TIMISOARA. De ce ne era cel mai frica am scapat. Oficial. O spune ministrul Transporturilor, Lucian Sova, in exclusivitate pentru opiniatimisoarei.ro.
Aflat intr-o scurta si neasteptata vizita in Timis, pe santierul Autostrazii Lugoj-Deva, ministrul a raspuns mai multor intrebari ale opiniatimisoarei.ro.
Ministrul Transporturilor a dezvaluit ca in privinta inapoierii fondurilor europene din proiectul privind Reabilitarea malurilor Canalului Bega nu mai este niciun dubiu. Timisoara nu va fi nevoita sa dea banii inapoi, pentru ca vaporasele vor circula fara probleme.
Lucian Sova a dezvaluit ca demersurile privind infiintarea structurii „Administratia Canalului Navigabil Bega” au ajuns la final si a tinut sa precizeze insa ca administratia locala ar fi trebuit, inainte de initierea proiectului, sa se preocupe sa afle care erau conditiile pentru transportul public de persoane pe canal. Adica, cu mult inainte de a cumpara ambarcatiunile.
„Apreciez faptul ca la initierea proiectului ar fi trebuit sa se tina cont de aceasta conditionalitate. Sigur ca am observat ca exista un pericol mare ca totusi fondurile cheltuite in proiect sa fie pierdute, lucru care ne-a condus la ideea ca trebuie sa initiem niste demersuri care sa consacre pana la urma finalizarea acestui proiect. Astfel incat, am hotarat sa punem in transparenta decizionala, pe site-ul Ministerului Transporturilor, un proiect de hotarare de Guvern care sa conduca la infiintarea unei Autoritati care sa gestioneze activitatea de pe Canalul Bega. Sigur ca acest lucru nu este usor, sunt conditionalitati, si financiare si de resursa umana, lucruri pe care ne propunem sa le rezolvam in perioada imediat urmatoare. Trebuie sa mentionez faptul ca indiferent de erorile pe pe care administratia Timisoarei le-a comis in timpul derularii proiectului, responsabilitatea noastra este aceea de a proteja interesul public si, din aceasta perspectiva, Ministerul Transporturilor a initiat acest demers. Sigur ca el va fi supus aprobarii guvernului si, in masura in care Guvernul isi va da girul, va trebui sa identificam, dupa aceea, toate solutiile, pentru a face functionala aceasta Autoritate„, a explicat pentru opiniatimisoarei.ro ministrul Transporturilor Lucian Sova.
Lucian Sova apreciaza ca Guvernul va aproba documentul in urmatoarele zile.
„Imi propun ca inainte de sfarsitul lunii mai hotararea de guvern sa fie publicata in Monitorul Oficial si imediat dupa aceea sa incepem si demersurile administrative in vederea punerii in functiune a acestui organism„, a spus ministrul.
Ministrul Transporturilor a fost foarte transant in privinta banilor europeni pe care Timisoara ar trebui sa-i inapoieze in cazul in care proiectul care cuprinde si transportul cu vaporasele pe Bega nu ar fi fost finalizat si functional.
„Timisoara nu mai risca acest lucru (sa dea inapoi cei 6 milioane de euro – n.r.), este o conditionalitate legata de luna iunie si acesta este un motiv pentru care in ultima instanta am decis sa intervenim si sa rezolvam aceasta problema. Apreciez ca tot ce s-a facut anterior, ar fi trebuit sa fie facut in ordinea fireasca, nu asa cum in acest moment guvernul e pus in situatia sa aleaga si, sigur, ca nu poate sa aleaga decat in interesul cetatenilor din Timisoara si a protejarii intereselor si comunitatii europene cu privire la responsabilitatea chelturii fondurilor. Cat priveste circulatia vaporaselor in regim de transport public in comun pe Bega, acest lucru nu face obiectul preocuparii mele, eu stiu ca trebuie sa infiintam o autoritate care sa gestioneze activitatile de transport in aval pe Bega, de orice fel vor fi acestea. Desigur ca aici proproietarul acestor ambarcatiuni isi va dezvolta proiectul cum a fost el prevazut initial.„, a mai precizat Lucian Sova pentru opiniatimisoarei.ro.
Nou infiintata administratie a canalului Bega, pentru care Primaria Timisoara pune la dispozitie un sediu in zona Plopi din Timisoara, se va afla in subordinea Ministerului Transporturilor care va asigura si banii de functionare.
„Autoritatile de acest tip sunt in subordinea Ministerului Transporturilor, ele sunt finantate prin bugetul Ministerului Transporturilor. Sigur ca aceasta conditionalitate financiara va trebui sa fie rezolvata odata cu emiterea hotararii de guvern. De asemenea, ne vom mai confrunta cu o problema foarte serioasa, aceea a resursei umane pentru ca va trebui ca aceasta autoritate sa aiba in componenta sa specialisti in acest domeniu. Repet, este o provocare importanta pentru mine si ministerul pe care il condc, dar nu pot sa fiu indiferent la o problema care, desi a fost gestionata de o maniera cel putin neglijenta in perioada anterioara, avem datoria si o tratez ca pe o datorie, aceea de a apara interesele cetatenilor din Romania si a timisorenilor, implicit, in sensul ca acest proiect sa fie implementat, pus in opera si sa isi atinga, pana la urma, obiectivele„, a conchis pentru opiniatimisoarei.ro ministrul Transporturilor.
Va reamintim, Timisoara risca sa dea banii inapoi Uniunii Europene – 6 milioane de euro – bani cu care a fost finantat proiectul de reabilitare a malurilor Begai, daca pana in 30 iunie vaporasele nu efectueaza curse de transport in comun.
Vaporasele, 7 la numar, au fost achizitionare de Primaria Timisoara in cadrul proiectului european in urma caruia au fost reabilitate malurile Canalului Bega, insa, ca acestea sa si poata circula, conform proiectului, ca transport in comun, este nevoie de introducerea unei noi reglementari la nivel national.
Ambarcatiunile au costat aproximativ 2 milioane de euro, bani proveniti de la bugetul local.
Pareri
In sfarsit se scapa de „funie”. Cam cate vor circula simultan si daca se pot „intalni” peste tot pe canal? Poate cineva s-a gandit sa mai lase din” Jocul de-a vacanta, pardon … cu Timisoara”
Urmeaza „pacea” mult asteptata ? Ar fi bine si ar castiga Timisorenii!!!! (nu ar pierde nimeni)
Daca DA sa inceapa si „parcarile”!
Partea cea mai interesanta de abia acum urmeaza, adica momentul adevarului. Cate vaporase vor vircula efectiv si concomitent pe Bega, si cum isi vor justifica restul existenta. S-ar putea arata presei un plan detaliat de programare a curselor pe Bega? Sau vor circula ca si restul mijloacelor de transport cu marje maxime de ordinul zecilor de minute? Studiul de fezabilitate ar fi trebuit sa dea un raspuns la aceasta intrebare. Se vor gasi oare SAPTE vajnici capitani de vas care sa poata circula VREODATA CONCOMITENT pe Bega? Sincer am o mare indoiala.
Atata timp cat nu se va executa despotmolirea canalului de depunerile de mal care in prezent favorizeaza desvoltarea vegetatie in albia Beghei circulatia acestor vaporase n-o vad posibila. Ca vechi timisorean pot sa va fac o marturisire : in anii 50 pe bega curentul apei era mult diferit fata de cel de acum. Inotatul pe Bega era admis pe tot parcursul ei din oras.Pe marginea ei erau nenumarate stranduri.Eu personal am invatat sa inot pe Bega.Dar apa avea o viteza mult mai mare si era dificil sa poti inota transversal depe un mal pe altul ,caci curentul nu te lasa.Dar toate acestea din cauza ca albia era periodic curatata de aluviuni cu dragline speciale.Acum s-a uitat de acest procedeu si vedem cu creste vegetatia bogata atat pe maluri cat si pe cursul apei.Si bietii canotori se chinuie sa le ocoleasca.Asa dar dacu nu se va hotari ca trebuie facut o despotmolizare masiva a canalului si sa ii se redea adevarata panta din cum a fost proiectat degeaba ne mai laudam cu cele 7 vaporase.Ca hidrolog de specialitate va stau la dispozitie cu alte sfaturi utile in acest domeniu gratuit cu deosebita placere !!!