TIMISOARA. La doar o zi dupa ce opiniatimisoarei.ro a anuntat ca primarul Timisoarei vrea sa cumpere microbuze pentru parcul auto al RATT, o companie a si venit cu un asemenea autobuz de dimensiuni reduse in fata Primariei. Reprezentantii unei renumite firme producatoare de autovehicule au prezentat autoritatilor locale cele mai noi minibusuri produse.
Cel mai nou si modern minibus costa cam 130.000 de euro si are toate dotarile pentru transportul pasagerilor in siguranta. S-ar preta foarte bine pentru Timisoara, considera atat primarul Nicolae Robu, cat si seful Regiei Autonome de Transport in Comun, Ioan Goia. Edilul sef al orasului a anuntat ca Timisoara ar avea nevoie de 10 astfel de mijloace de transport in comun, ceea ce inseamna ca investitia ar fi in jur de 1,3 milioane de euro. Si reprezentantii RATT cred ca ar fi utile 10 minibusuri.
„Sprinter City 65. Este un autobuz urban de mici dimensiuni, se preteaza foarte bine pentru transportul de noapte, pentru liniile care fac jonctiunea dintre liniile principale din interiorul unui oras, pentru zonele cu centre istorice, asa cum are Timisoara, pentru curse speciale catre aeroport. Acopera acele segmente de transport de mica capacitate, inclusiv puteti sa-l dati pentru transportul scolarilor. Este facut in Germania, are sasiul coborat si respecta normele de transport pentru persoanele cu handicap, are absolut tot ce poate prezenta un autobuz de mari dimensiuni. Nu are nevoie de costuri speciale pentru mentenanta intr-un depou, cutia este una automata, in 7 trepte, schimbarea treptelor nu se simte, este absolut lin, consumul este undeva la 17-19%, in conditii de trafic urban cu capacitate maxima si aer conditionat. Capacitatea totala de transport este de 30 de persoane, cu tot cu locuri in picioare si scaune. Are trapa pentru accesul persoanelor cu dizabilitati. Acest autobuz este proiectat de la zero sa fie pentru transportul persoanelor. Valoarea ar fi undeva la 130.000 de euro. Este modelul pe care noi il recomandam Timisoarei ca sa se incadreze foarte bine in imaginea de ansamblu a orasului”, explica Stefan Weigel, reprezentantul comercial al companiei.
Prioritatea: transportul elevilor la scoala
Primarul Timisoarei, seful RATT si seful Directiei Tehnice din cadrul municipalitatii – Culita Chis – au ascultat cu atentie prezentarea facuta de reprezentantul companiei producatoare de astfel de autobuze de mici dimensiuni. Nicolae Robu a reiterat ideea de a cumpara astfel de minibusuri pentru ca soferii RATT sa transporte elevii timisoreni la scoala.
„Pe noi ne intereseaza sa achizitionam microbuze, daca se va dovedi ca merita sa o facem. Ne-ar interesa asta pentru a transporta copiii la scoala in conditii de siguranta. Vrem ca parintii sa fie linistiti, sa nu fie nevoiti sa-i transporte ei insisi la scoala dimineata, cand si ei parintii trebuie sa mearga la propriul loc de munca. Noi nu putem face achizitii decat prin licitatie publica”, a spus Robu.
Aceste mijloace de transport in comun ar urma sa deserveasca insa si alte rute, sa fie folosite pentru liniile secundare ale RATT, a anuntat seful regiei.
„Dimineata, la orele de varf, cand elevii pleaca la scoala, 40-50% din calatori sunt elevi care circula spre scoli. Deci aproape jumatate din cei ce circula dimineata intre 7 si 8.30 sunt elevi. Am facut o analiza si daca ar fi sa asiguram traseele secundare si transportul scolar integrat cel putin zece ne-ar trebui. Ca sa putem asigura liniile secundare, care nu au gradul de incarcare corespunzator liniilor principale, la jumatate din gradul de incarcare, este vorba de calatori care se urca in mijlocul de transport. De exemplu autobuzele de pe liniile 28, 21, linia 13 barat, linia 32, Expres 6. Statistic, noi am facut o analiza, sunt vreo 30.000 de elevi in Timisoara, din care cel putin 10.000 deja i-am contorizat noi care circula cu noi lunar”, a explicat Ioan Goia.
Primarul vrea leasing sau credit furnizor
Daca marti anunta ca si-ar dori sa cumpere pentru Timisoara microbuze, primarul se gandeste acum foarte serios si la fonduri.
„Urmarim care este situatia pe piata, care sunt ultimele noutati, pentru ca ne intereseaza sa imbunatatim parcul auto al RATT. Nu am luat inca o decizie de achizitie efectiva, trebuie sa ne informam, sa vedem care sunt si conditiile de pret, care sunt fondurile de care vom putea dispune. Este in atentia noastra sa innoim totusi parcul pentru mijloacele de transport in comun printr-o achizitie fie in regim de leasing, fie cu credit furnizor. Asta presupune ca platim niste rate in cazul leasingului, iar in cealalta situatie se face achizitia cu banii furnizorului, iar noi rambursam acel credit, in timp, pentru o perioada mai lunga. Este cazul minibusurilor. In functie de numarul de exemplare achizitionate, pretul poate sa scada mult”, a conchis primarul Nicolae Robu. Asta ar insemna ca investitia sa fie rambursata cu bani din bugetul local.
Si seful RATT considera ca minibusurile ar fi utile pentru Timisoara, mai ales ca sunt mai rentabile si ca gestiune a costurilor, pentru ca tot consumul se reduce sub jumatate.
„Daca noi consumam 40 de litri la un autobuz cu clima, in conditii de climatizare, vara, acesta consuma 17 litri la suta de kilometri”, a precizat Goia.
Initial, edilului sef al Timisoarei nu i-a fost foarte clar care este diferenta dintre microbuze si minibusuri. In microbuze nu se poate sta in picioare, pe cand in minibusuri se poate.
„Sunt autobuze de mica si medie capacitate, microbuzele nu permit sa se stea in picioare la transportul clasic de persoane, licentierea ARR se da in anumite conditii. Fiind transport urban, in momentul asta avem podea coborata, conditiile celelalte de rampa, pe care nu le gasim la microbuze, sunt autobuze de mica capacitate”, a conchis Ioan Goia.
Reprezentantii companiei producatoare de autovehicule au adus in fata Primariei Timisoara si un autobuz de mari dimensiuni, insa primarul Nicolae Robu nu a parut mai entuziasmat decat a fost de minibusul de 130.000 de euro.
In 2010, Primaria Timisoara a cumparat mai multe autobuze noi cu burduf, pentru care are de platit rate vreme de 7 ani. Nicolae Robu dadea ieri asigurari ca Primaria nu va mai cumpara astfel de mijloace de transport in comun pentru Timisoara.
“Cata vreme voi fi eu primar, nu se va mai cumpara niciun autobuz articulat in Timisoara, pentru ca, dupa parerea mea, este o prostie sa achizitionezi in Timisoara autobuze articulate. Timisoara este un oras care nu are bulevarde foarte lungi si traseele autobuzelor au foarte multe schimbari de directie la 90 de grade. In plus, la un oras de marimea Timisoarei nu ai numarul de calatori care la o frecventa normala in trafic sa-ti poata umple un autobuz articulat. Autobuzele trebuie sa fie mai mici si sa circule mai des”, considera Nicolae Robu.