De sambata, 12 octombrie, a inceput ‘vanatoarea’ in trafic a soferilor care vorbesc la telefon la volan, transmit live, filmeaza sau doar tin telefonul in mana. Au intrat in vigoare noile prevederi din Codul Rutier care sanctioneaza de acum inainte nu doar vorbitul la telefon. Amenzile pot depasi 1.000 de lei.
‘Spre deosebire de cadrul legal anterior, care viza exclusiv folosirea telefonului mobil, prin noile reglementari a fost interzisa tinerea in mana sau folosirea cu mainile in orice mod atat a telefonului mobil, cat si a oricarui dispozitiv mobil prevazut cu functia de inregistrare ori redare text, foto sau video, de catre conducator, in timpul conducerii vehiculului aflat in miscare. Nerespectarea acestei norme de catre conducatorul de autovehicul, tractor agricol sau forestier ori tramvai constituie contraventie si este sanctionata cu amenda prevazuta in clasa a III-a de sanctiuni, de la 6 la 8 puncte-amenda (in prezent de la 870 de lei la 1.160 de lei), si cu aplicarea sanctiunii complementare de 4 puncte de penalizare”, anunta Politia Romana.
Soferii nu sunt amendati in cazul in care folosesc telefonul mobil atunci cand masina este oprita, deoarece sanctiunea este aplicata doar atunci cand vehiculul este in miscare.
O alta noutate este sanctionarea soferilor care au telefonul in mana si incalca o regula de circulatie.
‘Tinerea in mana sau folosirea cu mainile in orice mod, in timpul conducerii pe drumurile publice a unui autovehicul, tractor agricol sau forestier ori tramvai aflate in miscare, a telefonului mobil sau a oricarui dispozitiv mobil prevazut cu functia de inregistrare ori redare text, foto sau video, concomitent cu incalcarea unei reguli pentru circulatia vehiculelor, constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda prevazuta in clasa a II-a de sanctiuni, de la 4 la 5 puncte-amenda (de la 580 de lei, la 725 de lei), si cu aplicarea sanctiunii complementare a suspendarii exercitarii dreptului de a conduce pentru 30 de zile‘, mai spun politistii.
Intra sub incidenta acestor sanctiuni, tinerea in mana sau folosirea cu mainile in orice mod la volan a telefonului, concomitent cu:
– depasirea cu 10-20 km/h a vitezei maxime admise pe sectorul de drum respectiv pentru categoria din care face parte autovehiculul condus, constatata, potrivit legii, cu mijloace tehnice omologate si verificate metrologic;
– circulatia pe un sector de drum pe care accesul este interzis;
– nerespectarea obligatiei de a folosi luminile de intalnire si pe timpul zilei ori a luminilor pentru circulatia diurna, pe autostrazi, drumuri expres si pe drumuri nationale europene (E);
– depasirea cu 21-30 km/h a vitezei maxime admise pe sectorul de drum respectiv pentru categoria din care face parte autovehiculul condus, constatata, potrivit legii, cu mijloace tehnice omologate si verificate metrologic;
– nerespectarea regulilor privind manevra de intoarcere, mersul inapoi, schimbarea benzii de circulatie sau a directiei de mers, daca prin aceasta s-a produs un accident din care au rezultat avarierea unui vehicul sau alte pagube materiale;
– nepastrarea unei distante corespunzatoare fata de vehiculul care il preceda, daca prin aceasta s-a produs un accident din care au rezultat avarierea unui vehicul sau alte pagube materiale;
– patrunderea intr-o intersectie atunci cand circulatia in interiorul acesteia este blocata;
– neacordarea prioritatii de trecere pietonilor angajati in traversarea regulamentara a drumului public prin locurile special amenajate si semnalizate, aflati pe sensul de deplasare a autovehiculului, tractorului agricol sau forestier ori tramvaiului;
– nerespectarea regulilor privind depasirea;
– depasirea cu 31-40 km/h a vitezei maxime admise pe sectorul de drum respectiv pentru categoria din care face parte autovehiculul condus, constatata, potrivit legii, cu mijloace tehnice omologate si verificate metrologic;
– circulatia pe sens opus, cu exceptia cazurilor in care se efectueaza regulamentar manevra de depasire;
– depasirea cu 41-50 km/h a vitezei maxime admise pe sectorul de drum respectiv pentru categoria din care face parte autovehiculul condus, constatata, potrivit legii, cu mijloace tehnice omologate si verificate metrologic;
– neoprirea la trecerea la nivel cu calea ferata cand barierele sau semibarierele sunt coborate ori in curs de coborare sau cand semnalele cu lumini rosii si/sau sonore sunt in functiune;
– depasirea cu mai mult de 50 km/h a vitezei maxime admise pe sectorul de drum respectiv si pentru categoria din care face parte autovehiculul condus, constatata, potrivit legii, cu mijloace tehnice omologate si verificate metrologic.