TIMISOARA. Dezvaluire neasteptata legata de unul dintre cele mai asteptate proiecte de infrastructura pentru Timisoara, facuta vineri de ministrul Transporturilor.
Sorin Grindeanu a anuntat ca se fac demersuri pentru ca intre Timisoara si Belgrad sa fie intr-adevar o autostrada, si nu un drum expres ori o sosea de mare viteza, asa cum a gasit in realitate traseul in documentele de la Ministerul Transporturilor preluat de la predecesorul sau USR-istul Catalin Drula.
Dupa ce in urma cu cateva zile, Sorin Grindeanu a primit vizita ambasadorului Serbiei in Romania, vineri la Moravita s-a desfasurat o intalnire a grupului romano-sarb.
„Azi (vineri, n.r.) a fost o intalnire a grupului romano-sarb la Moravita. Va spuneam ca exista cateva puncte care trebuie sa fie depasite, astfel incat acest proiect sa intre pe fagasul normal, sa putem face licitatia pentru executie. S-au depasit majoritatea punctelor care erau cu semnul intrebarii. In urmatoarele 2 saptamani sa se finalizeze acordul bilateral intre Romania si Serbia, astfel incat in cadrul vizitei pe care o voi avea la sfarsit de martie – inceputul lunii aprilie, la Belgrad, sa semnez cu omologul sarb acordul bilateral„, anunta Sorin Grindeanu.
Ministrul Transporturilor vine cu explicatii legate de iscalirea acestui document cu partea sarba.
„Va spun ce am gasit si ce se va intampla cu semnarea acestui acord. Nu mai vorbesc de traseu, care trecea prin casele oamenilor, si toate discutiile din urma cu ceva vreme. Profilul era de drum expres pana la Voiteni. De la Voiteni la Moravita drum de mare viteză, dar cu profil de 1 banda pe sens.
Acest tronson e prins in materplanul de transporturi pentru Romania, aprobat de Comisia Europeana. Prima faza a fost de schimbare la drum expres. In documente figureaza ca drum expres pana la Voiteni, 2 benzi pe sens. Odata cu semnarea acordului cu partea sarba, sunt sigur ca profilul va fi de autostrada. Profilul a fost asa: pana la Voiteni drum expres cu 2 benzi de la Voiteni, drum de mare viteza cu 1 banda pe sens. asa am gasit proiectul…
Odata cu semnarea acestui acord, cred ca inclusiv acest punct care tine de acest coeficient de trafic va fi inlaturat, astfel ca profilul va fi de autostradă. De aia e important acest acord„, a explicat ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu.
Cu traseul stabilit, din 11 variante care s-au aflat in lucru, Autostrada A9 Timisoara – Moravita este inca in faza realizarii Studiului de Fezabilitate.
Va reamintim, CNAIR si Ministerul Transporturilor au semnat inca din august 2019 contractul de finantare pentru proiectul „Elaborare Studiu de Fezabilitate pentru obiectivul Autostrada Timisoara-Moravita”, pentru a obtine fondurile nerambursabile alocate prin Programul Operational Infrastructura Mare 2014-2020, in cadrul Axei Prioritare 1.
Valoarea totala a proiectului pentru SF este de 14.693.042,97 lei si va fi finantat prin POIM 2014-2020 astfel: 85% contributia Uniunii Europene din Fondul de Coeziune-10.544.270,83 lei, 15% contributia proprie – 1.860.753,67 lei, restul de 2.288.018,47 lei reprezentand cheltuieli neeligibile inclusiv TVA.
La licitatia lansata in martie 2019 s-au inscris doua asocieri care voiau sa realizeze Studiul de Fezabilitate al Autostrazii Timisoara – Moravita, care ar urma sa lege Romania de Serbia, acesta fiind primul pas concret pe care autoritatile de la Bucuresti l-au facut pentru realizarea unei conexiuni de mare viteza cu tara vecina.
Licitatia a fost castigata de asocierea Search Corporation SRL – Egis Romania SA.
Durata contractului pentru realizarea studiului de fezabilitate este de 32 de luni.
Viitoarea autostrada ar urma sa lege Timisoara de Moravita si mai apoi de Pancevo si sa asigure conexiunea rapida cu capitala Serbiei, pentru ca de la Pancevo pana la Belgrad e drum cu doua benzi de circulatie pe sens, cu regim de autostrada.