Plimbare cu tramvaiul turistic in Timisoara, de Ziua Transportului Public Local, in amintirea primului tramvai tras de cai

TIMISOARA. Timisorenii sunt invitati sa sarbatoreasca Ziua Transportului Public Local. RATT scoate tramvaiul turistic din nou pe traseu, pentru ca timisorenii sa-si aduca aminte ca primul tramvai tras de cai a circulat in Timisoara.

Cu toate ca in anii trecuti timisorenii s-au plimbat cu tramvaiul tras de cai la Ziua Transportului Public Local, anul acesta RATT scoate din depouri doar tramvaiul turistic.

„RATT va propune o intoarcere in perioada anului 1869, mai exact, pe data de 8 iulie, cand primul tramvai tras de cai a rulat in Timisoara intre Piata Traian – locul restaurantelor boeme – si Cetate, cartierul central al orasului”, suna invitatia lansata de reprezentantii RATT.

In tramvaiul turistic ce va porni luni la drum va sta si un ghid, care va povesti calatorilor despre inceputul transportului public in Timisoara si despre zonele marcate de tramvaie.

„Dorim sa ne amintim de prima iesire a tramvaiului tras de cai din actualul depou de pe Bulevardul Take Ionescu. Vom reface impreuna primul traseu, din cartierul Fabric pana in Iosefin, pe ruta: Piata Traian – Piata Libertatii – Catedrala Mitropolitana – Piata Iosefin – Gara de Nord si retur”, spun cei de la regie. Prima cursa va pleca de la ora 11:00 din Piata Libertatii, iar alte 2 curse sunt programate sa treaca pe acolo la orele 12:00 si 13:00.

Tramvaiul va porni din nou pe vechiul traseu, insotit de muzica vremurilor de altadata. Mai mult, de la ora 10:30, tot in Piata Libertatii, este programat un concert al formatiei timisorene de copii „Peregrinii”. Prichindeii vor canta la caval, la acordeon, la ukulele, bodhran, la fluiere si la mandolina.

RATT marcheaza astfel implinirea a 144 de ani de la introducerea tramvaiului in Timisoara, care este al treilea oras dupa New York si Paris ce a beneficiat de acest mijloc de transport.

Istoria tramvaiului in Timisoara, potrivit RATT!

1869 – 11-13 mai se infiinteaza „Societatea de tramvaie cu cai din Timisoara”;
1869 – pe 8 iulie in Timisoara se inaugureaza prima linie pentru tramvaiul tras de cai. Vagoanele erau de fabricatie austriaca, iluminatul se facea cu lampi pe gaz; parcul numara 15 perechi de cai, cinci vagoane dintre care trei erau rezerve;
1869 – pe 3 noiembrie traseul se extinde pe ruta: Fabric – Cetate – Iosefin – Gara
1898 – anul de varf al tramvaiului tras de cai, cand se inregistrau peste 850.000 de calatorii pe acest mijloc de transport;
1899 – se trece de la tramvaiul arhaic la cel electric, schimbandu-se astfel denumirea institutiei in Tramvaiele Comunale Electrice Timisoara. (TCT). Vagoanele electrice erau de fabricatie straina, prezentand un grad mare de confort; de asemenea durata unui traseu s-a redus de la 1 ora si 30 de minute la 32 de minute. Depoul numara pe vremea aceea un numar de 43 de vagoane motor, 3 vagoane remorca, 2 pluguri de zapada si cateva vagoane platforma;
1921 – in locul tramvaielor straine importate au inceput sa apara tramvaie de fabricatie romaneasca;
1931 – vagonul motor si vagonul remorca Gemene au fost transformate in tramvai cu dubla comanda care aveau in dotare motoare si instalatie de franare de fabricatie germana;
1948 – s-a construit linia simpla de tramvai, cu ramificatie din cea existenta: Mehala – Bulevardul Cetatii – Calea Bogdanestilor pana in strada Razboieni;
1962 – IT Timisoara produce tramvaie Timis T1 cu o lungime de 9800 mm dotat cu
doua motoare de tractiune de tip Province S.S.T 38/730 cu o putere de 2×36 Kw. Comanda era manuala neautomatizata si se facea cu cu un controlier de tip C prevazut si pentru franare reostatica. Usile vagonului erau pliabile, iar actionarea lor se facea printr-un mecanism electromagnetic. Ventilatia era prevazuta cu doua capace mobile pe acoperis
1965-1968 – se trece la modernizarea vagoanelor de tip GB si a vagoanelor EP prin modificarea sistemului de actionare a usilor din culisare in usi pliate. O alta modernizare a fost iluminatul fluorescent in salonul vagonului precum si imbunatatirea sistemului de ventilatie. O alta imbunatatire a fost izolarea fonica a caroserieri vagonului;
1966 -1967 – se proiecteaza in cadrul intreprinderii vagonul articulat.

Informatiile publicate de opiniatimisoarei.ro pot fi preluate de alte publicatii online doar in limita a 500 de caractere si cu citarea sursei cu link activ. Orice abatere de la aceasta regula constituie o incalcare a Legii 8/1996 privind drepturile de autor si va fi tratata ca atare.

    Pareri

  1. Primaria vrea sa ne arate cum se rezolva problema daca nu reuseste RATT sa-si plateasca curentul. Sau poate fi solutia la care s-au gandit ca sa fac transportul public gratuit.

  2. Propun ca acest tramvai sa circule permanent pe perioada verii. Ii o modalitate extrem de frumoasa de a atrage turisti.