La nivel mondial sunt in uz, la ora actuala, peste cinci milioane de coduri de bare individuale, sustin reprezentantii GS1 din Marea Britanie, o organizatie dedicata crearii si implementarii unor solutii si standarde globale dedicate eficientizarii si maririi vizibilitatii cererii si ofertei din diverse sectoare. Sistemul de standarde GS1, printre care se afla si codul de bare, este cel mai folosit sistem de furnizorii din intreaga lume.
Celebrele dungi alb-negru au fost folosite pentru prima data in Statele Unite, pe 7 octombrie 1952, dar au fost adoptate pentru prima data in magazinele americane abia in 1974, pentru ca, pana atunci, nu exista o tehnologie laser suficient dezvoltata pentru a le putea citi. Primul produs scanat dupa codul de bare a fost un pachet de guma de mestecat, achizitionat in 1974 dintr-un supermarket din Ohio.
Reprezentantii GS1 spun ca mai noul cod QR (Quick Response/ raspuns rapid), o gama de standarde de codare cu forma de bare bidimensionale (cod matrice), nu pune in pericol existenta vechiului cod de bare. Codul QR este o imagine compusa din puncte si poate contine mai mult decat un cod de bare.
„Cele doua au scopuri diferite – codul de bare de pe o parte a unei cutii de conserve este folosit la casa de marcat. El il asigura pe consumator ca a fost taxat cu suma corecta, iar comerciantului ii ofera informatii cu privire la stocul de marfa. De cealalta parte, scopul codului QR este acela de a-i furniza persoanei care il scaneaza mai multe informatii din zona multimedia „, explica Gary Lynch, director executiv al GS1 din Marea Britanie.
Aceste noi tipuri de coduri sunt utilizate cu regularitate pe telefoanele mobile de tip smartphone, deoarece codurile QR pot reprezenta – in mod codificat – adrese de situri – de tip URL. Pentru acces rapid la un site dorit, utilizatorul trebuie doar sa ii scaneze codul QR cu ajutorul camerei foto din telefonul sau mobil. Desi util, codul de bare nu a fost receptat pozitiv peste tot, unii producatori refuzand sa il imprime pe produse din motive estetice. In timp, mentalitatile s-au schimbat, iar codul de bare a ajuns chiar sa fie folosit artistic, ca tatuaj. Una dintre celebritatile care au tatuat un cod de bare este cantareata Pink.