TIMISOARA. Tot mai putini calatori circula an de an cu mijloacele de transport in comun din Timisoara, fie ca vorbim despre timisoreni, fie ca vorbim despre turisti.
Statisticile RATT arata ca numarul calatorilor care s-au urcat intr-un tramvai sau autobuz ori in mai multe a scazut la jumatate in ultimii 3 ani. Totodata, a scazut si numarul calatoriilor facute de mijloacele de transport in comun ale RATT.
Daca in anul 2010 erau numarate 141.505.000 de calatorii, in 2011 au fost 101.945.000, iar in 2012 au fost 75.789.000 de calatorii. In 2013 sunt estimate putin mai multe decat anul trecut: 85 de milioane, insa aceasta este doar o estimare facuta de specialistii RATT.
In ceea ce priveste numarul calatorilor transportati de mijloacele de transport in comun, in 2010, cei de la RATT au numarat 140.615.000 de calatori, in 2011 au numarat 100.736.000 de calatori, iar in 2012 au numarat 74.448.000 de calatori. Pentru anul 2013 sunt estimati aproape 84 de milioane de calatori. Aici sunt numarati toti cei care urca in mijloacele de transport in comun si valideaza, fie ca sunt aceeasi si circula cu mai multe tramvaie, autobuze ori troleibuze in fiecare zi, fie ca au gratuitate sau nu. Cei mai multi au validat cu abonamente.
RATT are in parcul auto 258 de mijloace de transport in comun, din care 93 de tramvaie, cu 2 mai putine decat in anul 2010, 50 de troleibuze si 113 autobuze. In ceea ce priveste investitiile, in 2010 au fost investiti 8,4 milioane de lei, in 2011 aproape 10 milioane de lei, iar in 2012 circa 3,8 milioane de lei, majoritatea banilor fiind rambursari de credite. Conducerea RATT ar vrea sa investeasca si anul acesta 14 milioane de lei.
Cat despre numarul angajatilor, si acesta a scazut de la an la an. Daca in 2010 RATT avea 1.436 de angajati, in 2011 au fost 1.076, iar in 2012 avea 919 angajati. Conducerea regiei vrea sa mai dea afara oameni si anul acesta, urmand ca RATT sa aiba doar 910 angajati in 2013.
„In estimarea indicatorilor fizici au fost luate in considerare cantitatile realizate pe anii 2010 si 2011, realizatul anului 2012, precum si pe baza datelor din primele 3 luni ale anului 2013. S-a estimat o crestere a numarului de kilometri parcursi, datorita obiectivelor Municipiului Timisoara privind dezvoltarea retelei de transport si cresterea frecventei transportului in comun”, se arata in nota de fundamentare pentru aprobarea bugetului de venituri si cheltuieli al RATT pentru anul 2013, semnata de directorul regiei, Ioan Goia.
Veniturile regiei pe anul 2013 sunt „prognozate la nivelul de 74.118.000 lei”, cu o crestere de 11% fata de 2012. Cheltuielile totale programate in anul 2013 sunt de aproape 73 de milioane de lei, iar profitul estimat de specialistii RATT este de minimum 1,1 milioane de lei. Proiectul de buget va intra in atentia consilierilor locali la urmatoarea sedinta ordinara.
Pareri
In 2010 inca se mai puteau zari controlori in autobuze. In 2013, sunt o raritate.
Controale mai dese si va creste si numarul de clienti platitori.
Pa cum sa mai mergi cu ratt cand pute de nu poti sa stai plin de aurolaci si nespalati…mai bine merg juma de ora pe jos chiar si cand e vreme naspa decat sa merg cu ei…e rusinos
ratt nu a auzit de DEZINFECTARE, mi-e scarba sa apas butonul de la urcare/coborare de la tramvaie, trebuie sa-l apas cu o moneda sau altceva. de scaune si barele de sustinere sa nu mai zic…
Aduceti tramvaie noi, mentineti curatenia tramvaielor interior si exterior, controlorii sa aiba o activitate intensa etc. veti avea calatori de nu vet face fata!
Pretul mare, zic eu, al biletelor nu are si el un impact negativ asupra nivelului incasarilor regiei?
Banuiesc ca o parte a problemei renuntarii cetatenilor la transportul cu mijloacele RATT este si faptul ca in ultimii trei ani au fost schimbate aproape toate traseele liniilor, mai ales ale tramvaielor. Traseele obisnuite de zeci de ani au fost date peste cap intr-un interval scurt de timp, astfel incat era de preferat sa mergi pe jos sau cu alt mijloc de transport, fiindca nu stiai unde duce o linie anume intr-o zi, fata de alta zi. La un moment dat atat de schimbate erau traseele incat calatorii obisnuiti, timisoreni, urcau in tramvai si intrebau vatmanul unde merge acel tramvai. Parca erau prima data in TM. Normal ca aceasta bulversare a condus la renuntarea la mijlocul de transport.
Statistici … dar daca tot le fac cei de la RATT atunci sa le foloseasca pentu a gasi si cauzele scaderi numarului de calatori si sa caute solutii.
Poate unele din soluti vor fi introducerea trolebuzelor in Ghiroda si Dumbravita, respectiv tramvaiele in Mosnita.
Iar solutie pentru Timisoara ar fi sa puna un accent mai mare pe curatenia din mijloacele de transport. (adica sa faca curatenie mult mai des, eventual sa angajeze oameni pentru curatenie)
… si categoric una din cauze ar putea fi trasele care nu sunt bine gandte si preturile de bilete diferite (ca doar sa fim seriosi linile expres sau metropolitan nu sunt cu nimic mai lungi sau mai bune decat restul si totusi preturile sunt mai mari).
Pai cum sa circule lumea cu vechiturile de tramvaie care sunt extrem de murdare si se zdruncina din toate incheieturile? Autobuzele sunt mai OK, desi de cand a venit caldura, dintr-o data nu mai functioneaza aerul conditionat (consuma si ala motorina). Pretul biletelor este mult prea mare pentru conditiile oferite.Plus ca 75% din calatori sunt elevi/studenti/pensionari care nu platesc abonamente sau bilete.La cat costa gigacaloria, unii fac baie numai o data pe luna.Sistem de vanzare a biletelor ca la Timisoara nu mai exista nicaieri in Romania.Se intampla foarte des ca biletele sa se „termine” la ora 10 dimineata sau sa nu ai de unde cumpara un bilet dupa ora 8 seara. Cum ati vrea sa circule turistii in conditiile astea? Cei care sunt la conducerea RATT ar trebui pur si simplu ingropati si poate ar fi cazul sa avem un management privat care sa cunoasca conceptul de calitate si sa aibe niste target-uri clare. Nu si le indeplinesc, zboara dupa ce isi fac auto-critica!Dar, ma rog, noi vorbim/scriem, noi auzim…Dl. Robu nu circula cu mijloacele RATT si probabil nici nu stie ca este un RATT in Timisoara. Controlorii au toti fetze de delicventi, habar nu au sa vorbeasca limba romana si multi au probleme cu igiena personala.Nimeni nu a auzit de uniforme, legitimatii cu holograma/securizate, camasa, pantaloni lungi si mai ales de cuvantul „va rog”. Si inca una: mi se pare super sa vezi soferii de autobuz cu camasa descheiata si burta paroasa, transpirata si bronzata la vedere sau minunatele vatmanite care vorbesc la telefonul mobil in timp ce cara in spate 100 de oameni. Traiasca Europa!
In cursul zilei de 09.mai.orele 16.00,am fost nevoit sa calatoresc cu RATT,un autobus simplu(nearticulat),E-7.Am urcat in statia din Sagului si am coborat la destinatie la Posta Mare.Cand am urcat,mi-am spus ca nu este adevarat…O caldura si un aer sufocant,unde mai pui alte mirosuri de transpiratie,etc.Am hotarat sa iau o atitudine de civism si am intrebat pe ,,d-l sofer,,de ce nu da drumul la clima si circula astfel,deoarece transporta oameni si nu animale,cu toate ca si acestea au nevoie de confort minim.Intr-o limba moldoveneasca mi-a spus ca autobusul circula,,la tara,,si…clima o dau,,altii !A omis totusi ca am observat ca d-lui intentionat circula cu cele doua hublouri deschise si geamul de la sofer,altfel chiar el era predispus la sufocare…
Mai este ceva de spus aici ???
nu cred…cei din conducere ,,inchid,,ochi ca soferi lor sa faca economie,sau zic doar,ce se intampla cu motorina economisita,cine o duce acasa???Intreb doar…
Am gasit si controlori pe linia lui 40,spre MOOL,curati,eleganti si foarte civilizati !Totusi se poate…
Cand va veni ziua cand eu personal voi prinde un ,,zugrav,,al tramvaielor,autobuzelor cu spray-urile lor ce au murdarit tot.
Oare primaria a vazut cum arata tramvaiele ce pleaca din gara de Nord ?Jalnic le-o spun eu…Gara ???Nu mai vorbesc…Blocurile de vis-a -vis de gara???Pai este primul contact cu Timisoara al unui cetatean ce vine din alte colturi ale tarii !Alo,aude cineva ???!!!