TIMISOARA. Dezvoltarea mobilitatii intre cele doua judete din Banat se poate face doar printr-o mai buna interconectare, iar daca se prind in aceasta ‘hora’ pot atrage bani europeni frumosi si mult mai usor.
Astfel, consiliile judetene Caras-Severin si Timis, alaturi de municipiile resedinta de judet, Resita si Timisoara, au decis sa intre intr-un parteneriat menit a dezvolta cinci proiecte de infrastructura majore. Printre ele, modernizarea liniei de cale ferata intre Resita si Timisoara pe care sa circule un tren-tramvai.
Demersul sporeste considerabil sansele proiectelor de a primi finantare europeana, intrucat noul program, 2021 – 2027, pune accentul tocmai pe modernizarea infrastructurii de transport regionale.
Practic, metroul usor visat de Nicolae Robu se transforma in… trenul – tramvai si merge mai departe de Timisoara, pana la Resita, pe modelul retelelor urbane de transport feroviar din Germania, Austria ori Franta.
Dominic Fritz face iarasi trimitere la Planul National de Redresare si Rezilienta de unde spera sa obtina bani pentru mai toate proiectele mari de infrastructura ale Timisoarei, in derulare ori in stadiu de idee, schita ori documentare.
„Am oficializat acordul intre Primaria Timisoara si Primaria Resita si consiliile judetene din Timis si Caras Severin. Proiectul cel mai important e calea ferata intre Resita si Timisoara si continuarea ei pana la granita cu Serbia, dar si o legatura cu Aeroportul din Timisoara. Avem sanse mari ca acest proeict sa fie finantat prin Planul National de Redresare si Rezilienta (PNRR), acest program prin care Romania va primi 30 de miliarde de euro din partea UE. Noi ne-am asumat sa finantam documentatia necesara pentru aceasta noua linie de tren. Este un prim proiect facut de autoritatile locale. Se considera ca, daca noi vrem neaparat un proiect sa se realizeze, se realizeaza mai rapid„, a explicat Dominic Fritz.
Edilul a precizat ca la intocmirea Studiului de Fezabilitate, Primaria Timisoara va contribui, alaturi de Resita si cele doua consilii judetene, cu 1 milion de euro, bani pe care spera sa-i si recupereze.
„Primaria Timisoara va aloca 1 milion de euro pentru Studiul de Fezabilitate al acestui proiect. Aceasta suma va fi si contributia celorlalte 3 institutii partenere, si acesti bani ii vom recupera cand acest proiect va fi finantat. Eu stiu ca este un proiect revolutionar, primarul Nelu Popa ne ajuta foarte mult, am discutat si cum ministrul Drula, care va sustine aceste demersuri si cred ca merita sa nu doar facem ce trebuie neaparat, ci si sa avem si anumite proiecte care merg dincolo de imaginatia noastra imediata. Cred ca acest tren va putea sa uneasca din nou Banatul de munte cu Banatul de ses si sa avem din nou aceasta legatura intre cele 2 regiuni„, a declarat miercuri primarul Timisoarei Dominic Fritz.
Cele patru administratii, Municipiul Timisoara, Municipiul Resita, CJ Timis si CJ Caras-Severin, isi propun sa modernizeze infrastructura feroviara pentru implementarea solutiei de transport de tip „train-tram” (tren-tramvai) pe ruta Resita Sud – Bocsa – Timisoara Nord si asigurarea legaturii cu Aeroportul „Traian Vuia”. In plus, se are in vedere o asemenea solutie tehnica si pe ruta Berzovia – Oravita – Anina, dar si modernizarea segmentului de cale ferata Voiteg – Stamora Moravita – frontiera.
Parteneriatul are in vedere si infrastructura rutiera. Se doreste astfel construirea unui nou drum, expres, cu trei benzi, intre Berzovia – Buzias – Topolovatul Mare – Autostrada A1. Este avuta in vedere si extinderea la patru benzi de circulatie a drumului Mosnita Noua – Buzias (DJ 592), cât si modernizarea drumului interjudetean DJ 684 pe traseul DN 68A (Cosava) – Tomesti – Luncanii de Sus – limita de judet CS – DN 68 (Voislova).
Toate aceste proiecte de infrastructura au fost gandite a fi realizate cu bani europeni din exercitiul bugetar 2021 – 2027.