TIMISOARA. 26 ianuarie are o insemnatate aparte in istoria productiei de masini din Romania. In aceasta zi, in urma cu 36 de ani, pe strazile din Timisoara apareau primele autoturisme Dacia Lastun.
Legendara masina a fost produsa intre 1988 si 1991 la Timisoara in fabrica Tehnometal. Autoturismul era de mici dimensiuni si il puteai impinge lejer intr-o parcare, daca ai fi ramas blocat in trafic in cazul unei defectiuni.
„Denumirea acestuia provine de la numele pasarii lastun (delichon urbicum). Productia a avut loc la fabrica Tehnometal, infiintata in 1879 de maistrul Mihály Bozsák, devenita ulterior Intreprinderea de Autoturisme Timisoara… Conceptul initial prevedea un autoturism economic pentru transportul urban cu o capacitate maxima de 2+2 persoane (2 adulti si 2 copii), un consum mic de pana la 3 litri /100 km. Rezultatul, insa, nu a fost cel dorit. Consumul s-a ridicat la 8 litri la suta, caroseria prezenta multiple defecte de montaj, iar pretul depasea 50.000 lei (bugetul initial era 25.000 lei)„, aminteau reprezentantii Muzeului National al Banatului.
Cu toate ca nu a avut o durata lunga de productie, Lastunul a ramas in istorie.
„Un lucru interesant: Dacia 500 este singurul autoturism interzis circulatiei de catre Protectia Consumatorului, astazi fiind cumparat doar de colectionari„, mai aminteau reprezentantii Muzeului National al Banatului.
Prototipul autoturismului Dacia 500 Lastun a fost definitivat in 1984, la Bucuresti, dupa testari care au durat aproape patru ani, iar fabricatia de serie a inceput in anul 1986, la Timisoara, in halele fostei intreprinderi Tehnometal.
In acel moment, automobilul de mic litraj – pe care proiectantii il alintau „fiara soselelor“ – a fost botezat Dacia 500 Lastun, desi nu avea nici o legatura cu uzinele de la Colibasi in care se fabrica Dacia. A fost scos oficial la vanzare in data de 26 ianuarie 1988, exact de ziua presedintelui Nicolae Ceausescu.
Consumul redus anuntat de producatori, de numai 3,3 litri la suta de kilometri, si viteza maxima de 106 kilometri pe ora, i-a determinat pe multi romani sa renunte la Dacia 1300, dupa care se putea astepta pana la zece ani, pentru a-si achizitiona un Lastun.
Dupa numai doi ani de la demararea productiei, sub pretextul ca masina nu-i mai reprezenta pe romani, s-a renuntat la fabricarea Lastunului, dar vanzarile au continuat pana la epuizarea stocului. In 1992, Fabrica de autoturisme Timisoara si-a inchis definitiv portile, devenind un depozit imens pentru autoturismele Matiz si Cielo.
Lastunul, piesa de muzeu in…Statele Unite ale Americii
Si, daca in Romania masina se mai gaseste doar in colectii private, un exemplar de Lastun este expus in Statele Unite ale Americii.
Lane Motor Museum din Nashville (statul Tennesse), orasul ce este capitala muzicii country, are printre autovehiculele expuse si unul dintre cele create la Timisoara.
Este vorba de o masina rosie, pe care americanii ar fi achizitionat-o de la un cetatean german, ce o cumparase de la un roman din Arges. Intreaga poveste a fost prezentata de piataauto.md.