Politistii de frontiera spagari de la Moravita si-au schimbat metodele prin care luau mita! Dezvaluirile anchetatorilor de la Timisoara!

TIMISOARA. Politistii de frontiera de la Vama Moravita, unde au avut loc perchezitii, marti dimineata, sprijineau ”neconditionat” contrabandistii de tigari care treceau tutunul peste granita prin diferite moduri, care mai de care mai ingenioase.

Potrivit unor oficiali ai DIICOT, intr-o prima categorie se incadreaza gruparile constituite pe plan local care faceau contrabanda cu tigari. Unii aveau rolul de a transporta tigarile, altii de a le depozita, in timp ce altii aveau in sarcina sa le distribuie clientilor finali.

CITESTE SI: Operatiune fulger, perchezitii la frontiera! Zeci de politisti si contrabandisti din Moravita, luati pe sus de ofiterii DGA si procurorii DIICOT Timisoara pentru spaga! VIDEO!

Aceste grupari actioneaza sub coordonarea unei persoane sau a unui numar restrans de persoane, cu rol principal in aprovizionarea cu tigari a gruparii din diferite surse. De asemenea, aceste grupari actioneaza cu preponderenta in zona pietelor agro-alimentare (Iosefin, Badea Cartan etc.), unde isi impart zona de comercializare si aprovizioneaza si micii distribuitori din localitatile limitrofe, magazinele de cartier etc. De regula, nici membrii acestor grupari, nici liderii lor nu au legaturi de «afaceri» directe cu sursele de furnizare din fostul spatiu iugoslav (Serbia, Macedonia, Muntenegru). De aceea, in vederea aprovizionarii cu tigari, aceste grupari pastreaza legatura, prin intermediul liderilor, cu contrabandistii din a doua categorie”, arata oficialii DIICOT.

 

O a doua categorie este cea a contrabandistilor ” de anvergura”. Acestia sunt contrabandisti cu “state” vechi, care au ajuns cu timpul la un nivel ce le premite sa relationeze cu gruparile zonale de distributie, fara a se mai implica ei insisi, in mod direct, in activitatile de comercializare finala catre clienti.

In aceste conditii, cercetarile penale ajung cu dificultate la aceasta categorie de contrabandisti, context in care acestia si-au consolidat in timp pozitia pe piata, isi permit avansarea unor sume importante de bani si, poate cel mai important, si-au dezvoltat un sistem propriu de conexiuni, atat in randul surselor de aprovizionare din spatiul fost iugoslav, cat si in cadrul institutiilor din sistemul judiciar, in special al politiei de frontiera, ai caror membri, prin corupere si cointeresare, le asigura palierul de protectie a activitatilor infractionale”, arata sursa citata.

De asemenea, trebuie spus ca dupa actiunile din urma cu cinci ani cand zeci de vamesi, politisti de frontiera si contrabandisti au fost ridicati, s-a constatat treptat o schimbare in modul de operare a contrabandistilor si lucratorilor din Politie.

moravita-frontiera-perchezitii-dga (38)

Modul de operare al lucratorilor de politie care actionau pe palierul de protectie a contrabandistilor era oarecum «la vedere», iar remiterile de foloase necuvenite de catre contrabandisti se realizau direct in punctul de trecere a frontierei, in functie de cantitatea de tigari transportata. Traficantul era intrebat ce cantitate de tigari detinea ilegal, pentru a determina, in acest mod, suma de bani pe care trebuia sa o primeasca functionarul, cu titlu de mita, regula stabilita fiind sa se remita 50 euro pentru fiecare bax de tigari (un bax contine 50 cartuse) sau un euro pentru fiecare cartus de tigari (un cartus contine 10 de pachete de tigari). Ulterior, in timp ce functionarul se prefacea ca realizeaza controlul autoturismului, traficantul remitea suma de bani destinata pentru coruperea politistilor, sumele de bani astfel colectate fiind impartite apoi, in mod egal, de regula la sfarsitul programului de lucru, intre seful de tura al vamesilor si seful de tura sau de grupa al politistilor, care le redistribuiau apoi intre cei din subordinea lor”, mai arata DIICOT.

De-a lungul timpului, modalitatea de trecere a tigarilor peste frontiera s-a schimbat. S-a renuntat la tranzitarea zilnica a frontierei, in mod repetat, cu autoturismele personale in care sa fie transportate diferite cantitati de tigari, din cauza riscului crescut de deconspirare si a suspiciunilor pe care le poate ridica un autoturism care este inregistrat zilnic cu mai multe intrari si iesiri din tara.

moravita-frontiera-perchezitii-dga (11)

Astfel, contrabandistii s-au orientat catre alte modalitati de trecere a tutunului din Serbia in Romania.

O prima modalitate era aceea a contrabandistilor ”de anvergura”, care si-au permis avansarea unor sume importante de bani, au optat pentru efectuarea unui numar cat mai mic de transporturi, la intervale mai mari de timp, ocazii cu care sa fie insa introduse in tara cantitati mari de tigari. Pentru aceasta au folosit fie mai multe autoturtisme deodata, fie autoturisme de gabarit, inclusiv tiruri.

Pentru succesul unei astfel de operatiuni, s-a actionat doar in colaborare cu un numar redus de politisti, aflati de mult in anturajul gruparii, de regula politisti cu vechime care nu au fost inculpati in dosarele anterioare.

Contrabandistii asteptau ca respectivii politisti de frontiera sa intre in tura, in posturile „cheie” , acestia dadeau „unda verde” operatiunii, moment in care se punea in miscare angrenajul de transport al contrabandistilor.

moravita-frontiera-perchezitii-dga (56)

Pentru ca operatiunea sa aiba succes, sumele de bani nu au mai fost platite politistilor de frontiera in vama, ci in alte locatii stabilite de comun acord, uneori chiar in Serbia, la o data ulterioara.

O alta modalitate de trecere a tigarilor prin Vama Moravita a fost cea pedestra. Adica diferite persoane fizice care nu trebuie supuse unui control amanuntit precum in cazul autoturismelor, introduceau in tara cantitati reduse de tigari, de ordinul catorva cartuse (2-15 cartuse). Acestia faceau mai multe drumuri peste granita si ascundeau tigarile in vestimentatie sau in genti.

Odata aduse in tara, tigarile erau depozitate in anumite locatii din Moravita de unde mai apoi au fost distribuite pe piata neagra.

Va reamintim, marti dimineata, o actiune de amploare s-a desfasurat la Punctul de Trecere Frontiera Moravita, intr-un dosar de coruptie instrumentat de ofiterii DGA si procurorii DIICOT Timisoara. 60 de persoane au fost duse la audieri.

FOTO: Virgil Simonescu

Informatiile publicate de opiniatimisoarei.ro pot fi preluate de alte publicatii online doar in limita a 500 de caractere si cu citarea sursei cu link activ. Orice abatere de la aceasta regula constituie o incalcare a Legii 8/1996 privind drepturile de autor si va fi tratata ca atare.

    Pareri

  1. Respect dl Altamer! Ca intre noi severinenii (@)

  2. – Nod rutier Centura Belgrad E 70 – ( E 70 – 13 – 10 ) – 10 – Vatin – Stamora Moravita – DN 59 – DN 58B – Nod rutier Gataia DN 58B – ( DN 58B – DJ 588 ) – DN 58B = 136 km.

    – Nod rutier Centura Belgrad E 70 – ( E 70 – 13 – 10 ) – 10 – Vatin – Stamora Moravita – DN 59 – DJ 588A – DJ 588 – DN 58B – Nod rutier Gataia DN 58B – ( DN 58B – DJ 588 ) – DN 58B = 124 km.