Dupa ce elevii claselor a VIII-a au sustinut simularea Evaluarii Nationale, a venit randul liceenilor sa intre in febra testarilor: elevii claselor a XII-a si, in premiera, cei de-a XI-a sustin prima proba din cadrul simularii Bacalaureatului.
Prima proba din cadrul simularii examenului de Bacalaureat incepe luni, 3 martie: examenul la Limba si literatura romana – proba scrisa.
Accesul elevilor in sali este permis pana la ora 8:30, iar simularea incepe la ora 9:00, cand se deschid plicurile sigilate cu subiectul multiplicat. Timpul destinat rezolvarii subiectelor la Limba si literatura romana este de 3 ore, iar elevii vor fi supravegheati de doi profesori de alta specialitate.
Subiectele pentru simulare sunt cele prevazute in programa de Bacalaureat. Sunt exceptate urmatoarele:
•reguli ale monologului, reguli si tehnici de construire a dialogului, stiluri functionale adecvate situatiei de comunicare, rolul elementelor verbale, paraverbale si nonverbale in comunicarea orala
•textul dramatic postbelic
•limbajul literaturii, limbajul cinematografic, limbajul picturii, limbajul muzicii
•simbolismul, prelungiri ale romantismului si clasicismului, perioada interbelica, perioada postbelica, curente culturale/literare romanesti in context european
•interpretari si judecati de valoare exprimate in critica si in istoria literara
•autorii canonici: G. Bacovia, Lucian Blaga, Tudor Arghezi, Ion Barbu, Camil Petrescu, G. Calinescu, E. Lovinescu, Marin Preda, Nichita Stanescu, Marin Sorescu.
In cazul elevilor din clasa a XI-a subiectele vor fi in concordanta cu materia predata la clasa in primul semestru. In cazul lor, scopul acestei simulari este, in primul rand, sa se obisnuiasca cu atmosfera de examen si modul de formulare al subiectelor.
Simularea examenului de Bacalaureat continua in 4 martie cu proba la Limba materna, in 5 martie proba obligatorie a profilului, in 7 martie proba la alegere a profilului si specializarii, iar rezultatele vor fi afisate in 14 martie.
Rezultatele simularilor, atat la Evaluarea Nationala, cat si la Bacalaureat, nu vor fi trecute in catalog dar, la nivelul fiecarei unitati de invatamant se va realiza o analiza a lor, inclusiv prin discutii cu parintii.
Iata subiectele la simulare Bac 2014 Limba Romana!
La primul subiect, candidatii din clasa a IX-a au avut de rezolvat noua cerinte, vizand cunostinte de vocabular, limba romana si gramatica, dintr-un fragment din nuvela „Margarita” a lui Vasile Alecsandri.
Cerintele au fost: numirea sinonimelor potrivit pentru sensul din text al cuvintelor „mister” si „necontenit”; explicarea rolului virgulei în secventa: „Acel buchet l-am compus eu insami pentru d-voastra, adaogi ea rosindu-se pe obraji„; construirea unui enunt in care sa se foloseasca o locutiune sau expresie care sa contina verbul „a duce”; mentionarea tipului de perspectiva narativa din textul dat; prezentarea a doua motive literare din text; selectarea a doua secvente din text care contureaza dimensiunea spatiala; prezentarea rolului verbelor la timpul perfect simplu din textul dat; ilustrarea, cu cate un exemplu din textul dat, a doua trasaturi ale genului epic; comentarea, in 60-100 de cuvinte, a urmatoarei secvente din text: „Cateva persoane se apropiara de Margarita, iar Alexis se retrase incet, strangand la peptu-i un mic buchet de flori de trandafir, de violete si de rezada. Din cea mai adanca desperare, el trecuse pe loc în cea mai vie bucurie„.
La al doilea subiect, cerinta a fost scrierea unui text de tip argumentativ de 150-300 de cuvinte despre impactul retelelor de socializare asupra tinerilor.
La subiectul al treilea, elevii au avut de redactat un eseu de 600-900 de cuvinte în care sa prezinte particularitatile de constructie a unui personaj dintr-o comedie studiata.
Elevii din clasa a XII-a, profilul real-tehnologic, au primit un subiect bazat pe un fragment din piesa de teatru „Somnoroasa aventura” de Teodor Mazilu. Pornind de la acesta li s-a cerut sa gaseasca sinonimele mai multor cuvinte, sa explice rolul virgulei intr-o propozitie, sa comenteze un fragment din text si sa gaseasca mai multe motive literare si modalitati de caracterizare a unui personaj.
La subiectul doi elevii au avut ca cerinta redactarea unui text argumentativ despe importanta calatoriilor in formarea personalitatii tinerilor.
Cel de-al treilea subiect a constat in redactarea unui eseu in care sa evidentieze particularitatile de constructie a unui personaj dintrr-un text narativ scris de Liviu Rebreanu, in cel mult 900 de cuvinte.
Tot la clasa a XII-a, dar la profilul uman, elevii au avut, la primul punct, de rezolvat noua cerinte pornind de la un text de Tudor Musatescu – “Titanic Vals”. La cel de-al II-lea subiect cerinta a fost elaborarea unui text argumentativ despre importanta studierii disciplinelor umaniste iar la cel de-al treilea, realizarea unui eseu despre relatia dintre doua personaje dintr-un text de Liviu Rebreanu, studiat la clasa.