Dupa ce politicienii din Timis s-au batut cu pumnul in piept ca au reusit sa obtina de la Guvern pastrarea sediului regional al ANAF la Timisoara iese la iveala ca, de fapt, s-a pierdut o structura mult mai importanta, in favoarea Devei.
In sedinta de Guvern de astazi s-au stabilit atat sediile regionale ale ANAF cat si cele ale Directiilor Regionale Antifrauda, iar Timisoara nu este pe lista oraselor in care vor functiona astfel de structuri. Apare, in schimb, Deva. Asta desi premierul Victor Ponta a afirmat ca la stabilirea locurilor unde isi vor avea sediile Directiile Antifrauda se va tine cont de doua criterii: riscul ridicat de evaziune fiscale din zona si … apropierea de frontiera!
Alte astfel de sedii vor fi deschise la Alexandria, Târgu-Jiu, Deva, Sibiu si Bucuresti, a completat Guvernul, prezicând ca sediile structurilor regionale antifrauda au fost stabilite in localitati din zone care prezinta riscuri ridicate de evaziune fiscala sau in zone limitrofe frontierelor.
Asta inseamna ca, de fapt, Timisoara a reusit sa pastreze posturile sefilor de la Finante dar a pierdut o structura care va controla toata activitate economica a regiunii, Directia Antifrauda care preia majoritatea atributiilor avute de Garda Financiara si de Directia generala a vamilor, in ce priveste combaterea fraudei si evaziunii fiscale, controlul circulatiei bunurilor si serviciilor, combaterea sustragerii de la neindeplinirea obligatiilor fiscale si nerespectarea procedurilor financiar contabile. Aceasta are rolul sa:
• sa efectueze controale in toate spatiile in care se produc, se depoziteaza sau se comercializeaza bunuri si servicii ori se desfasoara activitati care cad sub incidenta actelor normative nationale;
• sa verifice respectarea reglementarilor legale privind circulatia marfurilor pe drumurile publice, pe cai ferate si fluviale, in porturi, gari, autogari, aeroporturi, interiorul zonelor libere, in vecinatatea unitatilor vamale, antrepozite, precum si in alte locuri in care se desfasoara activitati economice;
• sa verifice legalitatea activitatilor desfasurate, existenta si autenticitatea documentelor justificative in activitatile de productie si prestari de servicii ori pe timpul transportului, depozitarii si comercializarii bunurilor si sa aplice sigilii pentru asigurarea integritatii bunurilor;
• sa dispuna masuri cu privire la confiscarea bunurilor a caror fabricatie, depozitare, transport sau desfacere este ilicita, precum si a veniturilor realizate din activitati comerciale ori prestari de servicii nelegale si sa ridice documentele financiar-contabile si de alta natura care pot servi la dovedirea contraventiilor sau, dupa caz, a infractiunilor;
• sa dispuna luarea masurilor asiguratorii ori de câte ori exista pericolul ca debitorul sa se sustraga de la urmarire sau sa isi ascunda, sa isi instraineze ori sa isi risipeasca patrimoniul, iar daca in desfasurarea activitatii specifice constata imprejurari privind savârsirea unor fapte prevazute de legea penala in domeniul evaziunii fiscale, sa sesizeze organele de urmarire penala;
• sa legitimeze si sa stabileasca identitatea administratorilor entitatilor controlate, precum si a oricaror persoane implicate in savârsirea faptelor de frauda si evaziune fiscala si vamala constatate si sa solicite acestora explicatii scrise, dupa caz;
• sa constate contraventiile si sa aplice sanctiunile corespunzatoare;
• sa efectueze operatiuni de control tematic;
• sa retina documente, sa solicite copii certificate de pe documentele originale, sa preleveze probe, esantioane, mostre si alte asemenea specimene si sa solicite efectuarea expertizelor tehnice necesare finalizarii actului de control;
• sa aplice masurile prevazute de normele legale, sa verifice din punct de vedere fiscal, sa documenteze, sa intocmeasca acte de control operativ planificat sau inopinat privind rezultatele verificarilor, sa aplice masurile prevazute de normele legale si sa sesizeze organele competente in vederea valorificarii constatarilor;
• sa opreasca mijloacele de transport pentru verificarea documentelor de insotire a bunurilor si persoanelor transportate;
• sa efectueze verificari necesare prevenirii si descoperirii faptelor de frauda si evaziune fiscala si vamala.
Toate acestea in timp ce, rand pe rand, politiceni timiseni s-au grabit sa anunte ca pe o victorie personala sau cel mult de partid pastrarea sediului regional al ANAF la Timisoara.