TIMISOARA. Sute de intersectii, strazi pietonale si piete din Timisoara sunt, de acum, supravegheate non stop, odata cu mutarea dispeceratului Politiei Locale in acelasi sediu cu Centrul de Trafic Management al orasului.
Odata cu comasarea in aceeasi cladire a celor doua institutii, agentii politiei locale au acces la imagini de pe toate camerele de supraveghere din oras, nu doar 150, asa cum era pana acum.
„Ce facem acum este sa combinam toate structurile si bazele tehnice si de personal pentru un singur centru de comanda pentru siguranta publica, ordine publica si trafic in Timisoara. Si asta, in primul rand, inseamna ca dispeceratul Politiei Locale si echipa de monitorizare video a Politiei Locale s-a mutat in acest spatiu foarte generos si up to date.
Pana acum trebuie sa va imaginati au fost doua sisteme complet diferite. Am avut 276 de camere pentru sistemul de trafic gestionat de Primarie, care a fost aici, si am avut 150 de camere video pe care le-a folosit Politia Locala la ei la sediu, si chiar si in cadrul sediului dispeceratul era intr-o incapere pe un etaj separat. Acum pe toate le-am integrat si in primul rand camerele sunt integrate. Inseamna ca si Politia Locala care acces la cele 276 de camere care pana acum au fost folosite strict pentru managementul traficului. Asta inseamna si ca pentru prima oara suntem de serviciu 24 de ore, 7 zile pe saptamana. Nu mai este cum a fost inainte unde acest centru de monitorizare a traficului a fost ocupat doar in timpul orelor de lucru ale Primariei„, a spus primarul Dominic Fritz.
In noul dispecerat, politistii locali pot vedea in timp real locatiile in care se afla toti colegii lor din teren si astfel, in cazul unor interventii, pot directiona cele mai apropiate echipe spre locurile in care este nevoie de prezenta lor.
„La momentul acesta, dispecerul, cel care are atributia de a coordona efectiv in teren si in timp real toate elementele de dispozitiv are posibilitatea tehnica de a lua cea mai buna decizie intr-o fractiune de secunda. Are acces direct la camerele de supraveghere. Avem doua ecrane, pe unul dintre ele avem o monitorizare prin GPS a intregii flote in timp real, si pe celalalt monitorizam prin GPS fiecare statie de emisie-receptie, ceea ce inseamna ca dispecerul stie in timp real unde se afla fiecare politist, fiecare masina, daca e in miscare, daca stationeaza, de cand stationeaza, cu ce viteza sa deplaseaza si, in functie de ce constata pe camera sau de sesizarile telefonice, poate sa ia decizia si lucram pe principiul cel mai apropiat de locul evenimentului„, a precizat directorul Politiei Locale Timisoara, Attila Hajdu.
Autoritatile au in vedere un protocol si cu Societatea de Transport Public Timisoara, pentru a primi acces si la camerele de supraveghere din tramvaie, autobuze, troleibuze ori vaporase, insa, deocamdata, se cauta o solutie tehnica pentru ca acest lucru sa fie posibil.
„Ne dorim, si am avut o discutie cu STPT-ul, sa vedem daca reusim tehnic, e o chestiune strict tehnica, sa aducem in dispecerat si sa putem monitoriza in timp real inclusiv camerele din mijloacele de transport in comun, ceea ce ar fi un mare plus. Pentru ca in momentul in care colegii ar observa orice neregula intr-un mijloc de transport in comun, in prima statie ar fi asteptati de un echipaj de politie. E strict o chestiune tehnica. La momentul acesta am inteles ca nu au posibilitatea tehnica de transmisie GSM a camerelor, dar sunt convins ca se va rezolva si acest aspect„, a adaugat Attila Hajdu.
Dominic Fritz: Politia Rutiera refuza sa foloseasca aceste date
Cu ajutorul camerelor de supraveghere din intreg orasul sunt suprinsi si soferii, dar si pietonii care nu respecta regulile de trafic insa, potrivit primarului Dominic Fritz, reprezentantii IPJ Timis ar refuza sa le acorde sprijin in acest sens.
„Din pacate, doar Politia Rutiera poate sa foloseasca aceste date pentru a amenda soferii si momentan nu avem o prezenta a Politei Rutiere aici si nu avem o integrare a sistemului de aici cu sistemul Politiei Rutiere. Asta este grav pentru ca noi aici inregistram in fiecare zi, doar in intersectiile pe care le monitorizam, si nu monitorizam toate intersectiile din Timisoara, peste 1000 de treceri pe rosu pe zi. Asta inseamna 7.000 pe saptamana si puteti face calcului ce inseamna pe an. In momentul in care nu folosim aceste date, in momentul in care Politia Rutiera refuza sa foloseasca aceste date, inseamna ca in Timisoara ramane neamendata trecerea pe rosu si se incurajeaza un comportament nereglementar si ilegal in trafic. (…)
Legislatia nu ne ajuta. Trebuie sa existe agent constatator. Nu trebuie sa fie la fata locului, ci poate sa se foloseasca si de camere, ar trebui sa fie aici. Daca aici ar sta un agent din partea politiei, avem echipamentele cu avizele la zi care pot fi folosite… Momentan, legislatia nu e suficienta atunci cand vorbim de radare fixe si depasiri de viteza. Parlamentul a rezolvat in decembrie aceasta problema pentru drumurile nationale administrate de CNAIR si exista baza legala ca un radar fix sa inregistreze si sa trimita amenda la om acasa. Pentru drumuri municipale, ele nu se regasesc in aceasta legislatie. Pentru trecerea pe rosu, in baza inregistrarilor, pe baza prezentei lor fizice aici, se poate actiona. Avem o baza legala pentru a conlucra
Trebuie sa stopam aceasta situatie absolut absurda. Avem tehnologia, avem spatiul, putem sa punem la dispozitie inca 2 birouri pentru Politia Rutiera sa se foloseasca de aceste date si sa incepem sa aplicam sanctiuni pentru ca stim din toate cercetarile sociologice ca singura varianta sa oprim un anumit comportament in trafic este sa respectam legea si sa ne asiguram ca exista si aceste amenzi„, a spus primarul Dominic Fritz.
In alta ordine de idei, desi in mod normal, avand in vedere rezultatele Recensamantului, ar trebui ca personalul de la Directia Politiei Locale sa fie restructurat, edilul a anuntat noi angajari. Acesta spuna ca doar anul acesta va organiza concurs pentru ocuparea a 30 de posturi in cadrul institutiei.
De asemenea, pentru a usura munca de supraveghere a agentilor, in cadrul centrului ar urma sa fie folosit un soft care sa foloseasca inteligenta artificiala, cu ajutorul lui urmand sa fie identificate diferite probleme si sa fie alertata politia.
Va reamintim, Centrul de Trafic Management a fost inaugurat in 2016 de catre fosta administratie, fiind realizat in cadrul unui proiect pe fonduri europene.