TIMISOARA. Dupa ce vreme de cateva luni s-a lucrat la proiectare si realizarea de matrite, turcii de la fabrica Bozankaya s-au apucat sa construiasca tramvaiele din comanda de 21 de bucati pentru Timisoara, pe bani europeni.
„Astazi (vineri, n.r.) a inceput constructia efectiva a primului tramvai la fabrica din Ankara. Informatia e foarte proaspata. Proiectarea si pregatirea fabricatiei iau timp, dar iata o veste buna„, a anuntat primarul Timisoarei vineri.
De altfel, primul tramvai electric produs de turcii de la Bozankaya Otomotiv ajunge la Timisoara cu mult inainte de termenul prevazut in contract, era promisiunea facuta in urma cu cateva saptamani de catre seful Directiei de Dezvoltare din primarie, care spunea ca, in toamna, vom avea deja prima garnitura.
„In luna octombrie o sa vina primul tramvai, iar peste obligatiile contractuale, in 2021 vor fi furnizate toate celelalte. Se vor face eforturile pentru a fi livrate inainte de termen”, spunea la inceputul lunii mai Culita Chis, directorul Directiei Generale de Drumuri, Poduri, Parcaje si Retele de Utilitati din cadrul Primariei Timisoara.
In plus, 30 de milioane de euro au fost aprobati ca finantare suplimentara a proiectului de innoire a parcului de tramvaie, astfel ca, in total, 21 de garnituri de capacitate mare si cu o autonomie de peste 60 de kilometri vor circula, in final, pe liniile din Timisoara, iar acestea vor fi livrate in baza a 3 contracte a cate 7 garnituri fiecare.
„Eu ma bucur ca toate cele 3 contracte au fost finantate din bani europeni si vor avea un impact foarte mare. Acest tip de finantare se incadreaza in zona de mobilitate, care isi doreste sa creasca mobilitatea transportului in comun si contribuie la reducrerea poluarii in oras. Ma bucur si de faptul ca licitatia este facuta si nu mai trebuie sa asteptam, dupa semnarea contractului. Anul acesta vom avea si primul tramvai, urmand ca anul viitor sa avem si mai multe”, preciza la inceputul lunii mai Sorin Maxim, directorul Agentiei de Dezvoltare Regionala Vest.
Va reamintim, noile tramvaie ce vor ajunge la Timisoara vor fi articulate, cu podea coborata, actionate prin invertoare si motoare asincrone de curent alternativ, alimentate de la retea de contact sau dintr-o unitate de stocare a energiei electrice (montata in tramvai), cu post de conducere la un singur capat si usi de acces pe partea dreapta fata de directia de mers. Proiectul prin care s-a castigat finantarea europeana a fost impartit in 3 etape, fiecare dintre ele cuprinzand cate 7 garnituri. Astfel, odata cu semnarea ultimului contract, ce a avut loc in 5 mai, la Timisoara vor ajunge 21 de tramvaie noi, produse de turcii de la Bozankaia Otomotiv.
Valoarea totala a fiecarei garnituri se ridica la 9.736.875 lei, fara TVA.