TIMISOARA. In data de 22 septembrie 2023, cetatenii interesati erau invitati, prin intermediul site-ului primariei, “la ultima prezentare a Planului Urbanistic General al Timisoarei inainte de aprobare”. Iar ultimul paragraf al textului asumat de Serviciul Comunicare al PMT suna cam asa: “Planul Urbanistic General actual a fost aprobat in urma cu 21 de ani, prin HCL 157/2002. Termenul de valabilitate initial a fost de 5 ani si a fost extins de mai multe ori. Ultimul termen de valabilitate este decembrie 2023”.
S-a schimbat modificarea
Acum, dincolo de faptul ca, intr-adevar, PUG-ul aflat inca in vigoare a tot fost prelungit, la momentul la care aparea anuntul mentionat mai sus pe site-ul www.primariatm.ro – 22 septembrie – se stia deja de aproape o luna ca ultimul termen de valabilitate nu mai era decembrie 2023, ci 31 decembrie 2026!
Asta pentru ca, la data de 24 august 2023, in Monitorul Oficial al Romaniei era publicata Ordonanta nr. 33/2023 privind prorogarea unor termene in domeniul urbanismului si al constructiilor, care stabileste, la articolul I, alineatul 1 urmatoarele: “Termenul prevazut la art. II din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 85/2012 pentru modificarea alin. (1^3) al art. 46 din Legea nr. 350/2001 privind amenajarea teritoriului si urbanismul, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 845 din 13 decembrie 2012, aprobata prin Legea nr. 131/2013, astfel cum a fost modificata prin Legea nr. 303/2015, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 898 din 3 decembrie 2015, se proroga pana la data de 31 decembrie 2026”.
Asadar, sub pretextul mincinos ca ultimul termen de valabilitate al PUG-ului aflat inca in vigoare este decembrie 2023, administratia Fritz le-a pus consilierilor locali sub nas proiectul de hotarare privind aprobarea noului Plan Urbanistic General al Timisoarei si a Regulamentului Local de Urbanism aferent, pe care acestia sunt chemati sa-l voteze marti, 17 octombrie, incepand cu ora 17.00.
La Timisoara, o hotarare de consiliu local poate bate o lege
Lasand la o parte faptul ca documentatia noului Plan Urbanistic General contine o serie de erori, unele dintre ele semnalate de noi recent in articolul “Noul PUG al Timisoarei este, de fapt, ramas cu 10 ani in urma. Documentul mult asteptat prevede case si imobile mititele cu apartamente in zone unde sunt deja demult construite blocuri cu peste 15 etaje”, aceasta graba a administratiei Fritz ascunde si nereguli referitoare la reglementarea situatiilor tranzitorii, prin acestea intelegand soarta PUZ-urilor si PUD-urilor aprobate inainte de intrarea in vigoare a noului PUG.
De pilda, articolul 5 din proiectul de hotarare pe care consilierii locali sunt chemati sa-l aprobe marti incalca articolul 56, alineatul 5, din Legea 350/2001 privind amenajarea teritoriului si urbanismul – culmea, desi se invoca respectarea acestuia! – in sensul ca valabilitatea prevederilor documentatiilor de amenajare a teritoriului și de urbanism se extinde de drept doar in cazul in care termenul de valabilitate stabilit de autoritatea locală prin hotararea consiliului local de aprobare a documentatiei nu este expirat. Or aceasta restrangere contravine articolului mai sus mentionat din Legea 350/2001! Iata textul alineatului 5: “Valabilitatea prevederilor documentatiilor de amenajare a teritoriului si de urbanism se extinde de drept pentru acele investitii care au inceput in timpul perioadei de valabilitate, pana la finalizarea acestora, in urmatoarele situatii: a) daca in timpul perioadei de valabilitate a fost inceputa, in conditiile legii, procedura de autorizare a executarii lucrarilor de construire/desfiintare; b) daca a fost demarata punerea in aplicare a reglementarilor privind circulatia juridica a terenurilor, stabilirea si delimitarea teritoriului intravilan sau delimitarea zonelor afectate de servituti publice; c) daca au fost initiate obiective de investitii de modernizare si/sau dezvoltare a infrastructurii tehnico-edilitare”.
Asadar, de unde si pana unde valabilitatea documentatiilor de amenajare a teritoriului si de urbanism – adica a Planurilor Urbanistice Zonale (PUZ) si a Planurilor Urbanistice de Detaliu (PUD) – se extinde de drept DOAR daca termenul de valabilitate a acestora nu este expirat? In conditiile in care art. 56, alin. 5 din Legea 350/2001 se refera exact la documentatiile de urbanism cu termenul de valabilitate expirat, care indeplinesc conditiile de la literele a, b si c!
In continuare, articolul 6 din proiectul de hotarare pe care consilierii locali sunt chemati sa-l voteze certifica incalcarea flagranta a prevederilor art. 56 alin. 5 din Legea nr. 350/2001. Iata cum suna articolul 6 al proiectului de HCL: “Documentatiile de urbanism de tip P.U.Z./P.U.D. aprobate, care prin HCL-urile de aprobare au avut stabilit un termen de valabilitate, iar la data aprobarii prezentei hotarari termenul este expirat, sau care nu au avut stabilit un termen de valabilitate, isi înceteaza valabilitatea la data aprobarii prezentei hotarari”.
Inca o data: Legea 350/2001 permite extinderea valabilitatii PUZ-urilor si PUD-urilor in anumite conditii expres reglementate, in timp ce proiectul de hotarare elaborat de Primaria Timisoara se situeaza deasupra legii si anuleaza documentatiile de urbanism al caror termen de valabilitate expira inaintea aprobarii noului PUG!
Si batuti, si cu banii luati
Dar asta nu este totul: in teza a doua din articolul 6 al proiectului de hotarare, se statueaza astfel: “Excepție fac prevederile acestora (n.r. – ale PUZ-urilor si PUD-urilor) privind circulatia terenurilor, zonele afectate de servituti publice, obiectivele de investitii de modernizare si/sau dezvoltare a infrastructurii tehnico- edilitare, precum si obligatiile asumate de catre initiator in cazul documentatiilor de urbanism care au produs efecte juridice, in conditiile prevederilor art. 56 alin (5) din Legea nr. 350/2001 privind amenajarea teritoriului si urbanismul”.
In traducere, initiatorul documentatiei de urbanism (PUZ sau PUD) nu mai are dreptul sa construiasca fiindca i-a expirat termenul de valabilitate prevazut in documentatie, insa obligatiile impuse acestuia in aceeasi documentatie raman in picioare! Care sunt aceste obligatii: trecerea unei suprafete de teren din proprietatea privată a initiatorului documentatiei de urbanism in domeniul public al Municipiului Timisoara pentru constituirea/ intregirea tramei stradale; realizarea lucrarilor de apa-canal, de extindere a retelelor de electricitate, gaz si telefonie; de amenajare a suprafetei de teren aflata deasupra acestor retele.
Asadar, toate aceste obligatii raman valabile, in conditiile in care, in mod abuziv, HCL de aprobare a documentatiei de urbanism este anulata!
Au pus carul inaintea boilor
Nici articolul 7 din proiectul de hotarare nu este prea fericit formulat, in sensul ca poate ar fi fost mai adecvat ca acesta sa aiba un continut de genul “Strategiile de dezvoltare urbana sustenabila se vor elabora in coroborare cu prevederile prezentului Plan Urbanistic General”, care difera nu doar in forma, ci si in fondul sau cu textul pe care sunt chemati sa-l aprobe consilierii locali – “Aplicarea prevederilor Strategiilor de dezvoltare urbana sustenabila aprobate prin Hotarare a Consiliului Local se va face in coroborare cu prevederile prezentului Plan Urbanistic General” – formulare care deschide calea unor interpretari ce pot genera cu usurinta numeroase abuzuri ale administratiei locale.
Ca sa fie mai usor de inteles: ar trebui sa avem mai intai PUG-ul nou intrat in vigoare si apoi sa elaboram strategii de dezvoltare urbana, pe care sa le aprobam prin HCL, iar la urmatoarea revizie a PUG-ului sa le introducem in documentatia acestuia. Altfel, ne trezim ca avem deja o Strategie de Dezvoltare Teritoriala Urbana Timisoara Nord care contine prevederi ce nu se suprapun cu noul PUG…
Avizul de oportunitate al arhitectului-sef, mai tare decat votul consiliului local
In sfarsit, tot marti, 17 octombrie, consilierii locali vor trebui sa voteze si Regulamentul Local de Urbanism (RLU) aferent noului PUG, document care contine si el prevederi paralele cu Legea 350/2001.
Astfel, la art. 2 din RLU – Reglementarea situatiilor tranzitorii -, avem alineatul 4, care spune asa: “Pentru documentatiile P.U.Z. si P.U.D. elaborate anterior prezentului regulament si cu termen de valabilitate valid la momentul intrarii in vigoare a prezentului regulament se aplica prevederile legii 350/2001, art. 46, alin. 1^6”.
Ei bine, art. 46, alin. 1^6 din Legea 350/2001 se refera la actualizarea PUG-ului, n-au nici in clin nici in maneca cu documentatiile PUZ si PUD: “Actualizarea Planului urbanistic general reprezinta revizuirea reglementarilor urbanistice, a indicatorilor urbanistici propusi si a prevederilor planului initial prin aducerea acestora in acord cu legislatia in vigoare, tendintele de dezvoltare si cerintele de dezvoltare durabila socioeconomice si de mediu actuale, precum si actualizarea listei de proiecte de investitii necesare pentru implementarea viziunii de dezvoltare, in baza unor studii de specialitate si a analizei gradului de implementare a planurilor urbanistice in vigoare si a impactului acestora la nivelul localitatii, daca este cazul”.
Apoi, la alineatul 5 al aceluiasi articol 2 din RLU se stabilesc urmatoarele: “Documentatiile de urbanism aflate in etape de elaborare ulterioare obtinerii Avizului de oportunitate la momentul intrarii in vigoare a prezentului Regulament Local de Urbanism isi vor pastra valabilitatea conform Legii 350/2001, art. 56, alin. 5”.
Ce intelegem noi de-aici? Pai nimic altceva decat ca alineatul 5 al articolului 2 din Regulamentul Local de Urbanism reuseste performanta de a contrazice atat prevederile articolelor 5 si 6 din proiectul de hotarare ce va fi supus aprobarii Consiliului Local, cat si prevederile articolului 56, alineatul 5 din Legea 350/2001.
Asta pentru ca legea mentionata se refera la documentatiile de urbanism care au deja termen de valabilitate, adica s-au concretizat in PUZ-uri sau PUD-uri aprobate de consiliul local, nu la documentatii de urbanism aflate doar in faza ulterioara obtinerii avizului de oportunitate, care mai au de parcurs anumite etape pana sa se materializeze in PUZ-uri sau PUD-uri.
Cu alte cuvinte, daca proiectul de hotarare privind aprobarea Planului Urbanistic General al Municipiului Timisoara si a Regulamentului Local de Urbanism aferent va fi votat in aceasta forma de catre consilierii locali, vom putea asista la situatii in care documentatii de urbanism care au primit avizul de oportunitate al arhitectului-sef Gabriel Almajan vor ramane in continuare valabile dupa aprobarea noului PUG, in timp ce PUZ-uri si PUD-uri votate in Consiliul Local Timisoara vor fi anulate pentru ca au iesit din termenul de valabilitate, chiar daca ele vor fi respectat prevederile Legii 350/2001…