Avem prima ‘statie’ in proiectul metrou la Timisoara. Nicolae Robu: E spectacol, se foloseste o tehnologie cu costuri mici

TIMISOARA. Consilierii locali din Timisoara sunt gata sa urce in metroul promis de Nicolae Robu. Au facut un prim pas, vineri, prin aprobarea studiului de prefezabilitate, care prevede saparea unui tunel pentru introducerea liniilor de cale ferata in subteran, pe o distanta de 10 kilometri.

CITESTE SI: Metrou pe o distanta de 10 kilometri la Timisoara! Primul pas spre introducerea liniilor de cale ferata in subteran

Peste 30.000 de euro a costat acest studiu, intocmit de firma Longhersin SRL, din Timisoara. Specialistii au prevazut ceva spectaculos pentru viitorul metrou al Timisoarei, tunelul de 10 kilometri urmand sa fie sapat printr-o tehnologie care nu se foloseste la amenajarea liniilor de metrou. Este vorba despre aceeasi tehnologie ce a fost folosita si la pasajul subteran Michelangelo, a dezvaluit primarul Nicolae Robu, ceea ce inseamna, spune edilul-sef, costuri mult mai mici, dar si o durata de executie mai scurta.

Studiul de prefezabilitate a fost aprobat in sedinta ordinara a consiliului local care a avut loc vineri, in Sala Capitol a Filarmonicii Banatul. Alesii au dezbatut zeci de minute problema ingroparii liniilor de cale ferata in subteran, desi investitia ar trebui sa o faca Ministerul Transporturilor, prin CFR.

„S-a contractat prin valoare mica, prin nu stiu ce procedura, elaborarea acestui studiu. Imi pare rau ca nu e nimeni aici de la Directia Tehnica sa dea explicatiile de rigoare”, a tinut sa precizeze Nicolae Robu.

Consilierii locali au ridicat mai multe semne de intrebare. Social democratul Daniel Idolu a apreciat ca studiul de prefezabilitate a costat cam mult si ca poate nu era nevoie de el, iar studiul de fezabilitate, daca va fi asumat de Primaria Timisoara, va costa milioane de euro. Edilul-sef a explicat insa ca era nevoie de acest prim studiu, pentru ca proiectul final va trebui aprobat de Guvern, investitia fiind de la Bucuresti. Robu a dat asigurari ca s-a discutat in mai multe randuri cu specialistii din CFR si cu cei din minister.

„Este vorba despre discutii formale cu Ministerul Transporturilor, cu CFR, nu de discutii informale… vom da banii degeaba altfel, pentru ca patrimoniul este al CFR Infrastructura, acest proiect nu va apartine orasului Timisoara. In toata tara, pe studiile de fezabilitate pentru centrele intermodale CFR s-a opus. Va fi foarte foarte greu, trebuie sa fim foarte atenti cand aprobam prefezabilitatea, am dat banii degeaba daca nu trecem la fezabilitate, care costa milioane de euro. Noi nu suntem proprietari”, a explicat Idolu, care a propus sa fie amenajate mai bine pasaje pe sub calea ferata, lucrari ce ar putea fi gata in 4 sau 5 ani si ar fluidiza traficul din Timisoara mult mai repede decat am astepta dupa introducerea liniilor in subteran.

„Un kilometru de metrou a costat 50 de milioane de euro in Bucuresti, la noi sunt 10 kilometri, ar fi peste 400 de milioane de euro”, a completat Idolu.

Primarul Timisoarei a tinut sa le explice din nou alesilor locali ca proiectul este unul cu o viziune pe termen foarte lung.

„Acest proiect va fi pus in practica numai cu implicarea Guvernului, mai mult de atat, cu implicarea fondurilor europene, cu fonduri speciale, de la Bruxelles. Este avuta in vedere toata amenajarea acestui bulevard, este spectacol ce prevede acest studiu, in costurile estimate pentru proiect intrand inclusiv amenajarile la suprafata si amenajarea a 3 statii care sunt prevazute pentru a da dubla utilizare liniilor, odata duse in subteran. Tehnologia avuta in vedere de specialisti nu este cea avuta la metrouri, ci este folosita tehnologia forarii verticale pe care am avut-o aplicata la Michelangelo. Cu aceasta tehnologie, spun ei, costurile sunt mult mai mici, nu se mai vorbeste de sume de 2 miliarde de euro, sunt mult mai mici costurile, durata de executie, spun ei, si ea se reduce, sunt o multime de avantaje a tehnologiei pe care o propun acesti specialisti care au elaborat studiul. Ca noi sa fim pregatiti, cand spun asta am in vedere un parteneriat, trebuie sa avem ceva, un studiu de prefezabilitate. CFR nu il face, l-am asumat noi, dar s-a colaborat cu CFR”, a explicat Robu.

Consilierul PSD Alfred Simonis a preferat sa se abtina de la vot, motivand ca nu-si poate asuma cheltuirea unor sume atat de bani pentru un studiu de fezabilitate.

„Eu cred ca este necesara constructia unui astfel de tunel. Cred ca o sa ma abtin la acest proiect de hotarare, pentru ca nu vreau sa imi asum cheltuirea a milioane de euro pentru un studiu de fezabilitate, nu avem niciun fel de garantie… ar trebui sa luam avize de la Ministerul Transporturilor. Cine stie cat asteptam dupa bani. Eu nu vreau ca atunci, intr-un an, doi sau trei sa vina cineva sa ne spuna ca trebuie sa dam banii inapoi pentru ca am cheltuit bani pe studii care nu se pun niciodata in practica”, a atras atentia Simonis, completat de primar, care a precizat ca trebuie sa existe studii pentru a exista si sanse de finantare.

Studiul de prefezabilitate a fost aprobat pana la urma de consilierii locali, insa cu cateva abtineri. Acesta prevede saparea unui tunel cu o lungime totala de 10.200 de metri, varianta ce va fi inclusa in Planul de Mobilitate pentru Polul de Crestere Timisoara. A costat Primaria Timisoara 114.813 lei, fara TVA, adica putin peste 32.000 de euro, cu tot cu TVA. Urmeaza acum intocmirea studiului de fezabilitate, care nu se stie exact cine il face, pentru ca investitia va trebui facuta de Compania Caile Ferate Romane, calea ferata fiind in patrimoniul Ministerului Transporturilor.

Scenariul facut de cei din primarie este unul dramatic: daca nu se introduce calea ferata in subteran, traficul auto va creste oricum, ceea ce va duce la micsorarea vitezei de circulatie, formandu-se cozi kilometrice in oras, blocandu-se toata circulatia intre nordul si sudul orasului. Specialistii primariei arata ca proiectul pentru ingroparea caii ferate si eliberarea terenului de deasupra, pe care primarul Nicolae Robu vrea sa amenajeze un bulevard, „rezolva situatia actuala din Timisoara, cu traficul aglomerat si locuri de parcare putine”.

Planurile primarului Nicolae Robu sunt sa duca in subteran calea ferata, iar pe linia pe care circula trenurile sa circule si un alt tren, adica un metrou (n.r. mijloc de transport in comun pe cale ferata urbana subterana), care sa asigure legatura intre Gara de Nord, mall, Gara de Est, Gradina Zoologica si Aeroportul International. Se discuta despre acest subiect inca din anul 2013, edilul-sef anuntand, la un moment dat, ca investitia ar fi estimata la 1,5 – 2 miliarde de euro.

Informatiile publicate de opiniatimisoarei.ro pot fi preluate de alte publicatii online doar in limita a 500 de caractere si cu citarea sursei cu link activ. Orice abatere de la aceasta regula constituie o incalcare a Legii 8/1996 privind drepturile de autor si va fi tratata ca atare.

    Pareri

  1. Daca folosind o „tehnologie ieftina” a durat doar 18 luni pentru 150 de metri, oare cat ar dura fantasmagoria asta a lui Robu?

    Si, partea mai importanta, CFR-ul a aflat ce-i paste?

    Oricum, firma asta se pare ca se pricepe sa-i gadile orgoliul,

    • Este vorba de tehnologia care nu se poate aplica la temperaturi sub 5 grade C?

  2. Nu ar fi mai bine sa faca soseaua de centura? Mai scapam astfel de T.I.R.-urile si masinile de tonaj mare care tranziteaza Timisoara. Parerea mea ca nu e momentul acum. Sa vedem cine invinge pana la urma: bunul simt sau grandomania, orgoliu unora….

  3. „Un kilometru de metrou a costat 50 de milioane de euro in Bucuresti, la noi sunt 10 kilometri, ar fi peste 400 de milioane de euro”, a completat Idolu.

    La Bucuresti s-a furat ca in codru. La timisoara trebuie sa fim cu ochii pe ei. Si trebuie lucrat cu firme serioase.

  4. Citind articolul, vrand nevrand am cateva nedumeriri:
    1. Un kilometru de metrou a costat 50 de milioane de euro in Bucuresti, la noi sunt 10 kilometri, ar fi peste 400 (500) de milioane de euro” (ptr. „saparea” unui tunel cu o lungime totala de 10.200 de metri);
    2. prefezabilitatea, … care a costat 32.000 mii EURO iar fezabilitatea poate costa milioane de euro; banii cui,? a MT/CFR, nu au nici ptr autostrazi?
    ….
    NEDUMERIRI:
    – Este vorba de tunel? la ce adancime? Ce facem cu solul mlastinos si nu stancos. In Bucuresti metroul este sub scoarta! Aici este vorba nu de metrou ci de un „city-tunel” probabil cu 2 linii cale ferata si 2 ptr metrou (sub scoarta) la 50 milEURO/km (?) total 500 mil EURO; sa fim seriosi. Nici chiar cei 2 miliarde estimate canva nu vor fi suficienti
    – MT nu are bani ptr modernizarea CFR; de unde va avea bani ptr amenajarea subterana tunelurilor, a statiilor de metrou, a garniturilor (1 buc cca 6 mil EURO, oare cate vor fi), a automaticii (vezi metroul din Paris, partea modernizata) … si – nu in ultima instanta – a celor doua gari (Vezi gara noua din Barcelona, candva invocata de cineva)
    – ati uitat de transportul de marfa, pe unde cum? noi trasee, gara de triaj? Iesirile catre liniile de intrare in Timisoara (Bucuresti, Arad, Resita/Beograd, ….);ati uitat ca pe traseu trebuie amenajate statiile de metrou (fiecare costa in jur de 15-25 mil EURO).
    – pasajul Michelangelo a fost amenajat pe 100 m 3 ani; aici 10 km in 5 ani??? (numai amenajariea garii noi de la Viena a durat 6 ani, cu firme specializate)! Sa fim seriosi, aici va trebui lucrat cu firme care trebuie sa fie inalt tehnologizate; nu se va lucra cu lopata!
    – finantare EU, la ce rentabilitate/curs de revenire a investiitiei.
    Si pot fi inca multe „nedumeriri”.
    Sper insa ca in final sa auzim numai de bine1

  5. nu este posibil ca metroul sa circule pe aceeasi sina cu trenurile pentru ca reteaua de contact a metroului (a 3-a sina) ar fi linga scara unui vagon de tren, deci pericol de electrocutare.
    nu avem bani de tramvaie noi dar o sa avem bani pt rame de metrou?
    s-a aprobat investitia pentru largirea a 2 pasaje de cale ferata si se discuta deja ca in citiva ani aceste pasaje sa fie demolate.
    nu ar fi mai simplu sa se construiasca un inel feroviar intre remetea si linia de buzias, pentru ca trenurile din gara de nord si cele aflate in tranzit catre arad sa nu mai treaca prin centru? 15 kilometri de cale ferata pe cimp in loc de 10 km de tunel.

  6. Ce dobitoci!
    Nu e mai ieftin sa mute gara ?
    Sau sa elimine sina de cale ferata din oras facand Gara de Nord o gara de capat, cu intrare de pe directia Arad?
    De fapt urmaresc sa ia spaga pentru milioanele date pe studii de fezabilitate care nu se vor aplica in perioada de valabilitate.

  7. Relativ la studiul de prefezabilitate „s-a contractat prin valoare mica, …, elaborarea acestui studiu. Imi pare rau ca nu e nimeni aici de la Directia Tehnica sa dea explicatiile de rigoare”.
    Chiar ca timisorenii ar trebui sa afle explicatiile DT, ale d.lui C+C! de asemeni studiul sa fie facut accesibil cetatenilor Timisoarei. Pe site-ul Primariei, la DT nu am gasit nimic.

  8. Primarul nostru nu are ordinea prioritatilor stabilita. Sigur, ar fi bine sa avem liniile de tren scoase din oras. Ar fi bine sa consumam numai energie din surse regenerabile. Ar fi bine sa …. DAR inainte de orizontul asta sunt alte chestiuni care trebuie rezolvate, si pentru care Robu nu cheltuie atata energie: Aquatim lucreaza de un an la o strada de 100m. Tiganii isi fac de cap in oras. Semafoarele nu-s sincronizate. RATT nu functioneaza ca intr-un oras civilizat, cu curse multe si dese si punctuale.

    Problemele astea, cand le rezolva? Ca nu-l aud discutand despre ele. Daca ar face pe unele artere benzi speciale pentru trolee, si ar circula mai des, n-ar mai fi nevoie de atatea masini.

    Lumea circula cu masina pentru ca transportul in comun e din epoca de piatra. Acolo e solutia, nu in proiecte fanteziste, cu sanse mici de implementare.

    Unde e preocuparea primarului pentru solutii cu termen scurt de implementare??

    Vrea sa-si ascunda neputinta de a gestiona orasul cu vise desarte? „Nu va faceti griji acum, peste 10 ani se va circula lejer” . Asta ne spune el. De parca am fi copii mici.

    La urmatoarea tura de alegeri, o sa votez alt candidat. Si sper sa faca cat mai multa lume la fel, in semn de protest pentru megalomania de care da dovada.

  9. Din gindirea unui bolnav psihic.

    „Specialistii primariei arata ca proiectul pentru ingroparea caii ferate si eliberarea terenului de deasupra, pe care primarul Nicolae Robu vrea sa amenajeze un bulevard, „rezolva situatia actuala din Timisoara, cu traficul aglomerat si locuri de parcare putine”.

    Planurile primarului Nicolae Robu sunt sa duca in subteran calea ferata, iar pe linia pe care circula trenurile sa circule si un alt tren, adica un metrou (n.r. mijloc de transport in comun pe cale ferata urbana subterana), care sa asigure legatura intre Gara de Nord, mall, Gara de Est, Gradina Zoologica si Aeroportul International.”