TIMISOARA. Tramvaiele nu vor mai circula pe langa Catedrala Mitropolitana din Timisoara incepand din anul 2016 sau cel tarziu 2017, a anuntat marti primarul Nicolae Robu. Edilul spune ca pana atunci va fi amenajata o noua linie, pe bulevardul Republicii, care sa faca legatura intre Spitalul de Copii si Gara de Nord. In plus, vrea si tramvaie noi, pe fonduri europene, iar prin constructia unei noi linii de tramvai, UE ar aloca mai usor fonduri.
„O asemenea lucrare ar avea marele avantaj ca ar asigura o scurtare considerabila in spatiu, dar si in timp, a legaturii intre cele doua puncte, si ar conduce la un consum de energie electrica sensibil mai mic pe traseul respectiv fata de situatia actuala. Oamenii urca in tramvai sa ajunga pe toata linia tramvaiului 1. Nu au de schimbat, vin cu tramvaiul 1 si merg cu el pe un traseu mai scurt. Traseul actual, de la Gara de Nord pana la Spitalul de Copii, era facut pe super-ocolite. Se pierdea timpul si, evident, se consuma energie electrica. Nu vorbim despre restul traseului tramvaiului 1, care ramane neschimbat. Daca vrea cineva sa ajunga de la Gara de Nord la Continental, spre exemplu, e una sa vina pe traseul actual, care e mult mai lung, si alta sa vina pe cel de care vorbim, care e mult mai ieftin”, a explicat primarul Nicolae Robu.
Explicatia este una clara: amenajarea unei noi linii de tramvai da conducerii Primariei Timisoara un motiv sa ceara fonduri europene si pentru tramvaie noi.
„Se incearca sa se faca investitia pe fonduri europene, intrucat un astfel de obiectiv este eligibil. Cu aceasta ocazie se va crea si oportunitatea achizitionarii unui numar important de tramvaie din fonduri europene. Acestea sunt avantajele deosebite ale ideii: scurtarea traseului liniei 1 in mod considerabil si crearea oportunitatii de achizitie de tramvaie noi din fonduri europene odata cu realizarea lucrarii, de asemenea, cu fonduri europene”, a spus Robu.
Potrivit primarului, linia de tramvai ar urma sa fie amenajata pe mijlocul bulevardului. Momentan se face o analiza, inclusa in studiul de fezabilitate pentru pasajul Jiul, iar ulterior, dupa constructia liniei, se va analiza daca este oportuna amenajarea unui pasaj subteran pe Republicii.
„La prima vedere, specialistii au afirmat ca ideea este foarte buna si ca nu va exista in mod cert nicio complicatie in materializarea ei. Tramvaiul 1 va veni pe noua ruta pana la Spitalul de Copii si va continua pe traseul actual. Tramvaiul 8 va merge pe ruta veche pana in Maria si o va lua pe Gheorghe Doja. Un alt avantaj al solutiei este si acela ca nu mai circula tramvaie in zona centrala in vecinatatea catedralei. Aceasta linie nu s-ar mai justifica, pentru ca de la Maria pana la Spitalul de Copii nu exista un interes deosebit. Distanta este mica. Tot pe acolo va veni si tramvaiul 2. Linia de la Maria si pana la spital nu va mai fi necesara. Sigur ca noi nu o indepartam, ramane acolo, dar nu-si va mai avea utilitatea, deocamdata cel putin”, a continuat Nicolae Robu.
Motivatia liniei este clara: poti sa obtii aprobare pentru achizitia de tramvaie in functie de lungimea liniei noi pe care vrei sa o realizezi, in functie de numarul de calatori care circula pe ruta respectiva si probabil si de alti parametri. Oricum, „o asemenea linie este foarte benefica, aduce foarte multe lucruri bune pentru oras„, considera edilul sef al Timisoarei.
Cat despre timip, primarul considera ca din 2016, tramvaiul 1 ar putea circula deja pe Republicii. Tramvaiele noi ar putea veni mai devreme, daca specialistii din primarie se misca repede si scriu proiectele pe fonduri europene. Pana una alta, edilul promite ca vom avea tramvaiele reconditionate.
„In 2016 probabil vom avea aceasta noua linie. Din punct de vedere al constructiei nu exista dificultati. In mod normal in 2016, 2017 cel tarziu, consider eu ca lucrarea va putea fi finalizata. Tramvaiele noi poate chiar mai devreme…”, a conchis Robu.
Va reamintim ca luni, primarul a anuntat un viitor pasaj subteran pe Republicii, intr-un viitor mai indepartat. Marti a dat asigurari insa ca „toate SF-urile cu care vin eu sunt studii de fezabilitate, nu sunt Science Fiction”.