TIMISOARA. Reprezentantii Asociatiei Timisoara Capitala Culturala Europeana explica faptul ca pictura murala ”Fortificatii” in care este reprezentata Catedrala Mitropolitana din Timisoara, insa fara crucile de pe turle, si care a starnit reactii negative, ”reprezinta o viziune metaforica a orasului, propunand un joc de imagine intre trecut si prezent”. Autorul picturii, artistul Lucian Sandu Milea a declarat ca ii pare rau ca opera sa a iscat vii reactii in sanul opiniei publice, dar este de parere ca ”semnul crucii este un simbol sacru, care se potriveste doar in anumite contexte”.
Programul Memoriile Cetatii se afla la a III-a editie, iar in acest an, Complexul Studentesc din Timisoara este „gazda” pentru o serie de interventii produse in spatiul public. Lucrarile executate au fost selectate de catre un juriu specializat in urma unui concurs de propuneri de proiecte. Artistii au lucrat cu buna-credinta, fara trimiteri spre afinitati politice, religioase sau de alta natura. Lucrarea Fortificatii a artistului Lucian Sandu Milea reprezinta o viziune metaforica a orasului, propunand un joc de imagine intre trecut si prezent, transmit reprezentantii Asociatiei Timisoara Capitala Culturala Europeana.
Potrivit acestora, pictura aminteste de momentul in care Timisoara era o cetate inconjurata de un sistem de fortificatii, demolat ulterior pentru extinderea orasului si care a marcat puternic configuratia urbana pe care o intalnim in prezent.
„Dispunerea stelara a cladirilor doreste sa aminteasca de momentul in care cetatea Timisoarei a avut acest sistem de fortificatii, care a fost demolat. El a ramas cumva in configuratia urbana si voiam sa fac un fel de joc intre prezent si momentul acela care exista doar in memoria istorica a cetatii”, a explicat artistul Lucian Sandu Milea, autorul lucrarii.
In ceea ce priveste reactiile pe care le-a produs imaginea Catedralei reprezentata in pictura sa murala, artistul a dorit sa precizeze ca ii pare rau si ca lucrarea este o pictura laica ce nu a urmarit nimic religios.
„Imi pare foarte rau ca au fost astfel de reactii. Consider ca semnul crucii este un simbol sacru, care se potriveste doar in anumite contexte, in iconografie, in edificii de cult care au acest simbol. Lucrarea mea este o reprezentare metaforica a orasului Timisoara, cu edificiile stilizate. Crucile exista pe Catedrala din Timisoara si acolo au un sens, deoarece acolo e loc de rugaciune. Lucrarea mea e o pictura murala, laica, nu a urmarit nimic religios. Imi pare foarte rau ca a starnit si sentimente negative, pana la urma intentia mea in toate lucrarile e sa aduc bucurie si culoare in oras. Sustin religia ortodoxa si consider ca semnul crucii e un simbol foarte puternic. Nu-l folosesc in arta mea, pentru ca, dupa parerea mea, lezez caracterul sacru pe care el il are in sine. Catedrala reala e un lacas sfant”, a mai declarat autorul.
Conceptul programului Memoriile Cetatii este crearea, pana in anul detinerii titlului de Capitala Europeana a Culturii, a unui traseu de arta murala prin care localnicii si vizitatorii sa redescopere spiritul Timisoarei, istoria si momentele importante din viata comunitatii. Lucrarea artistului s-a numarat printre cele 8 selectate in acest an deoarece reprezinta, intr-un concept stilizat si fara detalii realiste, un moment istoric pentru orasul Timisoara.
Proiectul Memoriile Cetatii este realizat de Asociatia Timisoara 2021 – Capitala Europeana a Culturii, cu sprijinul Primariei Municipiului Timisoara si al Consiliului Local, prin intermediul programului cultural prioritar „Timisoara. Capitala Europeana a Culturii”, parte a Programului Cultural TM2021 din anul 2020.”
Mai multi timisoreni s-au revoltat pe paginile de socializare, dupa ce o pictura murala care reprezinta Catedrala Metropolitana din Timisoara, a aparut pe unul dintre caminele studentesti din oras, insa fara crucile de pe turle.
Fostul viceprimar al Timisoarei, Adrian Orza si-a manifestat revolta fata de imaginea in care un simbol al orasului este modificat in acest fel.
”In complexul studentesc din Timisoara a aparut acest graffiti pe un bloc. Imaginea Catedralei de la care au fost rase semnele Crucii. <Opera de arta> e girata de Asociatia Timisoara Capitala Culturala Europeana. E a doua oara cand Catedralei noastre i se fac disparute crucile. Data trecuta s-a spus ca e o eroare de IT, si astfel flyerele respective au iesit eronat la tipar. O minciuna, evident. intarita si de noul episod de care vorbesc acum. in 1989 oamenii acestui oras luptau in strada impotriva unui regim represiv, ateu si odios. in genunchi, cu fata spre superba Catedrala Mitropolitana sute de mii de oameni spuneau Tatal Nostru. Da, Revolutia din Decembrie 1989 a fost si una crestina”, a scris Adrian Orza pe pagina sa de Facebook.
Fostul viceprimar a aratat ca intelege libertatea de exprimare, dar ca nu se lasa ”ademenit” sa creada ca aceste intamplari sunt arta.
”Iata ca la 30 de ani, o noua <revolutie> incepe sa isi faca prezenta tot mai acut. Sa nu ne ascundem dupa cuvinte sau degete! E vorba de miscarea culturala neomarxista ce bantuie azi Europa si Statele Unite – Progresismul. inteleg libera exprimare si tot ce tine de libertati. Am luptat si eu in strada pentru ele. Dar, totusi, nu ma voi lasa ademenit sa cred ca toate aceste intamplari sunt doar despre arta. Ostentatia cu care se intampla astfel de lucruri nu imi poate jigni doar inteligenta. Catedrala Mitropolitana e un simbol. E o referinta in istoria acestui oras. Lasati-ne simbolurile in pace!”, a mai scris Orza.