul primar sa faca ceva pozitiv, il apreciez ca vad ca are vointa si a inceput sa miste ceva in oras…poate in sfarsit o sa avem un primar si noi….pana acum am avut o fantoma.

  4. Primaria Cluj a semnat, pe 27 martie, contractul pentru achizitia a 12 tramvaie PESA, noi, in valoare de 1,4 milioane euro bucata. Oradea a achizitionat in 2008 zece tramvaie Siemens la pretul de 2,7 milioane de euro + TVA, cu garantia deja expirata……Firma poloneză PESA are 160 de ani de experienţă în domeniu.
    În contract se arată că tramvaiul PESA are un consum de doar 48,7 wh/t*km, o capacitate de 296 de călători şi un termen de garanţie de şase ani.Licitaţia a fost câştigată de PESA în faţa companiei Astra Arad – Siemens, care a oferit tramvaie la preţul de 1,9 milioane euro bucata.

  5. Cum a aparut Robu, au aparut si controalele si falimentele! Fac parte dintre cei care merg de ani de zile cu firobuzul (cum se spunea pe vremuri in Timisoara troleibuzelor) si autobuzul si, mai rar, cu tramvaiul. Am remarcat evolutia pozitiva a RATT si asta conteaza. Un prefect neprofesionist a intarziat cu ani de zile achizitia unor autobuze Mercedes. Or fi fost si astea scumpe, dar in ele te simti excelent. Stim ca Dl. Robu este obisnuit din politehnica sa cumpere toate gioarsele, pentru ca sunt mai ieftine. Va distruge si transportul in comun din Timisoara! In favoarea cui ? Ramane de vazut!