TIMISOARA. Primaria Timisoara va reabilita intre unu si 30 de tramvaie vechi, care circula acum prin oras, insa, exista posibilitatea ca programul de reconditionare, pentru care s-ar putea cheltui o gramada de bani, sa fie oprit.
Aceasta, doar in cazul in care se vor obtine bani din fonduri europene. In acel moment, anunta Nicolae Robu, se va trece la cumpararea a 100 de tramvaie nou-noute pentru RATT.
Primarul Nicolae Robu a anuntat ca licitatia pentru reabilitarea tramvaielor din oras este in plina desfasurare si ca, deocamdata, pana la 30 de astfel de mijloace de transport in comun vor fi reabilitate.
„Speram ca in cateva saptamani licitatia sa se incheie si sa putem incheia contractul cu firma castigatoare. Ne angajam sa reabilitam intre 1 si 30 de tramvaie. Incepem cu un tramvai si in functie de gradul de satisfactie pe care il vom avea asupra tramvaiului reabilitat si de gradul de multumire al timisorenilor, vom comanda un nou lot sau nu vom mai comanda nimic, dar putin probabil sa nu comandam nimic„, a declarat Robu.
Primarul a mai spus ca in cazul in care se va da drumul la banii pe fonduri europene pentru perioada 2014 – 2020, programul de reabilitare a tramvaielor va fi sistat, uramnd sa fie cumparate o suta de noi astfel de mijloace de transport.
„Daca intre timp vor aparea specificatiile pentru programele europene pe perioada 2014-2020 si vom putea atrage bani pentru cumpararea a 100 de noi tramvaie, atunci nu are rost sa continuam cu reabilitarea„, a explicat Robu.
Nicolae Robu a mai spus ca reabilitarea tramvaielor ar presupune costuri reduse, fata de cumpararea unui astfel de autovehicul nou.
„Am gandit ca o parte din tramvaie sa fie reabilitate pentru ca e mult mai ieftin decat sa cumparam unul nou si in plus ofera acelasi confort. Un tramvai nou costa peste 1,5 milioane de euro. Am fost la Berlin si am vazut toata oferta de tramvaie. Sigur, unele merg catre 4 milioane de euro„, a mai spus Robu.
Costurile reabilitarii unui tramvai nou se vor cunoaste abia dupa ce va fi finalizata licitatia, insa acestea ar putea ajunge, potrivit primarului, la cateva „sute de mii de euro„.
–––-
Va reamintim, licitatia pentru desemnarea celor care vor moderniza tramvaiele vechi ale Timisoarei s-a desfasurat marti, 28 ianuarie. Doua firme s-au inscris si au depus toata documentatia, fiecare dintre ele dorindu-si cele 85 de milioane de lei, adica peste 18 milioane de euro. Atat cat ofera Primaria Timisoara pentru reabilitarea tramvaielor vechi ale RATT care circula prin oras de ani si ani.
Licitatia trebuia sa aiba loc in 16 ianuarie, pe SEAP, insa cei care administreaza Sistemul de Achizitii au avut cateva nelamuriri in privinta documentatiei si a fost nevoie de o amanare. Asa se face ca ofertele s-au deschis abia in 28 ianuarie.
Competitorii nu au fost dati publicitatii de catre Primaria Timisoara, insa unul dintre ei a decis sa anunte ca a participat la licitatie. Este vorba de firma Remarul 16 Februarie din Cluj Napoca, societate cu peste 140 de ani de activitate, avand ca obiect de activitate constructia, modernizarea si repararea materialului rulant de cale ferata. Firma clujeana a anuntat intrarea in licitatia de la Timisoara printr-un comunicat de presa.
„S-a incheiat licitatia. Acum vom evalua dosarele depuse de participanti, iar castigatorul va fi anuntat in cel mult doua saptamani„, sustin reprezentantii Directiei de Comunicare din cadrul Primariei Timisoara.
Va reamintim, de asemenea, ca Primaria Timisoara pune la bataie o suma uriasa din bugetul local, insa reconditionarea mijloacelor de transport se va face treptat. Asta inseamna cate 4 pe an, dupa cum spuneau autoritatile locale in cele mai recente declaratii pe acest subiect. Oricum, tinta este de 30 de tramvaie GT4 aflate in circulatie de aproape jumatate de secol si aduse la Timisoara in anii de dupa Revolutie. Cel putin asta scrie in anuntul de licitatie publicat pe SEAP.
Intre 600.000 si 800.000 de euro costa reconditionarea unui singur tramvai!
Un simplu calcul ne arata ca pentru un singur tramvai s-ar cheltui 600.000 de euro. Dupa calculele directorului RATT, estimarile facute de specialistii timisoreni arata ca 700.000 – 800.000 de euro costa reabilitarea unei garnituri.
Carcotasii spun ca suma este prea mare, in conditiile in care un tramvai nou, modern, costa pana intr-un milion de euro. Mai ales ca, un tramvai nou ar fi mai economicos la consumul de energie electrica. Calculele celor de la economica.net arata ca, cu acesti bani, Primaria Timisoara ar putea cumpara 20 de tramvaie nou-noute, in loc sa reconditioneze 30.
„Mai economicoase la consumul de energie, cu o durata de utilizare mult mai mare si moderne. Durata de viata a unui tramvai vechi <<resapat>> este de circa 10 ani, iar un tramvai nou are o durata medie de viata de 30 de ani, ceea ce presupune cheltuieli per unitate mai mici în cazul tramvaielor noi”, scriu specialistii de la economica.net.
In urma decalarii licitatiei, deschiderea ofertelor pentru reconditionarea mijloacelor de transport se va face in 28 ianuarie, au spus, pentru opiniatimisoarei.ro, reprezentantii Primariei Timisoara.
Conditii de participare la licitatie … cu dedicatie? Firmele trebuie sa aiba o cifra de afaceri de 5,7 milioane lei pe ultimii 3 ani!
Oricum, potrivit documentatiei de pe SEAP, contractul este valabil timp de 4 ani de la data atribuirii. Criteriile de departajare sunt: 60% pretul, 14% termenul de garantie pentru caroserie, 8% termenul de garantie pentru cadrul boghiului, 8% termenul de garantie pentru aparatul de rulare si 10% termenul de garantie pentru instalatiile si subansamblele auxiliare. Participantii la licitatie trebuie sa faca dovada ca au inregistrat o cifra de afaceri medie de 5,7 milioane de lei pe ultimii 3 ani, sau la jumatate, daca sunt incadrati la categoria IMM.
„O astfel de cerinta deschide drumul catre firme obscure, adevarate ateliere de reparatii care pot sa nu aiba nici macar capacitatea tehnica de a repara <<vechituri>> de 50 de ani. Factorii de decizie din autoritatea contractanta sunt primarul Nicolae Robu, viceprimarul Traian Stoia, city managerul Sorin Dragoi, directorul economic Smaranda Haracicu si mai multi consilieri locali„, mai scriu cei de la economica.net.
Tramvaiele care se preteaza a fi reconditionate, in opinia lui Robu, au o vechime medie de 50 de ani, dupa cum spuneau si reprezentantii Regiei Autonome de Transport in Comun Timisoara.
Pareri
Ce de gogoşi! Ştim cu toţi că sunt mai multe condiţii…
şi toate se rezumă la „să fie făcute la Paşcani”…
Şi uite aşa facem praf 20 milioane de euro pentru campania „şefului” la prezidenţiale…
Cei de la economica.net nu precizeaza in analiza lor daca se refera la Timisoara din Dubai sau la Timisoara din Romania. Cand Timisoara din Romania va avea bugetul celor din Dubai, platit din contributiile CETATENILOR TIMISOAREI, atunci sa-si dea cu parerea economica.net. Cata vreme platim noi cheltuielile facute si pe cele care urmeaza sa fie facute, pana atunci va trebui sa se tina cont de parerea NOASTRA. Iar Opinia Timisoarei sa preia OPINIILE TIMISORENILOR nu pe cele ale economica.net din nu stiu ce vagauna a Romaniei. Pot fi cei de la economica.net specialistii lu’ peste prajit, ca banii tot EU ii platesc. NU EI. Studiul lor pe banii mei este mai putin decat hartia igienica de la WC-ul meu, platit de mine. Nu cumva au sugerat cei de la economica.net ca trebuie sa dotam RATT cu automobile Maibach? Sau oficiul de asistenta sociala cu Mercedes? Bata-i Dumnezeu de cretini. Au parareri pe banii publici? Sa cotizeze intai, apoi sa-si spuna parerea. Idiotii.
CE NERV AI; CE SPUME FACI! DE FAPT; UNDE BATI; CARE E LOGICA TA?
Logica este urmatoarea: toti „specialistii” isi dau cu presupusul despre cum sa se cheltuiasca banul public speculand nevoile comunitatii si insinuind ca solutiile sunt diverse achizitii de cateva … zeci de milioane de euro, foarte facile dealtfel prin intermediul bugetului PUBLIC. NICIUN „specialist” nu propune refacerea sectorului PRODUCTIE in TM. Niciun „specialist” nu spune ca ar trebui sa se preocupe administratia publica sa sustina firmele care creaza locuri de munca in productie. Toti „specialistii” recomanda doar cresterea consumului in TM. Trebuie sa ne intrebam totusi „CINE PRODUCE CEEA CE CONSUMAM”. Iar cel mai nerusinat lucru este faptul ca nici nu se mai preocupa „specialistii” de bunurile de larg consum din banii persoanelor fizice, ci se preocupa sa „recomande” cheltuirea BUGETULUI PUBLIC de ordinul a 200 de milioane de euro. Iar acum, stiind cat de important este internetul pentru aceasta administratie publica a TM, stau si ma intreb cat de tare va fi luat in seama un „studiu” ca al economica.net de catre decidentii si administratorii celor 200 milioane de euro din BUGETUL PUBLIC? De aceea sunt profund indignat si revoltat. Fiindca investirea banilor mei se face la sugestia cate unui „expert” de la vreo revista de tunning auto sau vanzari excavatoare. Poate ca tu poti dormi linistit fara sa stii ce cheltuieli se mai INVENTEAZA din taxele nostre, insa cred ca pana la urma vei intelege si tu situatia presanta in care te vor pune autoritatile publice (prin taxe, impozite, accize etc.).
Vrem tramvaie noi in Timisoara!
Recunosc ca primarul spune bine ce spune, nu suna rau….sa reabilitam un tramvai, apoi sa vedem cu totii cum e rezultatul si deabia apoi sa luam decizia daca continuam cu reabilitarea.In schimb varianta cu finantare europeana e lamurita, tramvaie noi….totusi mi-e teama sa nu ramanen cu buzele umflate…sper sa se ia decizia cea mai buna pentru oras…Nu blamez omul ca eu primar de-as fi tot nu as impaca si capra si varza..insa merg pe tramvaie noi totusi…
TRAMVAIE NOI IMPERIO DIN ARAD PENTRU ECONOMIA ROMANIEI !!!!!!!
Sau o alta idee, mai indrazneata: atragerea unui producator de tramvaie in Timis (Bombardier) in paralel cu achizitia de tramvaie prin nou infiintata linie de productie. Avantaje cu duiumul, si mai creste si in ochii comunitatii…
http://www.astra-passengers.ro/index.php?link=produse&pid=15
Primarul a cautat oferta de trmvaie la Berlina, ca pana la Arad era greu de ajuns.
La ora actuală, S.C. ASTRA Vagoane Călători S.A. dispune de toate capacităţile pentru realizarea a toate tipurile de vagoane de călători de 200 km/h pentru traficul internaţional UIC, metrouri, tramvaie, şi servicii de mentenanţă, reconstrucţie şi modernizare vagoane călători, precum şi soluţii la cheie în conformitate cu nevoile clienţilor noştri. – See more at: http://www.astra-passengers.ro/#sthash.B4CBnNOJ.dpuf
Tramvaiul Imperio este cel mai recent produs al firmei. Este primul tramvai modern, cu podea 100% joasă produs în România. Este destinat să înlocuiască vehiculele actuale uzate fizic şi moral din depourile din România. Este produs în cooperare cu firma Siemens şi are un design modern la standardele tehnice actuale. Cu operare uni sau bidirecţională are un interior spaţios în culori deschise, modificabil conform cerinţelor clientului. Conceptul garantează cel mai bun raport pentru preţ, operare şi mentenanţă. – See more at: http://www.astra-passengers.ro/index.php?link=produse&pid=15#sthash.2E72zPq9.dpuf