Vremea se raceste, se anunta ploi si ninsori, astfel ca soferii trebuie sa fie pregatiti pentru noile conditii de trafic. Faptul ca „legea cauciucurilor de iarna”, a intrat in vigoare la 1 noiembrie 2011 a creat confuzie in randul soferilor.
Astfel, cauciucurile de iarna nu sunt obligatorii in fiecare an incepand cu data de 1 noiembrie, ci de fiecare data cand se circula pe drumuri publice acoperite cu zapada, gheata sau polei.
„In propunerea legislativa din 2010 a fost mentionat intervalul 1 noiembrie – 31 martie, insa ulterior s-a renuntat la el, in conditiile in care se poate la fel de bine sa ninga in lunile octombrie sau aprilie. Mai mult, se poate intampla ca la 1 noiembrie sa ninga la munte iar in alte orase sa fie vreme frumoasa. Cadrul legal s-a mulat pe conditiile reale, astfel ca soferii sunt obligati sa aiba cauciucuri de iarna oricand ar circula pe drumuri acoperite cu zapada, gheata sau polei. Legea a intrat in vigoare de la 1 noiembrie, astfel ca s-a produs o confuzie in randul soferilor”, a declarat comisarul-sef Lucian Dinita, Directorul Directiei Rutiere din cadrul IGPR.
Amenzile pe care le risca soferii care incalca legea caucicurilor de iarna sunt cuprinse intre 2.500 si 4.000 de lei. Mai mult, soferul unei masini fara cauciucuri de iarna care blocheaza un sector de drum risca o amenda cuprinsa intre 5.000 si 8.000 de lei si va fi nevoit sa suporte costurile aferente interventiei de degajare a sectorului de drum afectat.
soferii care nu-si monteaza cauciucuri de iarna risca nu doar sa fie amendati, ci si sa nu fie despagubiti in cazul unor accidente. Daca se produce un accident in care soferul nevinovat nu are masina echipata cu anvelope de iarna, acesta nu primeste despagubiri. desi un alt sofer a intrat in el.
„Chiar azi-dimineata s-au produs in judetul Brasov doua accidente din cauza faptului ca drumul era acoperit cu polei. Pentru ca masinile nu aveau anvelope de iarna, companiile de asigurari nu-i vor despagubi pe soferi”, a explicat Lucian Dinita.
Potrivit Ordonantei Guvernului nr. 5/2011, soferii sunt obligati sa aiba masinile dotate cu anvelope de iarna atunci cand circula pe drumurile publice acoperite cu zapada, gheata sau polei.
Asadar, utilizarea cauciucurilor de iarna nu este conditionata de o anumita perioada de timp, ci doar de starea carosabilului, dupa cum a explicat comisarul sef de politie, Lucian Dinita, director al Directiei Rutiere din cadrul Inspectoratului Rutier al Politiei Romane.
Acesta a declarat pentru AvocatNet.ro ca reprezinta „contraventie, conducerea autoturismului pe drumurile publice acoperite cu zapada, gheata sau polei, fara ca acesta sa fie dotat cu anvelope de iarna, nefacandu-se referire (in textul actului normativ – n.red.) la o anumita perioada a anului”.
In cazul in care incalcati aceste prevederi, riscati sa ramaneti fara certificatul de inmatriculare, dar si sa platiti o amenda din clasa a IV-a de sanctiuni (de la 9 la 20 de puncte-amenda). Anul acesta, de la 1 iulie, punctul-amenda a crescut la 80 de lei, ceea ce inseamna ca amenzile sunt cuprinse intre 720 si 1600 de lei.
Singurele anvelope de iarna acceptate sunt cele inscriptionate cu unul dintre simbolurile „M+S”, „M.S.”, „MS” sau „M&S”, fara a include in aceasta categorie anvelopele marcate numai ,,all seasons”.
Literele M si S reprezinta initialele cuvintelor englezesti „mud” and „snow”, care inseamna „noroi (namol)” si, respectiv, „zapada”.
„Anvelopele denumite comercial „all seasons” sau 4S, ca si cele Alpin, Mountain sau Winter, pot fi acceptate daca au marcajul specific anvelopelor de zapada (M+S, M.S., M&S)”, explica Ministerul Transporturilor acum ceva timp.
Numarul cauciucurilor de iarna cu care un autoturism trebuie sa fie echipat a provocat, de asemenea, numeroase discutii, prevederile legale nefacand o precizare explicita in acest sens. Directia Rutiera a clarificat, la solicitarea AvocatNet.ro, si acest aspect.
Astfel, potrivit comisarului sef de politie, Lucian Dinita, autovehiculele de transport persoane cu maxim 9 locuri pe scaune, inclusiv cel al conducatorului auto, deci si autotusimele personale, trebuie sa fie echipate cu anvelope de iarna pe toate rotile.
Aceeasi prevedere este valabila si pentru autovehiculele de transport marfa cu o masa totala maxima autorizata mai mica (sau egala) de 3,5 tone.
Pe de alta parte, asa cum precizeaza si norma legala, vehiculele transport de marfa de peste 3,5 tone si cele de transport de persoane cu peste noua locuri trebuie sa fie echipate cu anvelope de iarna numai pe axele de tractiune.
Trebuie sa stiti ca singura autoritate abilitata sa controleze daca un vehicul este dotat sau nu cu anvelope de iarna este politia rutiera, pentru tot spectrul de autovehicule, dupa cum a declarat reprezentantul Directiei Rutiere.