Ministerul educatiei a publicat doua vatiante de subiecte asemanatoare cu cele care se vor da luni, 27 iunie, la proba scrisa de la limba si literatura romana a Bacalaureatului.
Cum va arata proba scrisa, in descrierea celor care au facut subiectele:
1. Subiectul I are ca suport un text literar studiat/ la prima vedere care apartine unuia dintre genurile: liric, epic, dramatic. Tipuri de itemi: semiobiectivi cu raspuns scurt si cu raspuns elaborat.
2. Subiectul al II-lea, consta in elaborarea unui text argumentativ si are ca suport un text de tip aforistic. Subiectul consta intr-un item subiectiv de tip eseu liber.
3. Subiectul al III-lea, consta in elaborarea unui eseu structurat si vizeaza aspecte de analiza tematica, structurala, stilistica, a operelor studiate ce apartin autorilor canonici/ speciilor literare mentionate in programa de bacalaureat.
Iata primul model!
SUBIECTUL I (30 de puncte)
Se da urmatorul text:
Ea m-a privit tot timpul cu atentie si pe urma mi-a spus ca printul Andrei*, rece si ironic in aparenta, sensibil si chiar sentimental in realitate, seamana cu mine. Apoi:
― Scumpul meu mentor (intaia oara imi spunea acest cuvant), printul e gelos pe Anatol?
Mata pricepi mai bine lucrurile astea.
― Cred ca nu.
― Mie mi s-a parut ca-i gelos, cu toate ca n-are motiv. […]
… Seman cu printul Andrei? Nu stiu. Si pentru ce mi-a spus-o? Ca un argument ca sa-mi placa printul, ori ca motiv pentru care printul ii place ei? Oricum, nu-mi convine sa impart simpatiile ei cu nimeni, nici chiar cu un alter ego al meu! Si nici chiar cu mine insumi… Nu vreau sa tina la
calitatile mele, ci, fara nici un discernamant, la mine! Te iubesc pentru ca esti bun; Te iubesc fiindca esti inteligent; Te iubesc fiindca esti frumos: Te iubesc fiindca inseamna ca este iubit nu pentru el, ci conditionat, din anumite cauze. O iubire provocata de cauze constiente, de calitati pentru care dictionarul are cuvinte, de insusiri externe; o iubire acordata ca un premiu pentru calitati estetice, morale si intelectuale, o iubire pe care o poti justifica nu este iubire. Si apoi bun,
inteligent, frumos poate fi si unul si altul, dar te sunt numai eu… Si, totusi, stiu ca nu vreau nimic de la ea, ca nu urmaresc nimic, ca nu trebuie sa urmaresc. Ca nu se poate…
(Garabet Ibraileanu, Adela)
*Printul Andrei – unul dintre personajele romanului Razboi si pace, scris de Lev Tolstoi
Scrie, pe foaia de examen, raspunsul la fiecare dintre urmatoarele cerinte, cu privire la text:
1. Numeste cate un antonim pentru sensul din text al cuvintelor: simpatiile, calitatile. 2 puncte
2. Explica rolul virgulelor in secventa: Si, totusi, stiu ca nu vreau nimic de la ea […]. 2 puncte
3. Construieste un enunt in care sa folosesti o locutiune/ expresie care sa contina verbul a spune. 2 puncte
4. Precizeaza perspectiva narativa in fragmentul citat. 4 puncte
5. Transcrie doua structuri din textul dat, in care sa existe cuvantul „te” cu valori morfologice diferite. 4 puncte
6. Noteaza, din text, doua cuvinte/ grupuri de cuvinte care reprezinta marci ale subiectivitatii. 4 puncte
7. Prezinta rolul interogatiilor retorice in fragmentul dat. 4 puncte
8. Comenteaza, in 6-10 randuri, urmatoarea secventa din textul dat: o iubire acordata ca un premiu pentru calitati estetice, morale si intelectuale, o iubire pe care o poti justifica nu este iubire. 4 puncte
9. Mentioneaza doua trasaturi ale textului epic prezente in fragmentul dat. 4 puncte
SUBIECTUL al II-lea (30 de puncte)
Scrie un text de tip argumentativ de 15 – 30 de randuri despre iubire, pornind de la ideile sugerate de afirmatia lui Nichita Stanescu: Suntem ceea ce iubim.
Atentie! In elaborarea textului de tip argumentativ, trebuie:
– sa respecti constructia discursului de tip argumentativ: structurarea ideilor in scris, utilizarea mijloacelor lingvistice adecvate exprimarii unei aprecieri 6 puncte
– sa ai continutul si structura adecvate argumentarii pe o tema data: formularea ipotezei, enuntarea si dezvoltarea corespunzatoare a doua argumente adecvate ipotezei, formularea unei concluzii pertinente 18 puncte
– sa respecti normele limbii literare (registrul stilistic adecvat, normele de exprimare, de ortografie si de punctuatie) si limita de spatiu indicata 6 puncte
SUBIECTUL al III-lea (30 de puncte)
Redacteaza un eseu de 2 – 3 pagini, in care sa prezinti viziunea despre lume reflectata intr-una din nuvelele studiate, din creatia lui Mihai Eminescu, Ion Creanga, I.L. Caragiale sau Ioan Slavici.
In elaborarea eseului, vei avea in vedere urmatoarele repere:
– evidentierea a doua caracteristici ale nuvelei regasite in textul pentru care ai optat;
– prezentarea, prin referire la nuvela studiata, a trei elemente de structura ale textului narativ, semnificative pentru ilustrarea viziunii despre lume a autorului/ a unuia dintre personaje (de exemplu: actiune, conflict, relatii temporale si spatiale, constructia subiectului, particularitati ale compozitiei, constructia personajului, modalitati de caracterizare etc.);
– ilustrarea relatiilor dintre doua personaje, prin care se evidentiaza viziunea despre lume in nuvela studiata;
– sustinerea unui punct de vedere personal despre modul in care se reflecta in text viziunea despre lume a autorului/ a unuia dintre personajele pentru care ai optat.
Nota! Ordinea integrarii reperelor in cuprinsul eseului este la alegere.
Pentru continutul eseului vei primi 16 puncte (cate 4 puncte pentru fiecare cerinta/ reper); pentru redactarea eseului vei primi 14 puncte (organizarea ideilor in scris – 3 puncte; abilitati de analiza si de argumentare – 3 puncte; utilizarea limbii literare – 2 puncte; ortografia – 2 puncte; punctuaTia
– 2 puncte; asezarea in pagina, lizibilitatea – 1 punct, incadrarea in limita maxima de spatiu indicata – 1 punct).
In vederea acordarii punctajului pentru redactare, eseul trebuie sa aiba minimum 2 pagini si sa dezvolte subiectul propus.