TIMISOARA. Consilierii locali din Timisoara sunt gata sa urce in metroul promis de Nicolae Robu. Au facut un prim pas, vineri, prin aprobarea studiului de prefezabilitate, care prevede saparea unui tunel pentru introducerea liniilor de cale ferata in subteran, pe o distanta de 10 kilometri.
Peste 30.000 de euro a costat acest studiu, intocmit de firma Longhersin SRL, din Timisoara. Specialistii au prevazut ceva spectaculos pentru viitorul metrou al Timisoarei, tunelul de 10 kilometri urmand sa fie sapat printr-o tehnologie care nu se foloseste la amenajarea liniilor de metrou. Este vorba despre aceeasi tehnologie ce a fost folosita si la pasajul subteran Michelangelo, a dezvaluit primarul Nicolae Robu, ceea ce inseamna, spune edilul-sef, costuri mult mai mici, dar si o durata de executie mai scurta.
Studiul de prefezabilitate a fost aprobat in sedinta ordinara a consiliului local care a avut loc vineri, in Sala Capitol a Filarmonicii Banatul. Alesii au dezbatut zeci de minute problema ingroparii liniilor de cale ferata in subteran, desi investitia ar trebui sa o faca Ministerul Transporturilor, prin CFR.
„S-a contractat prin valoare mica, prin nu stiu ce procedura, elaborarea acestui studiu. Imi pare rau ca nu e nimeni aici de la Directia Tehnica sa dea explicatiile de rigoare”, a tinut sa precizeze Nicolae Robu.
Consilierii locali au ridicat mai multe semne de intrebare. Social democratul Daniel Idolu a apreciat ca studiul de prefezabilitate a costat cam mult si ca poate nu era nevoie de el, iar studiul de fezabilitate, daca va fi asumat de Primaria Timisoara, va costa milioane de euro. Edilul-sef a explicat insa ca era nevoie de acest prim studiu, pentru ca proiectul final va trebui aprobat de Guvern, investitia fiind de la Bucuresti. Robu a dat asigurari ca s-a discutat in mai multe randuri cu specialistii din CFR si cu cei din minister.
„Este vorba despre discutii formale cu Ministerul Transporturilor, cu CFR, nu de discutii informale… vom da banii degeaba altfel, pentru ca patrimoniul este al CFR Infrastructura, acest proiect nu va apartine orasului Timisoara. In toata tara, pe studiile de fezabilitate pentru centrele intermodale CFR s-a opus. Va fi foarte foarte greu, trebuie sa fim foarte atenti cand aprobam prefezabilitatea, am dat banii degeaba daca nu trecem la fezabilitate, care costa milioane de euro. Noi nu suntem proprietari”, a explicat Idolu, care a propus sa fie amenajate mai bine pasaje pe sub calea ferata, lucrari ce ar putea fi gata in 4 sau 5 ani si ar fluidiza traficul din Timisoara mult mai repede decat am astepta dupa introducerea liniilor in subteran.
„Un kilometru de metrou a costat 50 de milioane de euro in Bucuresti, la noi sunt 10 kilometri, ar fi peste 400 de milioane de euro”, a completat Idolu.
Primarul Timisoarei a tinut sa le explice din nou alesilor locali ca proiectul este unul cu o viziune pe termen foarte lung.
„Acest proiect va fi pus in practica numai cu implicarea Guvernului, mai mult de atat, cu implicarea fondurilor europene, cu fonduri speciale, de la Bruxelles. Este avuta in vedere toata amenajarea acestui bulevard, este spectacol ce prevede acest studiu, in costurile estimate pentru proiect intrand inclusiv amenajarile la suprafata si amenajarea a 3 statii care sunt prevazute pentru a da dubla utilizare liniilor, odata duse in subteran. Tehnologia avuta in vedere de specialisti nu este cea avuta la metrouri, ci este folosita tehnologia forarii verticale pe care am avut-o aplicata la Michelangelo. Cu aceasta tehnologie, spun ei, costurile sunt mult mai mici, nu se mai vorbeste de sume de 2 miliarde de euro, sunt mult mai mici costurile, durata de executie, spun ei, si ea se reduce, sunt o multime de avantaje a tehnologiei pe care o propun acesti specialisti care au elaborat studiul. Ca noi sa fim pregatiti, cand spun asta am in vedere un parteneriat, trebuie sa avem ceva, un studiu de prefezabilitate. CFR nu il face, l-am asumat noi, dar s-a colaborat cu CFR”, a explicat Robu.
Consilierul PSD Alfred Simonis a preferat sa se abtina de la vot, motivand ca nu-si poate asuma cheltuirea unor sume atat de bani pentru un studiu de fezabilitate.
„Eu cred ca este necesara constructia unui astfel de tunel. Cred ca o sa ma abtin la acest proiect de hotarare, pentru ca nu vreau sa imi asum cheltuirea a milioane de euro pentru un studiu de fezabilitate, nu avem niciun fel de garantie… ar trebui sa luam avize de la Ministerul Transporturilor. Cine stie cat asteptam dupa bani. Eu nu vreau ca atunci, intr-un an, doi sau trei sa vina cineva sa ne spuna ca trebuie sa dam banii inapoi pentru ca am cheltuit bani pe studii care nu se pun niciodata in practica”, a atras atentia Simonis, completat de primar, care a precizat ca trebuie sa existe studii pentru a exista si sanse de finantare.
Studiul de prefezabilitate a fost aprobat pana la urma de consilierii locali, insa cu cateva abtineri. Acesta prevede saparea unui tunel cu o lungime totala de 10.200 de metri, varianta ce va fi inclusa in Planul de Mobilitate pentru Polul de Crestere Timisoara. A costat Primaria Timisoara 114.813 lei, fara TVA, adica putin peste 32.000 de euro, cu tot cu TVA. Urmeaza acum intocmirea studiului de fezabilitate, care nu se stie exact cine il face, pentru ca investitia va trebui facuta de Compania Caile Ferate Romane, calea ferata fiind in patrimoniul Ministerului Transporturilor.
Scenariul facut de cei din primarie este unul dramatic: daca nu se introduce calea ferata in subteran, traficul auto va creste oricum, ceea ce va duce la micsorarea vitezei de circulatie, formandu-se cozi kilometrice in oras, blocandu-se toata circulatia intre nordul si sudul orasului. Specialistii primariei arata ca proiectul pentru ingroparea caii ferate si eliberarea terenului de deasupra, pe care primarul Nicolae Robu vrea sa amenajeze un bulevard, „rezolva situatia actuala din Timisoara, cu traficul aglomerat si locuri de parcare putine”.
Planurile primarului Nicolae Robu sunt sa duca in subteran calea ferata, iar pe linia pe care circula trenurile sa circule si un alt tren, adica un metrou (n.r. mijloc de transport in comun pe cale ferata urbana subterana), care sa asigure legatura intre Gara de Nord, mall, Gara de Est, Gradina Zoologica si Aeroportul International. Se discuta despre acest subiect inca din anul 2013, edilul-sef anuntand, la un moment dat, ca investitia ar fi estimata la 1,5 – 2 miliarde de euro.