Podul din Timis care n-a putut fi salvat si va fi demolat. Doi constructori vor sa ridice in loc altul nou

FOTO: stiridetimisoara.ro

TIMISOARA. Abia la 4 ani de la momentul la care s-a intocmit Studiul de Fezabilitate pentru podul de la Gavojdia, s-a lansat licitatia pentru gasirea unui constructor care sa-l demoleze si sa ridice unul nou in loc.

CITESTE SI: Ar putea fi gata inainte sa inceapa scoala. 300 de muncitori trag sa termine Centura Sud Timisoara. Video de pe santier

Este vorba despre un pod cu o vechime de 85 de ani, care face legatura intre cele doua parti ale localitatii, unind malurile paraului Spaia. In plus, el asigura si conexiunea cu Lugoj si Jena, dar si cu Stiuca. Cu o lungime de aproape 25 metri, podul a fost construit din caramida, in jurul anului 1935.

Inca din 2020, mai multe ONG-uri, intre care Asociatia Prin Banat, dar si OAR Filiala Timis, si alte asociatii pentru salvarea patrimoniului cultural, carora li s-a alaturat si Muzeul de Istorie din Lugoj, au cerut Directiei Judetene pentru Cultura Timis sa claseze in regim de urgenta podurile de la Gavojdia, Tapia si Parta, intrucat au fost construite in ultimele 3 secole in Banat si sunt o marturie a trecutului multicultural al regiunii, a numeroaselor lucrari edilitare din zona, constructiile fiind relevante pentru peisajul specific satului banatean, prin materialitate si aspect, socotindu-le o valoare istorica, culturala si memoriala.

Iata, insa, ca demersul n-a dat roade, iar Consiliul Judetean Timis a pornit procedura de licitatie pentru daramarea podului si ridicarea altuia nou nout in loc, la Gavojdia.

Pe amplasamentul existent, situat in comuna Gavojdia, judetul Timis, se propune inlocuirea podului existent care traverseaza paraiul Spaia in zona central a localitatii si care a fost realizat in urma cu aproximativ 85 ani (conform expertizei tehnice), cu un pod nou, avand caracteristici geometrice si de gabarit, respective capacitate portanta, adaptate la traficul auto actual, prevazut de normele tehnice si legislatia actuala in vigoare. Podul existent este din zidarie de caramida cu doua deschideri boltice de cate 6 m, avand o lungime totala de 24,50 m iar latimea utila intre parapeti de doar 6 m.

Conform expertizei tehnice este necesara inlocuirea podului existent cu un pod nou din beton armat, dimensionat la incarcarile date de traficul si normele actuale, la gabaritele de circulatie prevazute de standardele in vigoare, podul existent nesatisfacand aceste cerinte (…) este absolut necesara si urgenta demolarea si refacerea podului pentru asigurarea continuitatii circulatiei rutiere si pietonale.

Prin realizarea unui pod nou, se va imbunatati considerabil starea tehnica a infrastructurii si implicit confortul si siguranta circulatiei, respective conditiile de mediu se vor ameliora prin reducerea noxelor eliminate in atmosfera, reducerea zgomotului produs de circulatia autovehiculelor, precum si a cheltuielilor de exploatare suportate participantii la trafic.

Podul proiectat are o singura deschidere (lumina preconizata de 17 m) si va fi cu culei din beton simplu si beton armat si cu suprastructura din grinzi l 18-80 din beton precomprimat. Lungimea totala a podului este de 22,10 m iar latimea de 11,20 m, din care carosabil – 7,80 m, trotuare – 2×1,50 m, spatii pentru parapet 2×0,20 m.Suprastructura va fi realizata din elemente prefabricate – grinzi din beton precomprimat tip I 18-80, de 18 m lungime, cu lumina de 17,00 m si 0,80 m inaltime, peste care se dispune o placa de suprabetonare din beton armat C 30/37. Infrastructura este alcatuita din doua culei avand fundatii directe (chesoane deschise) din beton clasa C25/30, si elevatii din beton armat clasa C 30/37. Scurgerea apelor de pe pod se realizeaza prin pante transversal de 2,5%, cu dirijarea apelor spre guri de scurgere si rampe. Racordarea caii podului cu rampele de acces se realizeaza prin intermediul placilor de racordare de 3,00 m lungime, iar racordul cu albia prin intermediul sferturilor de con permeate. In aval si amonte, malurile sunt protejate cu ziduri vertical din beton racordate la cele existente
„, se arata in documentatia ce insoteste anuntul de licitatie din Sistemul Electronic de Achizitii Publice.

Valoarea estimata a contractului este de 2.328.877 lei fara TVA, adica aproape 600.000 de euro cu TVA.

La termenul limita pentru depunerea ofertelor s-au inscris COMPACT PRODUCT si ZSN CARDINAL Acestea au intrat in evaluare tehnica la Consiliul Judetean.

Informatiile publicate de opiniatimisoarei.ro pot fi preluate de alte publicatii online doar in limita a 500 de caractere si cu citarea sursei cu link activ. Orice abatere de la aceasta regula constituie o incalcare a Legii 8/1996 privind drepturile de autor si va fi tratata ca atare.

    Pareri

  1. Interesant cum un pod rutier cu trotuare și benzi de trafic generoase costă de 3 ori și ceva mai puțin decât pasarela pietonală de la strada Gelu. Apropos, a fost aceasta recepționată sau se așteaptă până la alegeri ca să se împlinească un an de întârzieri?

  2. Nu orice constructie trebuie „salvata” cum ca ar avea vreo valoare artistica doar fiindca e veche(vorba vine…),nu? Adica nu vorbim de ceva gen Stari Most, nu?🤡🤡
    E un banal pod de caramida ce nu mai prezinta siguranta.

    • Aveți dreptate. Putea fi salvat construindu-se un pod lângă el. Dar cel vechi nu ar fi mai avut nicio utilitate. Doar pentru selfiuri. Și ar fi avut nevoie de investiții an de an.

      • Sunt curios să aflu de câți ani are nevoie constructorul, ca să finalizeze lucrarea. Acum ceva vreme, a fost construită, în amonte de pod, o punte de legatură între maluri. Lucrarea a durat aprox. 2 ani. Am o vârstă înaintată și sper să apuc noul pod!

  3. Podul nu a putut fi salvat pentru ca nu a dorit sa fie salvat! iar salvarea cu forta nu se poate! E ilegal!

    • Ai uitat cum eram ,,salvati,,cu forta din fata ,,pericolului,,covid? Cum ne dadeau leacul cu forta?Numai sa fim noi ,,bine,,?
      Cum pentru ,,binele,, nostru,eram restrictionati ca oile?