TIMISOARA. Ministrul Transporturilor este nemultumit de felul in care trateaza Primaria Timisoara proiectul urias pe bani europeni privind modernizarea caii ferate Caransebes – Lugoj – Timisoara – Arad.
Tronsonul de Timisoara este singurul care nu a primit inca toate avizele de la primarie. Sorin Grindeanu a fixat o intalnire vineri la sediul municipalitatii pentru a transa situatia documentelor.
„O sa am intalnire cu primarul si echipa dansului legata de proiectul pe feroviar care traverseaza Timisoara, care in acest moment nu are toate acordurile de la Primarie. Am ajuns in situatia pe care nu mi-o doream, si anume sa fie ultimul proiect care primeste avize. S-au primit avize pe Cluj. Sunt 2 proiecte: Episcopia Brasovului – Cluj si Caransebes – Arad.
Rostul intalnirii de astazi cu domnul primar este sa depasim odata aceste obstacole si sa dam drumul la un proiect, important zic eu. Sper sa ajungem la o intelegere astfel incat sa se primeasca avizele si de la Primarie, avize pe care le-a mai dat odata in trecut, in paranteza fie spus. Ca acest proiect a fost aviza in trecut. E adevarat ca era alta administratie, dar, stiti cum e plin. Ca am fost si cu Peter Sijjarto, holul de la Consiliul Judetean e plin de poze de fosti presedinti. Administratia ramane, dar…„, a declarat Sorin Grindeanu.
VIDEO: George Stefanita
Firmele de constructie au fost desemnate inca de anul trecut, iar acum se lucreaza la proiectare pe cele 4 loturi in care a fost impartita magistrala de cale ferata de 162 km, Caransebes – Lugoj – Timisoara – Arad, a carei modernizare costa aproape 9 miliarde de lei, bani asigurati prin PNRR.
UPDATE: In urma intalnirii de vineri de la Primaria Timisoara intre ministrul Sorin Grindeanu, reprezentantii CFR Infrastructura si cei ai municipalitatii au fost analizate cateva elemente din proiect legate de solutii de trafic in zona de est a orasului si s-a convenit ca saptamana viitoare sa fie programata la Bucuresti o noua intalnire intre specialisti.
Sens giratoriu la 10 metri inaltime, cu 3 rampe de acces de peste 200 de metri lungime fiecare
Pentru Timisoara, realizarea acestui obiectiv de infrastructura feroviara va insemna o multime de schimbari.
In urma cu cateva luni, ministrul Transporturilor a explicat ca in proiectul pentru acest segment este prevazut sensul giratoriu suspendat, la intersectia de la strada Baader din Timisoara, despre care se vorbea inca de acum cativa ani cand au fost intocmite primele planuri.
Conform proiectului, caile de acces pe sensul suspendat vor fi dinspre Divizia 9 Cavalerie, dinspre Baader si dinspre Demetriade, practic, de pe inelul 2.
Cele 3 rampe de acces la giratia aflata la 10 metri inaltime vor avea fiecare lungimea de 230 de metri. In continuare vor fi pastrate benzi de trafic la sol, pe directiile care nu traverseaza calea ferata.
Pe langa giratia suspendata de la Baader, mai sunt prevazute si alte pasaje peste calea ferata, intre care unul pe strada Gheorghe Adam.
Gara de Nord din Timisoara va deveni cea mai frumoasa din vestul Romaniei. 20 de statii CFR din Timis vor fi modernizate
Proiectul de reabilitare a magistralei de cale ferata cuprinde si modernizarea a nu mai putin de 20 de gari si halte de pe traseu aflate in judetul Timis. Este vorba despre statiile: Timisoara Est, Timisoara Nord, Ronat Triaj, Sanandrei, Baile Calacea, Ortisoara, Sacu, Jena, Chizatau, Tapia, Jabar, Sustra, Izvin, Ghiroda, Gavojdia, Lugoj, Belint, Topolovat, Recas, Remetea Mare.
Poate cea mai importanta modernizare este cea a Garii de Nord din Timisoara.
Aceasta va fi formata din 4 corpuri de cladire modernizate, peroanele vor fi complet schimbate, vom avea scari rulante, lifturi, banda transportoare pentru bagaje si calatori si o super pasarela care va asigura accesul de la tren direct catre o parcare supraetajata planuita in zona stadionului CFR, pe strada Nera. Pasarela va fi prevazuta cu ascensor si covor rulant, iar de-a lungul ei vor fi montate automate de bilete.
Corpul 1 (acces pasarela) – va fi situat in holul central al cladirii de calatori existente, iar accesul la acesta, se va face prin intermediul scarilor fixe, scarilor rulante si a unui lift;
Corpul 2 (distributie peroane) – va fi situat deasupra celor 4 peroane intermediare dintre liniile 1-8, accesul la fiecare peron realizandu-se prin intermediul scarilor fixe, scarilor rulante si al lifturilor;
Corpul 3 (zona de tranzit, asteptare si mic comert) – va fi situat deasupra liniilor 1Triaj – 6Triaj si va face legatura cu cladirea de calatori 2.
Corpul 4 (distributie spre strada Nera) – va traversa cladirea de calatori 2, fiind reprezentat de o pasarela inchisa, cu acces din cladirea de calatori 2, cu rol de distributie a publicului catre strada Nera si catre parcarea supraterana. Pentru confortul calatorilor, avand in vedere distanta intre capetele acestui tronson, pe pasarela se va monta si o banda rulanta (trotuar rulant). Accesul din strada Nera la pasarela se va face prin intermediul unor scari rulante, a scarilor fixe si a unui lift.
Tocmai pentru atragerea publicului catre transportul cu trenul si din nordul orasului, in statia Timisoara Nord, se are in vedere prelungirea pasarelei si realizarea, concomitent cu aceasta, a unei cladiri pentru calatori, de dimensiuni mai mici, si a unei parcari supraterane cu regim de inaltime P+3, in zona stadionului CFR, pe strada Nera, ce va putea adaposti pana la 180 de masini.
Va fi amenajata o statie CFR langa Iulius Town, care va asigura si o legatura rapida cu Aeroportul Timisoara
A fost prevazuta si o halta langa Iulius Town, in zona Aradului. Aceasta noua statie CFR va descarca parte din traficul Garii de Nord, intrucat calatorii vor putea cobori in centrul orasului ori vor putea lua trenul de aici.
Mai mult, aceasta halta va usura accesul catre Aeroportul International Timisoara, unde, de asemenea, este prevazuta amenajarea unei statii in vecinatate.
Va reamintim, calea ferata Caransebes – Lugoj – Timisoara – Arad are o lungime de 162 kilometri, iar in proiectul de modernizare prin PNRR este impartita in 4 loturi:
Lotul 1: Caransebes – Lugoj (39,56km) – castigator licitatie: Asocierea WEBUILD SPA – SALCEF SPA – 1,3 miliarde lei (fara TVA)
Lotul 2: Lugoj – Timisoara Est (53,91km) – castigator licitatie: FCC CONSTRUCCION SA – 1,9 miliarde lei (fara TVA)
Lotul 3: Timisoara Est – Ronat Triaj (13,86km) – castigator licitatie: Asocierea WEBUILD SPA – Partecipazioni Italia SPA – SALCEF SPA – 1,4 miliarde lei (fara TVA)
Lotul 4: Ronat Triaj – Arad (54,86 km) – castigator licitatie: Asocierea WEBUILD SPA – Partecipazioni Italia SPA – SALCEF SPA – 2,1 miliarde lei (fara TVA)
Sumele asigurate prin PNRR vor fi folosite pentru lucrari complexe necesare dezvoltarii infrastructurii din sud-vestul tarii:
– dublarea liniei de cale ferata pe tot traseul,
– refacerea liniilor si corectarea traseului pentru ca trenurile sa poata circula cu viteze de 160 km/h;
– modernizarea garilor;
– construirea de pasarele pietonale si adaptarea nivelului peroanelor la standardele europene;
– infiintarea unor halte de calatori in zonele urbane, pentru accesul direct la reteaua feroviara de transport;
– desfiintarea trecerilor la nivel sau construirea unor pasaje denivelate.
– construirea a doua noi cladiri pentru mentenanta si a unui centru regional de management al traficului si sistem ERTMS.