TIMISOARA. De vineri parcam in sistem TimPark, un nou regulament de parcare pentru Timisoara, valabil, de fapt, inca de mai bine de 5 ani, insa prea putin folosit. Desi este prima zi de functionare a TimPark, va curge cu amenzi ca intr-o zi normala, atentioneaza primarul Nicolae Robu.
Locurile de parcare sunt aceleasi, doar modalitatile de plata sunt altele. Asadar, vorbim despre o modalitate de plata cu telefonul mobil – prin vouchere si apeluri telefonice, o alta prin SMS si o alta prin achizitionarea de abonamente. Au fost scoase din uz tichetele de parcare din vechiul TelPark.
Cei care nu pricep din prima modalitatile de plata a parcarii nu sunt scutiti de amenzi, soferii nu au nicio zi de acomodare cu TimPark. Angajatii ADP se vor plimba sa vaneze parcarile ilegale ca si pana acum, da asigurari primarul Timisoarei.
„Desigur ca se dau amenzi, regulile sunt reguli, regulamentele sunt regulamente, regulile sunt respectate de toata lumea”, a declarat Nicolae Robu. Totodata, din 15 martie nu mai functioneaza nici Serviciul de ridicare masinilor, cine parcheaza ilegal urmand sa se trezeasca cu rotile blocate, de la a treia abatere.
Dar cum parcam incepand din 15 martie pe strazile incluse in regulamentul de parcare? Explica chiar edilul Timisoarei, care chiar inainte de aprobarea TimPark spunea ca-si va pune soferul sa faca toata treaba, dand asigurari ca acesta stie ce are de facut.
Primarul ii lamureste pe soferi cum trebuie sa… invete sa parcheze legal
„Inainte de a merge in centru cititi fie monitorul Primariei, fie intrati pe Facebook la Nicolae Robu, fie intrati pe site-ul TimPark si va informati ce aveti de facut! Daca nu reusiti sa faceti toate aceste lucruri, atunci va uitati pe afisajele, pe panourile de informare din vecinatatea imediata a parcarii si veti gasi acolo numarul de telefon la care trebuie sa trimiteti un sms ca sa puteti sa fiti inregistrat platitor al serviciului de parcare”, dezvaluie primarul.
Intrebat de ce pe indicatoarele TimPark nu se gasesc toate informatiile cu privire la plata parcarii prin telefonul mobil, primarul da vina pe placutele prea mici, pe care nu intra toate explicatiile. Ii scoate insa pe strazi pe tinerii din PNL, partid al carui presedinte este la nivel de judet, pentru a imparti pliante despre TimPark.
„Se explica in cuvinte mai putine plata prin sms decat plata la nivel de minut prin apel telefonic, pentru ca aceasta presupune si acea inregistrare si necesita un spatiu de explicatie mai larg. Noi vom distribui inclusiv materiale tiparite in parcare, vor fi tineri liberali, studenti si nestudenti, voluntari ai primariei, pentru a da explicatii cetatenilor – in toate parcarile cele mai importante si vor distribui inclusiv niste materiale tiparite cu aceste explicatii, aceleasi instructiuni care apar in Monitorul Primariei, pe site-ul TimPark si respectiv pe Facebook la mine”, a marturisit Robu.
Asadar, cine doreste informatii suplimentare ori le ia gratuit de pe Internet ori… plateste pentru ele. „Informatii la/ Information at 1210 sms TPark 0,15 euro + tva”, scrie pe indicatoarele TimPark.
Intrebat despre aplicatiile pentru telefoanele de tip smartphone si despre alte echipamente tehnice care trebuie sa fie achizitionate de municipalitate pentru ca Timisoara sa aiba un sistem de parcare ca-n San Francisco, primarul nu s-a aratat foarte optimist, insa spera ca le vom avea, „in cazul cel mai fericit, spre sfarsitul acestui an”.
Tarife pe zone
Avem 3 zone tarifare in Timisoara: zona rosie, zona galbena si zona albastra – care cuprind 163 de strazi din oras. Orele de tarifare sunt de luni pana vineri, intre orele 8:00-17:00.
Se plateste, prin VOUCHER, 1,5 lei pe ora in Zona 1, adica cea rosie, 1 leu pe ora in Zona 2, adica galbena, si 50 de bani pe ora in Zona 3, adica cea albastra.
In ceea ce priveste PLATA prin SMS, costa 0,50 euro parcarea pe ora in prima zona, 0,35 euro pe ora in a doua zona si 0,25 euro pe ora in a treia zona. Pe toata ziua, plata prin sms este de 3 euro.
Cat despre ABONAMENTE, exista abonamente la purtator, de locatar, generale si pentru fiecare zona tarifara in parte. Persoanele cu handicap, beneficiarii OG 105/1999 si detinatorii de masini electrice pot parca gratuit, oriunde doresc in Timisoara.
Un abonament la purtator – transmisibil pentru toate zonele tarifare – costa 85,68 de lei lunar, 245,70 lei trimestrial si 897,12 lei anual. Abonamentul general costa 42,84 lei lunar, 122,85 lei trimestrial si 448,56 lei anual. Un abonament pentru Zona rosie costa, incepand din martie, 34,23 de lei lunar, 98,28 lei trimestrial si 357,84 lei anual, in timp ce pentru Zona galbena este 27,93 lei lunar, 80,01 lei trimestrial si 292,32 lei anual. Cel pentru Zona albastra este cel mai ieftin: 21,42 lei lunar, 61,74 lei trimestrial si 224,28 lei anual. Asta in timp ce abonamentul de locatar este 51,23 de lei. Acestea au fost puse deja in vanzare si se pot achizitiona si sambata, 16 martie.
Pas cu pas, cum se parcheaza de vineri, 15 martie, in Timisoara!
Numerele sunt aceleasi ca in sistemul TelPark, trecute de multa vreme pe pagina de internet tpark.ro.
Inainte sa parcheze, conducatorul auto trebuie sa aiba un VOUCHER, care poate fi achizitionat de la chioscurile de ziare din oras. Urmeaza mai apoi sa se inregistreze in sistemul TimPark. Pentru asta trebuie sa trimita un sms la numarul de telefon 1210, sub forma TM CONT numarul masinii.
Dupa inregistrare, cel care doreste sa se inscrie primeste un numar de confirmare. Inregistrarea este obligatorie pentru ca sistemul sa asocieze numarul de telefon cu numarul masinii. Cu alte cuvinte, se foloseste un singur numar de telefon de pe care se fac operatiunile!
Cum se incarca contul?
Incarcarea creditului se face pe baza de vouchere sau prin sms. Potrivit reprezentantilor Primariei Timisoara, sunt 2 variante:
“Trimitem un sms la numarul 7406, cu continutul: 5eur sau 10eur, in functie de valoarea cu care vrem sa ne alimentam contul de parcare. Vom primi imediat un sms de confirmare a alimentarii contului, care va preciza suma totala de care dispunem, obtinuta prin insumarea soldului avut cu suma de alimentare”, explica edilul prima varianta.
A doua varianta este cu vouchere. “Cumparam un voucher de la orice chiosc RATT, chiosc de ziare sau unitate comerciala de operator de telefonie mobila, alegandu-ne valoarea dorita (5 eur, 10 eur, etc.). Razuim voucherul si trimitem codul pe care-l facem vizibil prin razuire prin sms la 1210 in formatul: tm incarca + codul de pe voucher. Vom primi imediat un sms de confirmare a alimentarii contului, care va preciza suma totala de care dispunem, obtinuta prin insumarea soldului avut cu suma aferenta voucherului”, preciza zilele trecute primarul.
Parcare prin BIP!
Inainte sa plece din masina, soferul lipeste un abtibild pe parbriz, pentru a dovedi ca a parcat legal. Dupa aceste momente, conducatorul auto poate folosi telefonul mobil pentru a marca inceputul, respectiv finalul parcarii in zonele de parcare cu taxa.
Dupa ce se da jos din masina, conducatorul auto poate sa dea si un BIP mai lung la unul din urmatoarele numere de telefon, corespunzator zonei in care a parcat: ZONA 1 (rosie) – 0356.710.138, taxata cu 1,5 lei pe ora; ZONA 2 (galbena) – 0356.710.139, taxata cu 1 leu pe ora si ZONA 3 (albastra) – 0356.710.140, taxata cu 0,5 lei pe ora. Soferul trebuie sa apeleze aceste numere pana cand apelul va fi respins de robot.
“Imediat dupa ce ne respinge apelul, robotul ne trimite un sms de confirmare a inregistrarii parcarii si pornirii contorului de timp”, se arata in regulamentul de parcare. Din momentul in care este dat BIP incepe contorizarea si taxarea.
Dupa ce soferul isi termina treaba si decide se paraseasca locul de parcare, da un alt BIP mai lung, la numarul 0356.710.141, valabil pentru toate zonele tarifare, pana cand apelul va fi respins de robot. Acesta este momentul in care contravaloarea parcarii este incasata din credit. Robotul trimite un sms de confirmare, care comunica cate minute a durat parcarea, cat a costat si cati bani mai sunt pe voucherul atasat numarului de telefon. Primele 15 minute de parcare sunt gratuite. Daca uitati sa dati BIP-ul de stop, parcarea se va incheia automat la ora 17:00, incasand maximum 10 lei din cont.
Cum se procedeaza la plata prin sms?
Potrivit regulamentului de parcare, soferii trebuie sa trimita un “sms la numarul 7406, cu continutul: X01 pentru zona rosie, X02 pentru zona galbena, X03 pentru cea albastra, urmat de un spatiu si apoi de numarul masinii, unde in loc de X se pune 1 pentru a parcare o ora, 2 pentru a parca doua ore, 3 pentru trei ore si asa mai departe pana la 9 pentru a parca noua ore”. Soferul primeste pe telefon un sms de confirmare a inregistrarii, iar taxarea se va face pentru numarul de ore. Atentie insa! Serviciul de parcare cu sms este valabil doar in doua retele de telefonie mobila: Orange si Vodafone!
Parcarea se poate achita in continuare si prin abonamente care se pot cumpara de la sediul ADP de pe splaiul Nicolae Titulescu nr. 10.
___________
UPDATE: Probleme din prima zi de TimPark?
Primarul Nicolae Robu este convins ca totul functioneaza normal, insa in cele din urma recunoaste ca pot aparea probleme in primele saptamani de TimPark.
„N-am parcat astazi (n.r. vineri, 15 martie), nici domnul Vasile n-a parcat (n.r. soferul primarului), pentru ca n-am avut munca de teren. Semnalele mele sunt ca totul functioneaza normal, n-am plangeri, am intrebat de trei ori pe parcursul acestei jumatati de zi. Sper ca lucrurile vor intra in normalitate si Timisoara va avea o noua premiera: primul oras din Romania la care parcarea se plateste numai cu aceasta tehnologie avansata”, a dezvaluit primarul.
Sistemul de plata nu este functional in toate retelele de telefonie mobila, asadar unii soferi nu pot parca… legal. Plata prin sms nu functioneaza la abonatii Cosmote, iar plata prin telefonul mobil nu functioneaza deloc la abonatii Digi Mobil.
„Daca nu merge prin sms se plateste pe formula cealalta. Va fi disponibila in curand si plata de pe Cosmote pe sms. E optiunea lor, nu orice iti ofera aceleasi facilitati, asta e valabil in general in viata. Ei si-au ales alternativa. E optiunea lor, noi colaboram cu toti operatorii de telefonie mobila care doresc sa colaboreze cu noi. Nu cunosc cazul Digi. E si interesul operatorilor, daca si noi suntem deschisi inspre ei si ei inspre noi, lucrurile se vor rezolva, poate ca unii n-au fost la fel de prompti. Eu am spus de la inceput ca in cateva saptamani e posibil sa apara si probleme”, a mai spus primarul Timisoarei.