Hartuirea si terorizarea clientilor rau-platnici de catre banci sunt sanctionabile in justitie

Obiceiul unora dintre bancile comerciale sau a institutiilor financiar-bancare de a-si hartui clientii cu intarzieri la plata ratelor, obicei tot mai accentuat de criza economica, a ajuns in atentia instantelor. Totul dupa ce o parte dintre “victimele” amenintarilor repetate au cerut judecatorilor sa constate agresivitatea functionarilor bancari si, in consecinta, sa-i oblige la plata unor despagubiri. Autoritatile statului au devenit mult mai atente cu astfel de cazuri in urma tragediei de la Craiova, din iunie 2009, cand un client al Provident nu a mai rezistat hartuirii permanente la care a fost supus de agentii recuperatori si a cedat psihic, punandu-si capat zilelor. Pornind de la aceasta drama, zilele trecute, o instanta din Romania a pronuntat prima sentinta definitiva impotriva unei institutii bancare, care a fost acuzata de intimidarea unei cliente cu o restanta de o zi la plata unui credit si inscrirea sa abuziva in Biroul de Credit. Initial, Sucursala Dej a Bancpost a fost amendata de OPC Cluj cu suma de 5.000 de lei pentru inscrierea abuziva in Biroul de Credit, dupa care Judecatoria Dej a condamnat banca la plata a 25.000 de euro cu titlu de despagubiri. La recurs, Tribunalul Cluj a mai redus din suma, obligand Bancpost la plata a 4.500 de euro pentru trauma psihica provocata clientei si fiicei acesteia in varsta de 9 ani Aceasta decizie consemneaza o premiera in justitia din Romania si devine un precedent pentru alte cazuri de acest fel. De fapt, decizia din recurs a Tribunalului Cluj readuce in limite decente relatia banca-client, sanctionand excesele comportamentale si de limbaj ale functionarilor recuperatori. „Am un card overdraft la o banca din Timisoara si, in fiecare luna, sunt sunata cu cateva zile inaintea scadentei pentru a mi se pune in vedere ca trebuie sa achit rata. Daca intarzii o zi, doua, poate din cauza salariului care ne intra pe card mai tarziu, sunt hartuita efectiv cu telefoane dupa telefoane pentru a fi intrebata cand am de gand sa platesc! Daca am proasta inspiratie sa nu raspund, imediat sunt sunati girantii, sotul sau copiii, pe telefonul fix”, ne spune Andrada Schipor, clienta unei banci din Timisoara. „Decizia Tribunalului Cluj prin care o banca, oricare ar fi, a fost obligata la plata unor despagubiri catre o clienta terorizata psihic de catre recuperatorii interni, reprezinta o confirmare a modului discretionar in care sunt tratati debitorii de catre creditori. in acest fel s-a deschis calea catre justitie a tuturor celor ce se considera hartuiti si intimidati de catre bancile care prefera acest mod violent de recuperare a creantelor, in locul apelarii la instanta de judecata si, eventual, la executorul judecatoresc”, ne-a declarat avocata Carmen Obarsanu, fosta judecatoare la Judecatoria Timisoara

Obiceiul unora dintre bancile comerciale sau a institutiilor financiar-bancare de a-si hartui clientii cu intarzieri la plata ratelor, obicei tot mai accentuat de criza economica, a ajuns in atentia instantelor.

Totul dupa ce o parte dintre “victimele” amenintarilor repetate au cerut judecatorilor sa constate agresivitatea functionarilor bancari si, in consecinta, sa-i oblige la plata unor despagubiri. Autoritatile statului au devenit mult mai atente cu astfel de cazuri in urma tragediei de la Craiova, din iunie 2009, cand un client al Provident nu a mai rezistat hartuirii permanente la care a fost supus de agentii recuperatori si a cedat psihic, punandu-si capat zilelor.

Pornind de la aceasta drama, zilele trecute, o instanta din Romania a pronuntat prima sentinta definitiva impotriva unei institutii bancare, care a fost acuzata de intimidarea unei cliente cu o restanta de o zi la plata unui credit si inscrirea sa abuziva in Biroul de Credit. Initial, Sucursala Dej a Bancpost a fost amendata de OPC Cluj cu suma de 5.000 de lei pentru inscrierea abuziva in Biroul de Credit, dupa care Judecatoria Dej a condamnat banca la plata a 25.000 de euro cu titlu de despagubiri.

La recurs, Tribunalul Cluj a mai redus din suma, obligand Bancpost la plata a 4.500 de euro pentru trauma psihica provocata clientei si fiicei acesteia in varsta de 9 ani Aceasta decizie consemneaza o premiera in justitia din Romania si devine un precedent pentru alte cazuri de acest fel. De fapt, decizia din recurs a Tribunalului Cluj readuce in limite decente relatia banca-client, sanctionand excesele comportamentale si de limbaj ale functionarilor recuperatori.

„Am un card overdraft la o banca din Timisoara si, in fiecare luna, sunt sunata cu cateva zile inaintea scadentei pentru a mi se pune in vedere ca trebuie sa achit rata. Daca intarzii o zi, doua, poate din cauza salariului care ne intra pe card mai tarziu, sunt hartuita efectiv cu telefoane dupa telefoane pentru a fi intrebata cand am de gand sa platesc! Daca am proasta inspiratie sa nu raspund, imediat sunt sunati girantii, sotul sau copiii, pe telefonul fix”, ne spune Andrada Schipor, clienta unei banci din Timisoara.

„Decizia Tribunalului Cluj prin care o banca, oricare ar fi, a fost obligata la plata unor despagubiri catre o clienta terorizata psihic de catre recuperatorii interni, reprezinta o confirmare a modului discretionar in care sunt tratati debitorii de catre creditori. in acest fel s-a deschis calea catre justitie a tuturor celor ce se considera hartuiti si intimidati de catre bancile care prefera acest mod violent de recuperare a creantelor, in locul apelarii la instanta de judecata si, eventual, la executorul judecatoresc”, ne-a declarat avocata Carmen Obarsanu, fosta judecatoare la Judecatoria Timisoara

Informatiile publicate de opiniatimisoarei.ro pot fi preluate de alte publicatii online doar in limita a 500 de caractere si cu citarea sursei cu link activ. Orice abatere de la aceasta regula constituie o incalcare a Legii 8/1996 privind drepturile de autor si va fi tratata ca atare.

    Pareri

  1. In trecut rau platnicii au facut inchisoare.
    In prezent este invers, creditorul este amendat.
    Este protejata hotia si talharia, de mai sti incotro.
    N-are chef sa plateasca? da creditorul in judecata si castiga. e rasul lumii.

    • Am o restanta de 3 luni la un credit. Anul aceata sotul meu a fost operat de 2 ori (transplant) iar eu am ramas fara servici. La banca nu am gasit nici o intelegere pentru o restructuare pe o perioada de 1 an pana ne mai revenim cu bani .Un angajat al bancii spune ceva , altul altceva, unul iti cere unele acte, altul altfel de acte. Sunt luni de zile , de cand ma rog de ei sa ma ajute la plata creditului. Am mai avut credite dar intotdeauna am fost un bun platnic. Nu aveam de unde sa intuiesc acum 2 ani ce mi se intampla anul acesta. Ma hartuiesc cu telefoanele. Desi nu am pus gaj nimic ma ameninta ca voi fi executata silit prin bunuri mobile si imobile. Pentru ceea ce am patit noi ca familie dupa cum spune un antevorbitor, ar trebui sa fim arestati. Uni sunt orbiti de viata lor fericita si indestulata, ca nu vad pe aceea ce sunt bolnavi si care isi vand bunurile de valoarea pentru un gram de sanatate. Poate intr-o zi vor fi si ei in locul nostru………..

    • pentru kertezs ibolya ! Nu am postat niciodata o parere personala nicaieri pentru ca nu am considerat necesar sa-mi pierd timpul cu astfel de muierisme dar comentariul tau kertezs m-a determinat sa-ti scriu desi nu te cunosc si nici nu-mi doresc asta …afla draga kertezs ca bancile din zilele noastre nu mai sunt aceleasi din trecut ,care iti acordau un credit fara a mai percepe costuri ascunse ,fara a mai hartui imprumutatii ,fara a mai vinde creantele ,fara a mai profita de credulitatea unor oameni aflati in pragul disperarii si bineinteles fara a mai gasi fel si fel de clauze marsave pe care sa le foloseasca impotriva datornicului care poate nu a citit un contract in viata lui ba chiar punadu-l sa semneze pe banda rulanta ca de, un functionar bancar are timpul limitat. Cam astea sunt parghiile de asuprire ale unei banci impotriva datornicului la momentul de fata pe care tu probabil le vezi absolut normale ba chiar esti nemultumit ca restantierul nu executa detentie ca in vremurile despre care vorbesti ,pai draga kertezs nu-s pedepsiti cei care fura sistematic bugetul de stat respectiv buzunarul tuturor romanilor adusi in pragul saraciei , constransi sa ajunga sclavii bancilor si tu doresti sa umplii puscariile cu datornici rai platnici la banci ?Sincer daca te-as cunoaste ti-as trage doua palme si un mare sut in curul tau unguresc si te-as expedia in rahatul tau de tara ca d-aia am ajuns la sapa de lemn pentru ca ocupati mult pre mult teritoriu romanesc pe care l-am putea exploata in folosul nostru al romanilor ca voi oricum faceti umbra degeaba pe aici cu toti cartofii vostri si colacii secuiesti vanduti pe la porti ….

  2. Bancile profita de romanii din tara asta tratandu-i ca pe niste sclavi. Mai rau ca in evul mediu. Bancile fac lobby in parlament ca sa nu se dea legea falimentului personal care te pune automat sub umbrela legii. In tara asta esti tratat ca un infractor, sunt „n” situatii in care nu mai poti plati. Ce ar trebui sa faca banca? Sa-ti sechestreze copii? Sa-ti violeze nevasta?

  3. buna ziua!am luat odata un credit de la o banca,dupa aia l-amrefinantat!Dupa patru ani ma trezesc ca ma suna o firma de recuperari din Bucuresti precum eu nu mi-am platit creditul!si sa aflu dupa aia ca banii a fost in cont,4 ani nu am stiut de ei banca ia retras.si creditul la vandut,practic nici nu mam folosit de bani!si acum ma gasesc sa platesc ambele credite!