TIMISOARA. Mai multi bani pentru bugetul local si posibilitatea atragerii de fonduri europene! Acestea sunt principalele avantaje pentru Timisoara si judetul Timis, dar si pentru Caras-Severin si Hunedoara, in conditiile in care Ministerul Transporturilor ar fi de acord sa cedeze actiunile Aeroportului International ”Traian Vuia” din Timisoara catre autoritatile locale.
Discutii sunt de ceva vreme, insa abia acum s-au intocmit primele documente pentru aceasta ”mutare”, care ar face mult bine Regiunii de Vest si ar lasa Ministerul Transporturilor mai sarac. Asadar, ideea este una mai veche si a pornit in contextul unei eventuale regionalizari, astfel incat aeroporturile din tara sa fie gestionate de regiuni, nu de la Bucuresti.
Aeroportul din Timisoara este printre singurele din tara controlate exclusiv de catre autoritatile guvernamentale centrale. Asadar, nu beneficiaza deloc de sprijin local, asa cum se intampla in Cluj-Napoca, Craiova, Iasi, Sibiu si Bacau. Din pacate, spun oficialii din Timisoara, semnalele de la Bucuresti nu sunt pozitive.
Mai jos va spunem ce-ar insemna ca Timisoara sa devina actionar la Aeroportul Timisoara!
Autoritatile din Timis, Caras-Severin si Hunedoara vor actiuni la Aeroportul ”Traian Vuia”. Ce inseamna asta pentru noi?
Principala poarta aeriana din vestul tarii si al doilea aeroport din Romania, din punct de vedere al traficului aerian, este gestionat doar de Bucuresti, in conditiile in care alte aeroporturi din tara sunt sprijinite de autoritatile locale. Se discuta de ani buni despre preluarea actiunilor de catre forurile locale, insa toti ministrii Transporturilor de pana acum au fost reticenti. Asa este si actualul ministru, Relu Fenechiu, care nu ar prea lasa aeroportul ”din mana”.
In fond, decizia este una politica. Autoritatile locale vor sa transfere o parte din actiunile de la minister la Consiliul Local Timisoara, Consiliul Judetean Timis, Consiliul Judetean Caras-Severin si Consiliul Judetean Hunedoara, in conditiile in care ”Traian Vuia” deserveste intreaga regiune.
Potrivit directorului aeroportului, Aradul iese din discutie, deoarece are deja un aeroport la care Consiliul Judetean este actionar. 17 consilieri locali din Timisoara si-au dat deja acordul pentru aceasta initiativa, cu conditia ca forul local sa fie actionar majoritar. Motivele? Aeroportul International ”Traian Vuia” Timisoara dispune de o importanta infrastructura si premise de dezvoltare si s-ar putea dezvolta mai usor cu sprijinul autoritatilor locale si regionale. In plus, ar putea fi gestionat mai bine de aici decat de la Bucuresti, s-ar putea depune proiecte europene si, cel mai important beneficiu, banii din profit ar intra in bugetele locale. Potrivit directorului Daniel Idolu, anul trecut, AIT a avut un profit aproximativ 2 milioane de lei.
”Desigur ca, intrucat Timisoara asigura cea mai mare parte a pasagerilor si a marfurilor care se vehiculeaza prin aeroport, in ambele sensuri, Timisoara trebuie sa aiba actiunile majoritare. Daca reusim sa punem in practica aceste idei ale noastre, atunci va fi o mai buna gestiune a aeroportului, pentru ca forurile tutelare sunt aici langa el si cunosc mai bine necesitatile, specificitatile, problemele care se ivesc. Pe de alta parte, beneficiile care se obtin, pentru ca aeroportul trebuie sa fie unul cu profit, s-ar imparti intre actionari. Am putea sa aducem venituri la bugetul local si de la aeroport. La ora actuala nu avem venituri de acolo”, a explicat primarul Timisoarei, Nicolae Robu.
Mai mult decat atat, AIT s-ar autofinanta si nu ar mai avea nevoie de bani de la bugetul national. Este doar o parere a primarului insa. Exista posibilitatea ca actionarii sa creasca capitalul, insa acesta spune ca nu ar fi cazul.
”Dupa analizele noastre, aeroportul obtine suficiente venituri incat sa-si autosustina si dezvoltarea”, considera Robu. Pe de alta parte, primarul este contrazis de un consilier local, coleg de partid, presedinte al Comisiei de Urbanism din cadrul Consiliului Local Timisoara, care considera ca autoritatile locale vor trebui sa investeasca milioane de euro in dezvoltarea aerobazei. Ciprian Jichici spune ca sumele ce s-ar aduna la buget ar fi nesemnificative in raport cu cele pe care ar trebui sa le investeasca actionarii.
Perspectiva ca un anumit procent din actiunile Aeroportului International „Traian Vuia” Timisoara sa fie cesionate catre autoritatile judetene din Timis, Caras-Severin si Hunedoara, la care se adauga Primaria Timisoara, nu pare incurajata de noul ministrul al Transporturilor, Relu Fenechiu. Acesta sustine ca aerobaza de la Timisoara are importanta geostrategica si, ca atare, intrarea autoritatilor judetene din vestul tarii in actionariatul acestei institutii nu ar fi deloc oportuna. In ciuda acestei retineri de la Centru, consilierii locali din Timisoara si-au dat, deja, acordul de principiu pentru intrarea Consiliului Local in actionariarul Aeroportului ”Traian Vuia”.
Daca in urma cu cativa ani, cand s-a pus problema preluarii de catre Consiliul Judetean Timis a 25% din actiunile aeroportului timisorean, directorul Daniel Idolu s-a opus acelui transfer de parti sociale, in prezent, acesta nu mai este un opozant al ideii.
„Atunci a fost altceva! Cei din Arad voiau un acord semnat pe genunchi, mai cu seama ca detineau pozitii cheie in ministerul Transporturilor. stiti ca a urmat campania ce viza fuziunea Aeroportului Timisoara cu cel de la Arad, iar punctul de comanda sa fie in judetul vecin”, isi aminteste Daniel Idolu, directorul AIT, convins ca si de aceasta data, in chestiunea cu actionariatul, va fi tot o decizie politica.
Ministerul Transporturilor se abtine
„Deocamdata, ministerul se abtine in privinta unui asemenea proiect! Poate s-a discutat prematur despre aceasta perspectiva, in conditiile in care inca nu s-au format echipele ministeriale”, spune directorul Idolu, cu precizarea ca cei doi actionari ai celei mai mari baze aeriene din vestul tarii sunt Ministerul Transporturilor, care detine 80% din actiuni, si Fondul Propietatea, cu 20%.
„De regula, Fondul Proprietatea nu prea cedeaza din actiuni, de aceea, daca va fi cazul, cred ca Ministerul Transporturilor isi va micsora participatia. Oricum, noi am demarat deja discutii cu cei de la Universitatea de Vest pentru realizarea unui studiu de oportunitate, care sa contureze beneficiile intrarii autoritatilor din Timis, Caras-Severin si Hunedoara in actionariatul aeroportului. Vor urma negocierile autoritatilor locale si judetene cu reprezentantii Ministerului Transporturilor si elaborarea unei legi speciale de cesionare a unui anumit procent din actiuni. Daca acest proiect se va pune in aplicare, atunci vom putea trece la pasul doi din acest plan complex, respectiv demararea lucrarilor pentru constructia terminalului intermodal”, a declarat directorul Aeroportului International „Traian Vuia” Timisoara, Daniel Idolu. Acesta considera ca intrarea in actionariat s-ar putea face doar daca s-ar da o lege speciala.
Si primarul Timisoarei spune ca discutiile cu ministrul Transporturilor nu au dus la niciun rezultat. In schimb, celelalte consilii judetene dau semnale pozitive.
”Reactiile sunt pozitive de la celelalte consilii judetene. Ca si Consiliul Judetean Timis, acestea sunt interesate de proiect. Din pacate, nu gasim acelasi entuziasm la nivelul guvernului pe aceasta tema. Am avut tatonari cu cei din Ministerul Transporturilor. Se invoca faptul ca acest aeroport este unul strategic si, prin urmare, nu ni s-au dat semnale incurajatoare. Vom merge pe aceasta filiera, noi am dat un acord de principiu, acum trebuie sa intre in plen un proiect pentru decizia de asociere cu acea cota parte de actiuni pe care o vom negocia intre noi. Nu ma hazardez sa spun cat ar trebui sa aiba Consiliul Local Timisoara. Evident, e vorba de cel mai mare procentaj de actiuni, avem argumentele in acest sens”, explica Robu.
Si de la nivelul judetului se vede bine aceasta asociere. Presedintele Consiliului Judetean Timis, Titu Bojin, considera ca aerobaza Timisoara ar trebui sa ajunga pe mana autoritatilor locale, mai ales ca toate aeroporturile din tara au fost predate catre forurile locale. Acesta este de parere ca daca gestiunea s-ar face de la nivel local, aeroportul ar putea fi dezvoltat mult mai usor, ar putea fi extins si s-ar putea atrage transportatori noi.
Potrivit presedintelui CJ Timis, ar fi si dezavantaje, dar foarte putine. Bojin ar vrea sa mearga la paritate. ”Se poate intampla ca intr-un an de zile sa dai niste bani si sa nu primesti neaparat beneficii. Eu as dori sa mergem la paritate si sa nu avem neaparat alte beneficii decat acelea de administrare, de a gasi noi posibilitati de atragere a transportatorilor in zona noastra si, de ce nu, asa cum se discuta de centrul intermodal de transport, acesta sa fie legat de aeroport”, a conchis Titu Bojin.
Oficialitatile din Hunedoara nu vor nici macar sa discute despre subiect, scuzandu-se ca nu s-a purtat nicio discutie oficiala pana acum, iar cele din Caras-Severin nu au apucat sa dea un raspuns pana la ora transmiterii acestei stiri.
”Nu ne putem pronunta asupra acestui subiect, deoarece nu s-a discutat la nivel de regiune cu presedintii de consilii judetene”, s-a scuzat Mircea Ioan Molot, presedintele Consiliului Judetean Hunedoara.
AUTORI: ROXANA DEACONESCU si GHEORGHE ILAS