TIMISOARA. Cu doar cateva zile inainte de inaintarea cu intarziere a raportului de evaluare catre Comisia Europeana, Asociatia TM2023 este iarasi in blocaj.
Unul dintre membrii boardului, Ulrich Fuchs, si-a inaintat demisia din functie, astfel ca organismul ce traseaza directiile celui mai mare proiect cultural de tara al Romaniei devine din nou nefunctional. Si asta la mai putin de 2 saptamani de la prima sedinta a Consiliului Director, organizata odata cu numirea Adei Hausvater ca reprezentant al Ministerului Culturii.
Ulrich Fuchs a activat, de-a lungul timpului, ca expert international si chiar a fost director adjunct al programului Marsilia-Provence Capitala Culturala 2012.
„Am aflat ca si-a dat demisia domnul Urlich Fuchs, iar asta creeaza iarasi o lipsa a cvorumului in Consiliul Director. 8 membri are Consiliul Director, anul trecut au demisionat 3, iar al patrulea a fost numit abia la inceputul lunii iunie. Ieri si-a dat demisia domnului Fuchs si s-a ajuns la al patrulea. In statut nu exista prevederi legate despre cum se convoaca boardul daca nu exista cvorum, dar exista alte cai legale„, a spus pentru opiniatimisoarei.ro Simona Neumann, directorul executiv al Asociatiei TM2023.
Pe de alta parte, primarul Dominic Fritz, devenit presedinte al Asociatiei TM2023 in sedinta de la inceputul lunii iunie, i-a cerut imperativ demisia Simonei Neumann.
„Am avut o discutie cu domnul primar, prin care mi-a cerut sa demisionez pe cale amiabila cu acordul partilor, cale amiabila insemnand ca pastram o decenta in comunicare si in ceea ce urmeaza sa facem, dar acest lucru nu a fost pastrat de catre primarie, pentru ca in repetate randuri din partea primariei s-a spus ca Asociatia n-a facut nimic pana acum, ca proiectul a fost gasit in coma. L-am informat ieri pe domnul primar ca, avand in vedere ca nu s-au respectat conditiile de amiabilitate, nu sunt de acord cu demisia cu acordul partilor.
Nu stiu ce va insemna asta. Deocamdata sunt director executiv, trebuie sa imi indeplinesc atributiile. Nu exclud sa fiu demisa, dar nu vreau sa comentez sau sa speculez„, a precizat pentru opiniatimisoarei.ro Simona Neumann.
In tot acest timp, cei care se ocupa de Asociatia Timisoara Capitala Culturala Europeana ar fi trebuit sa trimita la Bruxelles raportul de monitorizare al proiectului.
„Raportul de monitorizare nu depinde de aprobarea boardului. Coordonarea a fost preluata de primarie, urmeza ca raportul sa fie trimis, trebuia trimis azi, dar s-a obtinut o amanare pana vineri, cand va fi trimis de domnul primar, asa ne-a anuntat doamna Frit, consilier al primarului„, a completat directorul executiv al TM2023 pentru opiniatimisoarei.ro.
Primaria Timisoara si-a platit abia acum, in iunie, cotizatia pentru ianuarie-martie catre Asociatia Timisoara Capitala Culturala a Europei
In plus, din cauza banilor, angajatii Asociatiei continua sa isi dea demisia si sa abandoneze proiectul.
„Proiectul este afectat de faptul ca nu este finantat. Nu mi se pare normal sa primim prima transa a cotizatiei primariei pe anul acesta astazi (miercuri, 16 iunie, n.r.), dupa 8 sau 10 adrese si rapoarte pe care le-am dat. E afectata Asociatia si de faptul ca exista aceasta incertitudine, cine va implementa, cum se face acest restrart, asigurarea finantarii, iar asta a dus si la plecarea unor colegi. Nu mai avem la Comunicare pe nimeni, a plecat un manager de program.
Doar cotizatia pe primul trimestru din partea primariei a fost primita astazi. Am avut bani din cotizatia platita de Consiliul Judeteam pentru anul 2020 si ne-au ramas bani pentru anul acesta„, a precizat pentru opiniatimisoarei.ro Simona Neumann.
Va reamintim, in 4 iunie, odata cu numirea reprezentantului Ministerului Culturii in board, Ada Hausvater, la prima sedinta a noului Consiliu Director al Asociatiei Timisoara Capitala Europeana a Culturii, Dominic Fritz a devenit presedinte. Functia era vacanta de aproape un an, dupa plecarea lui Horatiu Rada. Primarul a anuntat atunci ca asta inseamna un restart pentru proiect.
UPDATE: Directorul Executiv al Asociatiei TM2023 Simona Neumann a transmis in cursul dupa-amiezii de miercuri o scrisoare deschisa, pe care o redam in intregime mai jos.
„SCRISOARE DESCHISĂ: CE SE ÎNTAMPLĂ LA CAPITALA CULTURALĂ?
Stimați jurnaliști, dragi timișoreni,
După opt ani și jumătate de când sunt directorul executiv al Asociației Timișoara 2021-Capitală Europeană a Culturii, pentru prima oară vă trimit o scrisoare deschisă și nu un comunicat de presă. Trebuie să fac acest lucru ca urmare a apariției unor articole în presa de azi pronind de la cel din ”Vocea Timișului” de astăzi, 16 iunie 2021, în care este devoalată o parte a corespondenței mele cu domnul primar Dominic Fritz. Această corespondență trebuia să fie una oficială. Văzând că secretul corespondenței a fost încălcat, fără să acuz presa pentru sursele sale, vă scriu următoarele:
Într-adevăr, corespondența este una reală, dar incompletă. Lipsește ultimul meu răspuns trimis ieri, 15.06.2021, în care îi scriam domnului primar Fritz că deși am avut o discuție de principiu cu domnia sa, în care solicita retragerea mea (cu acordul părților, pe cale amiabilă, sic!) pentru motivul că aș bloca bunul mers al proiectului, am convenit să nu ne atacăm public, să nu fie blamat proiectul, să nu-i periclităm imaginea reală, conținutul și, mai ales, imaginea Timișoarei și a României. Toate acestea pentru că Proiectul Timișoara 2023-Capitală Europeană a Culturii este unul de interes național și european. Această înțelegere verbală NU a fost respectată. Am fost mereu atacată, iar în ultima vreme despre Timișoara Capitală Culturală s-au spus multe neadevăruri, cum că nu s-ar fi făcut nimic în toți anii de după caștigarea titlului, s-au folosit expresii incalificabile precum că proiectul ar fi fost găsit “în comă” sau în “moarte clinică” și trebuia “restartat”.
În privința firmei de consultanță angajată de Primărie și a echipei Primăriei care lucrează pentru domnul primar Dominic Fritz la „restartarea” Capitalei Culturale, aceștia au încălcat procedurile și chiar legislația în mai multe etape ale colaborării noastre (între Asociație și Primărie). De asemenea, au fost încălcate procedurile Uniunii Europene privind scrierea și transmiterea raportului de monitorizare, precum și principiile cooperării în sensul respectului reciproc.
Pe de altă parte, Asociația a primit abia astăzi (adică la mijlocul anului, după nenumărate adrese de solicitare a acesteia) prima tranșă a cotizației la care s-a obligat Primăria pentru anul în curs conform prevederilor statutare, respectiv pentru primul trimestru, ianuarie-martie 2021. La acest neajuns se adaugă declarațiile publice privind schimbarea modului de implementare a proiectului fără să existe o schemă clară indicand în ce vor consta coordonarea și relațiile dintre entitățile care vor finanța și implementa proiectul și cum se va realiza managementul și coordonarea unitară a acestuia, adică o organigramă clară. Astfel, a fost creată o atmosferă de nesiguranță atat în randul partenerilor culturali cu care lucrăm, cat și în rândul echipei operative. Colegii mei, eu însămi, toți suntem supuși unui enorm stres, adică, să răspundem zilnic solicitărilor grupului de consultanță al Primăriei și echipei Primăriei care se ocupă de „restartarea” proiectului și să ascultăm remarci cum că pană acum nu s-a făcut nimic, că programul cultural este incoerent, că am fi lucrat netransparent. Consider că suntem profund umiliți. De ce? Pentru ce? Există rapoarte de monitorizare ale Comisiei Europene că echipa Asociației a implementat bine proiectul, rapoarte de audit că banii au fost cheltuiți corect.
La începutul lunii iunie am transmis Primăriei Municipiului Timișoara, echipei care se ocupă de „restartarea Timișoara 2023”, raportul de monitorizare pentru perioada iulie 2019-mai 2020 ce trebuie să ajungă pe masa Comisiei Europene. Persoana care trebuie să transmită raportul este, conform solicitării Comisiei Europene, directorul executiv al Asociației care, conform Dosarului de candidatură, implementează proiectul Capitală Europeană a Culturii, dar Primăria ne-a comunicat că acesta va fi transmis de Primar în calitate de Președinte al Consiliului Director al Asociației. Azi dimineață, fiind termenul limită de depunere a raportului, am fost nevoită să transmit o Notă COmisiei Europene în care să explic de ce nu am trimis raportul și de ce nu mai am control asupra conținutului raportului care în mare parte conține ce s-a făcut în perioada mai sus amintită, adică o perioadă anterioară administrației actuale. Nota a fost transmisă, de asemenea, și autorităților romanești. Da, într-adevăr, raportul trebuie întocmit cu aportul tuturor părților implicate (Asociație, Primărie, Consiliu Județean, Minister), dar nu cenzurat de echipa Primăriei sau oricine altcineva în capitolele de care răspunde Asociația. E foarte trist că s-a ajuns aici după ce în toți anii precedenți au fost respectate procedurile Uniunii Europene privind acest raport, iar comisia de monitorizare a apreciat munca noastră.
Din păcate, prin tensiunile create de Primărie, s-au încălcat condițiile înțelegerii noastre ”amiabile” spre a face o tranziție decentă – cu o parte din proiectele Capitalei Culturale – către Centrul de Proiecte altă parte din proiecte rămanand la Asociație (după cum ni s-a adus la cunoștință într-o comunicare recentă din partea Centrului de Proiecte).
Ieri a demisioninat domnul Ulrich Fuchs din Consiliul Director, ne aflăm în fața Adunării Generale de vineri 18 iunie, iar noi avem cea mai gravă criză din ultimii opt ani și jumătate, una care a depășit granițele României.
Cred că era cazul să vă scriu toate acestea, un mic rezumat al unei crize mai mari”, a transmis Simona Neumann in scrisoarea deschisa.