Ce se intampla cu cea mai spectaculoasa cale ferata din Romania, aflata in Banat? Decizia CFR legata de Semmeringul Banatean!

CFR incearca sa scape de sectoarele de cale ferata care nu sunt rentabile, pe care le scoate din nou la licitatie.

CITESTE SI: Cat de tare seamana cea mai spectaculoasa cale ferata din Romania, aflata in Banat, cu Semmeringul din Austria! FOTO!

Printre ele si cea mai frumoasa cale ferata din tara – Oravita – Anina, supranumita Semmeringul Banatean.

Compania de Cai Ferate a anuntat o licitatie pentru data de 25 aprilie in cadrul careia spera sa o inchirieze.

Tronsonul folosit in special de turisti are o lungime de 33,4 kilometri si un numar de 77 de angajati. Suma de la care pleaca licitatia este de 55.000 de lei/an.

Alte sectii scoase la licitatie de CFR sunt Caransebes-Bautari (36,9 km) si Oravita – Iam (26,9 km).

Licitatia este programata sa aiba loc pe 25 aprilie 2017, la ora 10:00, la sediul Bursei Romane de Marfuri.
Durata contractului de inchiriere este de 4 ani.

________

Sa descriu frumusetea liniei? Dar ea trebuie traita! Nu se poate povesti, cum nu se poate povesti farmecul unui tablou facut de un mester mare. Trebuie sa traiesti cu linia, sa te cateri cu ea pe coaste, cu ea sa te guduri sub frunzis de fag si sa te scalzi in razele de lumina ce se strecoara prin frunzis. Trebuie sa ametesti cu ea deasupra prapastiilor si pe viaducte inalte, sa te infioare fluierul locomotivei cand ai intrat in adancul tunelului si sa zburzi cu voiosia unui copil cand ai iesit la lumina, ca peste un minut sa intri iar in negura din sanul muntelui. Pe dreapta, stanca inalta, pe stanga, prapastia abrupta. O intorsatura, un salt de pe un munte pe altul si tabloul se schimba, acolo unde ai avut coasta, privirea ti se afunda intr-o vale insorita, in care pacurarul ti se pare copil, iar oaia cat pisica. De cealalta parte, in schimb, nu poti scoate capul pe geam, ca-ti freci nasul de stanci. Iar sufletul tau se bucura ca sta sigur intre ele pe o platforma lata de trei metri„. Fabuloasa descriere a caii ferate Anina – Oravita apartine scriitorului Virgil Birou in 1940, in cartea sa intitulata Oameni si locuri din Caras, traseul de vis al liniei Oravita-Anina.

Traseului de vis i se mai spune si Semmeringul Banatean, si nu degeaba. Asemanarile dintre calea ferata Anina-Oravita si Semmeringbahn din Austria sunt uluitoare.

Austriecii o construiau pe a lor in Alpi intre anii 1845 si 1854, iar in Banat linia era inaugurata in 1863, la numai 9 ani distanta.

De remarcat ca aceasta cale ferata se taia in stanca la acea vreme pe cand dinamita nu se inventase inca, iar pietrarii italieni tocmiti sa o construiasca au folosit un material ce iata ca rezista pana astazi.

Linia facea parte din ‘Drumul carbunelui’ Anina-Oravita-Bazias. La Dunare, la Bazias, carbunele provenit din zacamantul de huila superioara de la Anina era incarcat in slepuri pentru a aproviziona marile furnale din Europa centrala, aflata in plina revolutie industriala. Linia aceasta a fost construita la numai trei decenii dupa prima cale ferata din lume, Liverpool-Manchester si este o lucrare tehnica unica.

 

Cel care a numit-o prima oara Semmerginul Banatean a fost un inginer roman, Ion Pasarica, intr-o carte din perioada interbelica.

Sora geamana a acestei cai ferate, linia austriaca Semmeringbahn, a fost declarata inca din anul 1998 drept patrimoniu mondial UNESCO.

Informatiile publicate de opiniatimisoarei.ro pot fi preluate de alte publicatii online doar in limita a 500 de caractere si cu citarea sursei cu link activ. Orice abatere de la aceasta regula constituie o incalcare a Legii 8/1996 privind drepturile de autor si va fi tratata ca atare.

    Pareri

  1. Vai de capul lor! Și al nostru, de fapt. În loc să folosească linia ca atracție turistică și s-o promoveze, câștigând și bani serioși, CFR-ul (condus de imbecili, ca mai toate instituțiile și regiile de stat) nu mai știe cum să scape de ea. Și în alte țări sunt proști, e plin Pământul de ei, dar densitatea prostiei în România este absolut năucitoare. Mă îngrozesc.

  2. Bobby punct ochit , punct lovit , dar cine vrei sa asculte

  3. Domnule,locurile in discutie,sunt de basm!E atat de frumos si (inca) atat de natural si ,,neprelucrat ,,peisajul,ca nu-ti vine sa crezi!Doar ca la Romanica,ganditul in folosul general,e interzis prin lege.Daca nu se pot fura 50000 euroi de caciula politician implicat ,nu intereseaza!Asta s-a votat la Vaslui si Teleorman,asta avem!Vae victis!!!!!

  4. Asemanarile dintre calea ferata Anina-Oravita si Semmering-Bahn din Austria sunt uluitoare.
    Ma intreb: este intamplatoarea asemanarea? Mai departe, cine a fost cel dintai: „Oul sau Gaina”?

  5. Pe de alta parte, unesco de ce nu finanteaza pastrarea si conservarea sau protejarea acestor locuri? Adica aceeasi treaba in Austria si acolo e patrimoniu unesco iar aici nu? Sa fie din cauza situatiei politice?