TIMISOARA. In prima sa iesire publica de la preluarea portofoliului Transporturilor in Guvernul Ciuca, Sorin Grindeanu a vorbit despre mai multe proiecte de infrastructura din zona de vest a tarii care sunt fie inca neterminate, fie in mare intarziere.
Printre altele, Sorin Grindeanu s-a aratat nemultumit ca inca nu a fost finalizata licitatia pentru cei nici 10 km ramasi in aer din Autostrada Lugoj – Deva. Ministrul a apreciat lucrarea de reparatii capitale care s-a facut asta vara pe tronsonul Margina – Holdea, de pe Drumul National 68A, cea mai tranzitata sosea din vestul Romaniei, tocmai din cauza ca lipsesc cei 10 km din Autostrada care merge in paralel cu DN-ul.
„I-am spus doamnei director (Mariana Ionita, sef CNAIR, n.r.) ca obisnuiam cam o data pe luna sa vin cu masina de la Bucuresti si am injurat de am rupt asta vara, cand se statea cam 2 ore pe tronsonul respectiv (Margina-Holdea, reparat in 2021, n.r.). S-a terminat lucrandu-se, nu a fost o lucrare simpla, a fost ampla, dar nu rezolva problema de fond„, a precizat sambata la Timisoara Sorin Grindeanu.
Ministrul Transporturilor spune ca va cere Companiei Nationale de Administrare a Infrastructurii Rutiere sa trateze cu maxima atentie incheierea licitatiei pentru segmentul ramas in aer din Autostrada Lugoj – Deva, cea mai scumpa bucata de autostratrada facuta vreodata in Romania. In cursa au ramas 6 oferte din cele 9 inscrise pentru cele 325 de milioane de euro.
„Avem acel proiect care, din pacate, nu a beneficiat de o atentie sporita in acest an. Aceasta atentie este cea pe care o sa o solicit CNAIR, sunt termene si acolo depasite, e inca in licitatie. Nu va faceti probleme, ca stiu exact, fiind un utilizator al soselelor patriei, care sunt marile probleme ale zonei„, a precizat Grindeanu.
Va reamintim, la finele lunii octombrie, Compania Nationala de Administrare a Infrastructrurii Rutiere a anuntat care sunt firmele ramase in cursa pentru finalizarea segmentului lipsa din Autostrada Vestului, astfel incat soferii sa poata ajunge de la Timisoara la Sibiu mergand doar pe soseaua de mare viteza.
In perioada urmatoare, CNAIR va transmite invitatia de participare la etapa a doua a procedurii de atribuire a contractului. Ofertele firmelor sunt asteptate pana la 31 ianuarie 2022.
Valoarea estimata a contractului este de 1.363.135.841,00 Lei fara TVA, adica aproape 325 de milioane de euro cu TVA.
Traseul are o lungime de 9.13 km, din care 2,13 km de tunel.
Cei putin peste 9 kilometri ar trebui sa fie gata in 3 ani.
Termenul de finalizare prevazut este 10 luni proiectare și 28 de luni executie conform factorilor de evaluare din Documentatia de Atribuire. Obiectul contractului il reprezinta proiectarea, executia și finalizarea lucrarilor pentru obiectivul major de investitii Autostrada Lugoj –Deva (A1), Lot 2: km 27+620 – km 56+220, Sectiunea E și finalizare Sectiunea D in lungime de aproximativ 9,13 km, din care 2,13 km de tunel forat.
Conform conditiilor din Acordului de mediu a fost prevazuta realizarea a doua tuneluri in cadrul Sectiunii E2 in contexul evitarii problemelor de stabilitate și a impactului negativ cu implicatii majore asupra mediului.
Lungimea celor doua tuneluri va fi de aproximativ 2,13 km. Tunelurile vor fi formate din doua galerii unidirectionale prevazute pe fiecare cale de circulatie cu platforma de 11,25 m.
Istoria ‘Rusinii nationale’ – Lotul 2 al Autostrazii Lugoj-Deva, ramas nefinalizat intre Margina si Holdea
In anul 2013, in timp ce drumurile se aflau in subordinea lui Dan Sova (PSD), CNADNR (n.r. – actuala CNAIR) a contractat lucrarile la Lotul 2 al autostrazii A1 Lugoj–Deva cu Asocierea Salini Impregilo -Secol Spa pentru suma de 562 milioane de lei fara TVA, finantarea urmand sa fie asigurata in proportie de 85% din fonduri europene.
In acelasi an, Agentia de Protectie a Mediului a aprobat un acord de mediu, care impune modificarea proiectului initial prin realizarea unor tuneluri, in locul unor sapaturi uriase care practic ar fi despicat muntele.
Compania de drumuri a solicitat constructorului in 2015 sa elaboreze un proiect tehnic de executie a tunelurilor, dar in 2017 s-a razgandit, nu a acceptat sa mai plateasca proiectul, ba chiar a facut pasi prin care sa incerce sa renunte cu totul la ideea de tuneluri. In paranteza fie spus, tunelurile reprezentau si singura varianta prin care se puteau accesa fonduri europene pentru proiect, executivul de la Bruxelles nefiind de acord sa finanteze nicio solutie care ar fi mutilat cadrul natural.
In primavara anului 2017, in timp ce in fruntea transporturilor era Razvan Cuc (PSD), CNAIR a reziliat partial contractul pentru lotul 2, pe portiunea de circa 9 km ce cuprinde zona de tuneluri din lotul 2. A fost o decizie extrem de proasta, cum avea sa se dovedeasca 3 ani mai tarziu.
Salini Impregilo a castigat in 2020 procesul privind rezilierea abuziva a contractului la Curtea Internationala de Arbitraj de la Paris, care a obligat statul roman sa repuna in contract constructorul si totodata sa plateasca despagubiri de 232 milioane de lei, plus alte cateva milioane drept cheltuieli de judecata.
Intre timp, in 2019 a fost reluata licitatia pentru gasirea unui constructor si mai apoi blocata.