TIMISOARA. Cu traseul stabilit, din 11 variante care s-au aflat in lucru, Autostrada A9 Timisoara – Moravita este inca in faza realizarii Studiului de Fezabilitate.
Noul ministru al Transporturilor, Sorin Grindeanu, a vorbit la Timisoara despre acest proiect de infrastructura asteptat de foarte multi ani.
„Cadrul este urmatorul: exista un masterplan general aprobat in 2016, acum se afla la Bruxelles planul investitional pentru decada 2020 – 2030. Acest plan este de aproximativ 73 de miliarde de euro si care este finantat fie prin PNRR, fie prin exercitiul financiar 2021 – 2027, fie de la bugetul national. Toate lucrarile de infrastructura sunt prevazute de acest plan investitional si va fi aprobat pana la sfarsitul anului prin Hotarare de Guvern. Rolul Ministerului Transporturilor este ca, pe baza celor doua, a masterplanului si a planului investitional, sa prioritizeze aceste lucrari, sa incerce sa schimbe ritmul. Eu asa imi privesc mandatul… foarte multe lucrari de infrastructura nu am reusit, ca tara, sa le terminam si s-au tot bazat pe exercitiile viitoare, cum e acest caz„, a precizat Sorin Grindeanu.
Va reamintim, CNAIR si Ministerul Transporturilor au semnat inca din august 2019 contractul de finantare pentru proiectul „Elaborare Studiu de Fezabilitate pentru obiectivul Autostrada Timisoara-Moravita”, pentru a obtine fondurile nerambursabile alocate prin Programul Operational Infrastructura Mare 2014-2020, in cadrul Axei Prioritare 1.
Valoarea totala a proiectului pentru SF este de 14.693.042,97 lei si va fi finantat prin POIM 2014-2020 astfel: 85% contributia Uniunii Europene din Fondul de Coeziune-10.544.270,83 lei, 15% contributia proprie – 1.860.753,67 lei, restul de 2.288.018,47 lei reprezentand cheltuieli neeligibile inclusiv TVA.
La licitatia lansata in martie 2019 s-au inscris doua asocieri care voiau sa realizeze Studiul de Fezabilitate al Autostrazii Timisoara – Moravita, care ar urma sa lege Romania de Serbia, acesta fiind primul pas concret pe care autoritatile de la Bucuresti l-au facut pentru realizarea unei conexiuni de mare viteza cu tara vecina.
Licitatia a fost castigata de asocierea Search Corporation SRL – Egis Romania SA.
Durata contractului pentru realizarea studiului de fezabilitate este de 32 de luni.
Viitoarea autostrada care ar urma sa lege Timisoara de Pancevo asigura conexiunea rapida cu capitala Serbiei, pentru ca de la Pancevo pana la Belgrad e drum cu doua benzi de circulatie pe sens, cu regim de autostrada.