TIMISOARA. Piata masinilor la mana a doua pare sa-si revina dupa dezastrul din primul trimestru al anului, cand vanzarile au fost paralizate de valorile exagerate ale taxei de prima inmatriculare.
A fost perioada in care Daciile mai vechi de cinci ani nu au mai avut nici un fel de cautare, in conditiile in care la un pret potential al tranzactiei de 1.000 de euro, taxa de prima inmatriculare putea sa ajunga si la 12.000 de lei.
Intrarea in vigoare a timbrului de mediu, din 15 martie, a adus o oarecare „liniste fiscala” printre cumparatorii din Piata Mehala, desi, in continuare, marcile second-hand preferate de timisoreni raman Volkswagen Golf, Opel si Ford, masini pentru care valoarea timbrului de mediu variaza intre 500 si 1800 de euro.
“E problema cu taxa de timbru. La tranzactie trebuie sa prezinti adeverinta de la Finantele locale cum ca nu ai recuperat taxa sau cum ca nu ai inscris masina fara taxa pe baza unei decizii judecatoresti. Ia incercati sa obtineti asa ceva de la ghiseele Finantelor si o sa vedeti cat va poarta si cat va tin! Nici macar nu au o baza de date coerenta, din care sa extraga pe loc datele solicitate”, spune Catalin Negulescu, un timisorean care si-a achizitionat un Renault Laguna din 2008 si face eforturi pentru a-si achita taxa de timbru pentru a trece la inmatricularea propriu-zisa.
Importul masiv de masini second-hand a atras atentia Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Autoturisme din Romania, care avertizeaza autoritatile locale ca masini vechi inseamna poluare.
“Continua sa se manifeste impactul negativ al importului masiv de vehicule rulate care, la un volum de aproximativ 53.000 de unitati la autoturisme si 11.200 la vehicule comerciale, au o crestere de 50%, respectiv 12.3% fata de 2012. Din aceste cifre rezulta ca la fiecare autoturism nou vandut in Romania au fost aduse alte 4,7 rulate! si mai grav este faptul ca 28.730 (peste 54%) dintre acestea din urma sunt mai vechi de 10 ani, adica de 2,2 ori mai multe decat autoturisme noi vandute prin retelele nationale ale producatorilor autohtoni si importatorilor autorizati. Consideram ca aceste cifre sunt de natura sa ingrijoreze atat autoritatile centrale ale statului, care se confrunta in mod evident cu o scadere a incasarilor la bugetul de stat (TVA, taxe si impozite aferente vanzarilor de autoturisme noi), cat si autoritatile locale, populatia din principalele orase ale tarii fiind, in mod cert afectata de cresterea poluarii aerului”, se arata intr-un comunicat al APIA, asociatie printre ai carei membri fondatori se afla si fostul prim-ministru Calin Popescu Tariceanu.
Conform calculatorului taxei de timbru ANAF, intrat in vigoare prin OUG 9/2013, pentru un Opel Astra cu motor de 1,7 litri turbo diesel, Euro 3, din 2002-2003, taxa este putin peste 2.000 euro.
Pentru Astra cu aceeasi motorizare, dar Euro 4, din anii 2005-2006, taxa este la jumatate din valoare (circa 1.000 euro).
Pentru un Opel Astra cu motor pe benzina de 1,6 litri, Euro 4 din 2005-2006, taxa este de circa 500 euro. Pentru aceeasi masina si acelasi motor, dar cu norma de poluare Euro 3, taxa trece usor de 1.500 euro.
In cazul motorizarilor turbo diesel de 1,9 litri sau 2 litri, raspandite in randul masinilor second hand de 6-10 ani vechime, taxa este de aproape 2.500 euro daca propulsorul este Euro 3 si de circa 1.200 euro daca este Euro 4.
In aceste situatii se gasesc multe masini Volkswagen (Golf, Passat), BMW și Audi. Pentru un Daewoo Matiz cu motor Euro 3 taxa este de sub 350 euro, iar, daca masina este mai noua si corespunde normelor Euro 4, atunci taxa este mai mica de 150 euro.
Pentru masinile vechi de 7-8 ani, cu motoare de 3 litri, Euro 3, taxa ajunge la aproape 6.000 euro, insa daca propulsorul este Euro 4, atunci cuantumul taxei este mai mic de 2.500 euro.
Specialistii estimeaza ca Programul Rabla 2013, care incepe pe 15 mai, va mai tempera vanzarile de masini second-hand, in conditiile in care, in acest an, pe langa prima de casare, in valoare de 6.500 de lei, se va acorda si un eco-bonus de 500 de lei, la achizitionarea unei masini cu norma de poluare euro 6, care emite o cantitate de dioxid de carbon sub 100 g/km sau care are un sistem de propulsie hibrid.
Sa mai spunem ca cea mai scumpa masina scoasa la vanzare pe piata second-hand din Timisoara este un Maserati Quattroporte, din 2007, pe care proprietarul cere nu mai putin de 68.000 de euro…
Pareri
In ultimi 15 ani sau adus in tara mii de jafuri second, adevarate bombe pe 4 roti. Adevarat pe langa ele si unele acceptabile si cateva bune calitativ.