Consiliul Judetean al Elevilor Timis lanseaza Raportul privind digitalizarea educatiei in judetul Timis, un document care arata, fara niciun fel de filtru, realitatea predarii online din judetul nostru.
CJE Timis a realizat o serie de statistici raportate la nivelul judetului nostru. Numarul de respondenti a fost de 1236, acestia fiind elevi din clasele V-XII, dar si parinti ai elevilor din clasele primare. Mediile in care elevii respondenti invata sunt diverse, inregistrandu-se raspunsuri atat din mediul rural, cat si din urban si urban mic.
Referitor la eficacitatea predarii online, aproape jumatate din elevii din Timis (49,8%) considera ca educatia online nu este de folos pentru ei.
Aceasta este realitatea trista care reflecta procesul de predare in mediul online. Unii profesori predau materia superficial, deoarece trebuie sa recupereze materia, dar elevii nu retin nimic, ci copiaza mecanic lectii in caiet, iar mai apoi isi petrec o buna parte a zilei rezolvand teme.
Referitor la volumul de teme pe care le primesc, elevii respondenti chestionarului au mentionat foarte des ca acesta este unul foarte mare. Elevii din clasele terminale, anume a VIII-a si a XII-a sunt incarcati cu foarte multe teme la materiile care nu le sunt necesare pentru sustinerea examenelor. Lipsa prioritizarii materiei este o piedica pentru elevii din clasele terminale. Pe langa stresul examenelor, acestia au de alcatuit proiecte si referate la materii ale caror ore de curs, inaintea pandemiei, se desfasurau foarte rar sau deloc in cadrul scolii. Un procent de 11,6% dintre elevi petrec mai mult de 4 ore pentru a rezolva teme, acesta fiind un timp foarte indelungat, un efect direct al lipsei de explicatii ale profesorilor in cadrul predarii online.
Legat de timpul petrecut in fata ecranelor, 34,9% dintre respondenti petrec intre 2 si 3 ore pentru a participa la orele online, in timp ce 6,1% petrec peste 6 ore in fata device-urilor. Acest numar de ore ar parea unul rezonabil raportat la numarul de ore pe care un elev il petrece zilnic la scoala, dar este mult mai obositor ca un elev sa stea conectat in fata unui ecran atata timp.
Parerea parintilor elevilor de gimnaziu din judetul Timis este una mai buna fata de predarea online, acestia considerand ca este singura solutie fezabila in contextul actual. Majoritate parintilor respondenti la chestionar (54,8%) au copii in clasele III-IV, concluzia fiind aceea ca invatarea online pentru elevii din clasele primare se concentreaza mai mult pe clasele terminale ale acestui ciclu.
Privind temele elevilor din clasele primare, 77,4% dintre acestia petrec intre 2 si 3 ore zilnic pentru rezolvare. Cu toate acestea, a fost inregistrat un raspuns care arata ca exista cazuri in care elevii petrec mai mult de 6 ore pentru rezolvarea temelor si pentru invatarea lectiilor.
„Din pacate, aproape jumatate dintre elevii din Timis considera ca predarea online nu ii ajuta. Lectiile se predau mecanic, surplusul de teme este un lucru obositor, mai ales pentru elevii din clasele terminale. Bunastarea si solidaritatea ar trebui sa fie doua lucruri care sa primeze in aceasta perioada. Acum este momentul pentru o colaborare mai buna intre cadrele didactice si elevi, deoarece abuzurile din mediul online trebuie stopate de urgenta„, a declarat Alexandra Trusca, presedinte al Consiliului Judetean al Elevilor Timis.
Raportul integral poate fi consultat AICI!