S-a infaptuit prima ‘minune’. Avem constructor pentru bucata lipsa, de nici 10 km, de pe Autostrada Lugoj – Deva. Contractul, semnat la Timisoara pentru 13 milioane de euro pe kilometru

TIMISOARA. Moment important pentru completarea infrastructurii rutiere in Timis, care ne duce putin mai aproape de ziua in care cosmarul soferilor de pe DN68A va deveni istorie si vom putea merge neintrerupt pe autostrada de la Timisoara pana la Sibiu.

CITESTE SI: Centura Sud va fi deschisa traficului pe bucati. Primul segment pe care se va circula, anuntat de ministrul Transporturilor la Timisoara

Vineri, la Timisoara, ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu, seful CNAIR si antreprenorul UMB au semnat contractul de proiectare si executie a celebrului tronson cu tuneluri pentru ursi de pe Autostrada Lugoj – Deva, intre Margina si Holdea.

Nicio contestatie la rezultatul licitatiei nu a fost inregistrata pana marti, 4 octombrie, la o zi dupa expirarea perioadei legale de 10 zile, insa CNAIR a decis sa mai astepte putin cu iscalirea documentelor, pentru ca nu cumva data postei pentru o potentiala plangere sa impiedice incredintarea lucrarii.

CNAIR a anuntat oficial pe 22 septembrie desemnarea asocierii UMB – Euro Asfalt pentru contractul de 400 de milioane de euro, iar in 3 octombrie a fost termenul-limita pentru eventualele contestatii.

Segmentul de autostrada finantat prin PNRR are o lungime de 9,13 kilometri, din care 2 km cu tuneluri cu galerie dubla, iar termenul limita de finalizare este august 2026.

Oferta Asocierii S.C. SPEDITION UMB S.R.L. – S.C. TEHNOSTRADE S.R.L. – S.C. SA & PE CONSTRUCT S.R.L. – EURO-ASFALT a fost de 1.826.845.634,11 lei fara TVA, adica aproximativ 373 de milioane de euro. Durata lucrarii este de 45 de luni, din care 11 luni proiectare si 34 de luni executie, de la data emiterii ordinelor pentru proiectare, respectiv executie. UMB s-a asociat cu firma Euro Asfalt din Bosnia-Hertegovina pentru ca nu are experienta pe tuneluri.

Pe langa tunelurile pentru ursi, pe acest segment vor fi realizate si 8 lucrari de arta (poduri, podete), intre care un viaduct de peste 1 km, care are o complexitate mai ridicata.

Pretul per kilometru este de aproximativ 13 milioane de euro fara TVA, transmit reprezentantii CNAIR, restul sumei acoperind partea de proiectare, avize, garantii, samd.

E o companie extrem de serioasa care pe toate contractele s-a tinut de termene, a avut lucrari si la noi in zona, le-a terminat in termenii contractului, de obicei inainte de termen. E un lucru bun ca o companie romaneasca se ridica la un asemenea nivel si stacheta pe care o ridica UMB ii obliga pe ceilalti sa isi indrepte activitatea„, a declarat ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu.

Finalizarea tronsonului lipsa din Autostrada Lugoj – Deva, de 9,13 km, este una dintre cele mai asteptate lucrari de infrastructura mare pentru vestul tarii, in conditiile in care drumul national DN68A e cel mai tranzitat din zona, mereu aglomerat, pe care soferii de tiruri si camioane, respectiv cei de autoturisme il folosesc deopotriva in lipsa tronsonului de autostrada.

***

Va reamintim, in ianuarie 2022, licitatia pentru segmentul lipsa din Autostrada Vestului a fost deblocata de Curtea de Apel Bucuresti care s-a pronuntat in privinta contestatiei depusa de una dintre firme la preselectia facuta de CNAIR anul trecut.

Judecatorii au respins plangerea, astfel ca procedura a mers mai departe, iar Compania Nationala pentru Administrarea Infrastructurii din Romania a fixat pentru 14 februarie termenul limita pentru redepunerea ofertelor pentru cele 6 firme ramase in cursa.
La noul termen limita, o singura asociere a redepus oferta, astfel ca aceasta a intrat intr-o noua evaluare tehnica si financiara. Este vorba de  turcii de la MAPA INSAAT VE TICARET A.S. – CENGIZ INSAAT SANAYI VE TICARET A.S., a caror oferta, insa, a fost declarata drept neconforma la inceputul lunii martie.

Astfel a fost reluata procedura, iar termenul limita a fost fixat la finele lunii iunie.

Tronsonul de autostrada dintre localitatile Margina (Timis) si Holdea (Hunedoara), parte din Lotul 2 al Autostrazii A1 Lugoj – Deva (contract reziliat), are termenul limita de receptie 2026.

Istoria ‘Rusinii nationale’ – Lotul 2 al Autostrazii Lugoj-Deva, ramas nefinalizat intre Margina si Holdea

In anul 2013, in timp ce drumurile se aflau in subordinea lui Dan Sova (PSD), CNADNR (n.r. – actuala CNAIR) a contractat lucrarile la Lotul 2 al autostrazii A1 Lugoj–Deva cu Asocierea Salini Impregilo -Secol Spa pentru suma de 562 milioane de lei fara TVA, finantarea urmand sa fie asigurata in proportie de 85% din fonduri europene.
In acelasi an, Agentia de Protectie a Mediului a aprobat un acord de mediu, care impune modificarea proiectului initial prin realizarea unor tuneluri, in locul unor sapaturi uriase care practic ar fi despicat muntele.

Compania de drumuri a solicitat constructorului in 2015 sa elaboreze un proiect tehnic de executie a tunelurilor, dar in 2017 s-a razgandit, nu a acceptat sa mai plateasca proiectul, ba chiar a facut pasi prin care sa incerce sa renunte cu totul la ideea de tuneluri. In paranteza fie spus, tunelurile reprezentau si singura varianta prin care se puteau accesa fonduri europene pentru proiect, executivul de la Bruxelles nefiind de acord sa finanteze nicio solutie care ar fi mutilat cadrul natural.

In primavara anului 2017, in timp ce in fruntea transporturilor era Razvan Cuc (PSD), CNAIR a reziliat partial contractul pentru lotul 2, pe portiunea de 9 km ce cuprinde zona de tuneluri din lotul 2. A fost o decizie extrem de proasta, cum avea sa se dovedeasca 3 ani mai tarziu.

Salini Impregilo a castigat in 2020 procesul privind rezilierea abuziva a contractului la Curtea Internationala de Arbitraj de la Paris, care a obligat statul roman sa repuna in contract constructorul si totodata sa plateasca despagubiri de 232 milioane de lei, plus alte cateva milioane drept cheltuieli de judecata.

Intre timp, in 2019 a fost reluata licitatia pentru gasirea unui constructor si mai apoi blocata pana in ianuarie 2022 cand ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu a reusit sa reporneasca procedurile.

Informatiile publicate de opiniatimisoarei.ro pot fi preluate de alte publicatii online doar in limita a 500 de caractere si cu citarea sursei cu link activ. Orice abatere de la aceasta regula constituie o incalcare a Legii 8/1996 privind drepturile de autor si va fi tratata ca atare.

    Pareri

  1. Nu ne pricepem la nimic, doar la furat din banii poporului! Vai de noi, că am ajuns sa ne conducă de 32 de ani niste hoți și trădători de Țară. Fiecare va da socoteală pt ceea ce a făcut aici pe Pământ, nu mai vorbesc dincolo. Așa sa va ajute bunul Dumnezeu!

    • Da, trebuie sa ii schimbam pe toti cu hotii de moda noua din import. Sa fim furati si in alte stiluri.

      • schimbati? eu zic ca functiile lor sunt depasite/demodate. aka ” oligarhi „

  2. Titlul e ,,cam” gresit…373 milioane/10 km (fara TVA) rezulta in mod sigur mai mult de 13 milioane per km..

    • Comentariul e cam…idiot. Ai tu idee ce alte cheltuieli mai sunt in afara de asfalt la o autostrada??? Hai citeste, nu -ti dauneaza, garantat. Asa vei afla ca este vorba si de proiectare si de executie si ca e o diferenta intre ele? Ai de capu mieu ce de informatii interesante vei afla…