TIMISOARA. Sub nicio forma benzile de trafic rutier nu se vor transforma in unele pentru biciclisti, la Timisoara. O spune primarul, care se teme ca reducerea spatiului pentru circulatia masinilor ar duce la proteste.
„Eu cunosc foarte bine situatia orasului, avem un sistem de management al traficului foarte evoluat. Daca am face asa ceva, va garantez ca ar iesi niste proteste de nu va puteti inchipui. Nefiind in interiorul problematicii, nu va puteti imagina ce consecinte negative ar fi pentru mii de timisoreni. S-ar crea ambuteiaje, am avea si poluare, care se produce prin apasarea pe acceleratie. Se degaja noxe si printre noxe la loc de frunte este dioxidul de azot. Noi si asa avem probleme. Nu depasirile pe ora sunt problema in Timisoara, am avut maximum 3 depasiri pe statie, numai ca NO2 este prezent intr-o cantitate ridicata sub limita admisa, dar, facand media pe an, rezulta ca depasim pragul anual. Nu cu mult. In alte orase din tara situatia e mai grava decat la noi.
Daca noi am face (piste pe carosabil, n.r) , va garantez ca ar fi un dezastru ecologic și o nemultumire a oamenilor. Fiecare banda in plus, fiecare modernizare, au adus o imbunatatire considerabila. Daca am face pasi inapoi, ar fi o eroare grava. Am tot respectul pentru biciclisti. Unii ne-au criticat ca pe Republicii mutam pista pe trotuar. Cum sa critici asa ceva, cand noi largim trotuarul cu echivalentul fostei piste de pe carosabil, ba chiar ceva mai mult, si biciclistii pot trece cu treceri line, nu cu emotii, mai ales cand in dreptul lor au ajuns autobuze sau troleibuze. Nu vreau sa desfiintam piste carosabile, pentru ca ar fi un dezastru ecologic. Cat am castigat din imputinarea masinilor s-ar adauga ca elemente negative, ca crestere a poluarii. Nu putem sa ignoram uzurile masinilor si inclusiv a carosabilului in urma acestor variatii de viteza”, a spus primarul Timisoarei.
Pe de alta parte, edilul se lauda in continuare ca va realiza o adevarata retea de piste de biciclete, nu doar in oras, ci in comun cu localitatile periurbane. Insa, desi se discuta de acest proiect de ani de zile, el este in continuare ‘in lucru’.
„Avem in lucru proiectul care va avea ca finalitate continuare a ceea ce am construit ca piste de biciclete, intr-o viziune de ansamblu, reteaua de piste de biciclete a orasului. Nu vorbesc de autostrada, vrem sa avem si acest apelativ, dar vorbesc de o retea care sa asigure legatura intre mai multe puncte importante. Vrem sa facem o retea regionala, vrem ca din zonele periurbane sa se ajunga in conditii bune cu bicicleta”, a adaugat edilul.
De-a lungul timpului, biciclistii din Timisoara s-au plans in repetate randuri de calitatea pistelor care le sunt dedicate, dar si de faptul ca nu pot circula pe astfel de piste prin tot orasul. Ei au organizat si un protest, atunci cand pe strada Popa Sapca pista de biciclete a fost demarcata prin vopsea pe trotuare, iar ea trebuie impartita cu pietonii.
Pe de alta parte, proiectul privind construirea unei autostrazi pentru biciclete in Timisoara, care sa lege orasul de la est la vest si de la nord la sud, se afla abia in stadiu incipient. La sfarsitul lunii februarie, au fost scoase la licitatie serviciile de proiectare, iar contractul de 15.000 de euro a fost castigat de o firma din Voluntari, judetul Ilfov, care are la dispozitie 4 luni sa intocmeasca desenul. Viitoarea Autostrada pentru biciclete ar trebui sa aiba 17 km si e estimata la 4 milioane de euro.