O echipa de cercetatori de la Universitatea Tehnica din Cluj dezvolta aplicatii pentru smartphone-uri si tablete care au ca scop prevenirea accidentelor. Ele vor permite soferilor sa identifice pietonii si sa se descurce mai bine in conditii vitrege, precum ceata densa sau ploaie torentiala.
„Proiectul COMOSEF este unul cu finantare europeana de 1,5 milioane de lei si urmareste dezvoltarea unor aplicatii de asistare a conducerii pe dispozitive mobile – telefoane sau tablete, si de recunoastere a pietonilor din imagini infrarosii.
Pe dispozitivele mobile avem alte doua componente, una care se refera la detectia pietonilor in scene de trafic, mai ales urban, a doua fiind de detectie a cetii din imagini, pentru a-l informa pe sofer care este distanta de vizibilitate pana la masina din fata si a adapta viteza la conditiile de trafic, si reconstructia imaginii. Toate aceste aplicatii au scopul final de prevenire a accidentelor rutiere”, a spus Mihai Negru, cercetator la Universitatea Tehnica Cluj-Napoca (UTCN).
El a mentionat ca algoritmul de detectare a cetii se afla in faza de testare. Acesta va furniza informatii despre distanta de vizibilitate si viteza cu care se deplaseaza masina.
O alta aplicatie va reusi sa detecteze pietonii cu ajutorul unei camere cu infrarosu.
„Camera se monteaza in exteriorul masinii si poate detecta un pieton aflat la circa 50 de metri de masina. E utila aplicatia cand afara e ceata, iar farurile nu surprind conturul pietonului, apoi cand e noapte, ploua sau ninge.
Camera se poate lega la display-ul masinii si detecteaza pietonul pe care soferul nu l-ar vedea altfel si ar putea sa il accidenteze. Se poate calcula care este distanta pietonului fata de masina, acesta fiind incadrat intr-un dreptughi galben, iar sistemul va putea emite un avertisment sonor pentru sofer si il va incadra pe pieton in dreptunghi rosu, daca este pericol”, a afirmat un alt cercetator al UTCN, Raluca Brehar.
De asemenea, acesta va putea fi cuplat cu imaginile surprinse de un sistem de stereo-viziune, care va functiona mai bine decat cel cu infrarosu cand este cald afara.
Pe de alta parte, echipa se straduieste sa realizeze detectarea pietonilor in timp real si iau in calcul toate situatiiile posibile.
Toate aplicatiile cercetatorilor de la Universitatea Tehnica din Cluj-Napoca privind conducerea asistata vor fi finalizate in 2015 si ar putea fi folosite de soferii care dispun de o tableta sau un smartphone, mai arata sursa citata.