TIMISOARA. Atentie, biciclisti! NU aveti voie sa circulati pe trotuarele pe care nu au fost amenajate piste de biciclete. Politistii rup amenzi amatorilor de pedalat pe doua roti, dar spun ca ii sanctioneaza si pe pietonii care circula pe traseele special amenajate pentru biciclisti, la Timisoara.
Potrivit politistilor de la Rutiera, cele mai multe accidente din Timisoara sunt cauzate de biciclisti.
„Ponderea cea mai mare a accidentelor la nivelul judetului, in special la Timisoara, o cauzeaza biciclistii. Ori sunt ei agresati in trafic, ori sunt indisciplinati… Nu stiu cati biciclisti stiu cate obligatii au”, a atras atentia Ionel Icobescu, de la Serviciul Rutier al IPJ Timis.
Potrivit legii, biciclistii nu au voie sa pedaleze pe trotuarele pe care nu sunt piste, ei fiind obligati sa circule pe carosabil in acest caz. Apoi, nu au voie sa pedaleze fara a tine cel putin o mana pe ghidon, sa circule in paralel cu alti biciclisti ori sa consume bauturi alcoolice si sa se urce pe bicicleta, in toate acest cazuri fiind pasibili de amenzi.
Este interzis si transportul altei persoane pe vehiculul pe doua roti, exceptand copii, care trebuie pusi in scaune speciale. Bicicletele trebuie echipate corespunzator pe timp de noapte, cu elemente reflectorizante: ochi de pisica, far si stop. Vesta reflectorizanta nu este obligatorie, in conditiile in care pe bicicleta se gasesc alte elemente care sa ofere vizibilitate.
„Pe partea carosabila, acum nu este sezonul, dar se intalnesc biciclisti, cand ninge afara, e polei, ei pedaleaza fara probleme. La conducatorii auto le interzicem sa circule fara cauciucuri de iarna, la conducatorii de biciclete nu avem decat sa le interzicem sa circule…”, a atras atentia Ionel Icobescu.
Cea mai grava situatie, spun politistii de la Rutiera, este intalnita la trecerile de pietoni, cand biciclistii nu se dau jos de pe biciclete.
„Se numeste trecere de pietoni, nu este trecere pentru biciclisti. Exceptii sunt atunci cand este pista de biciclete amenajata pe langa trecerea de pietoni. Atunci, biciclistul nu are obligatia sa se dea jos de pe vehicul. Dar intalnim accidente, din ce in ce mai des, cand pista traverseaza alta cale de acces si biciclistul chiar evita, omite sau o face intentionat… cand in capatul pistei are STOP, el are obligatia de a se asigura, dar nu se opreste”, mai spune agentul de la Rutiera.
S-au rupt nenumarate amenzi la Timisoara si celor care nu au vehiculele pe doua roti dotate cu sonerie. Politistii sustin ca accidentele cauzate de soferii care nu-i respecta pe biciclisti in trafic sunt mult mai putine decat cele cauzate de biciclisti.
„Procentual, 20% este vina conducatorilor auto si 80% a conducatorilor de biciclete”, a declarat Ionel Icobescu.
La Timisoara a inceput o noua campanie pentru informarea si educarea biciclistilor: „Povestea bicicletei supreme prin orasul tau”. Reprezentantii IPJ, specialistii de la Directia de Sanatate Publica si reprezentantii unui magazin de biciclete incearca sa-i invete pe biciclisti ce reguli trebuie sa respecte in trafic si cum sa circule corect pe trotuare sau pe drumurile publice.
„Noi participam la mai multe campanii pentru disciplinarea biciclistilor. Politia Rutiera trebuie sa dea amenzi… problema este ca avem o lupta colosala, atat cu biciclistii, cat si cu pietonii. Replica lor este: <<domne’, du-te prinde hoti, ce-ai cu mine>>. Dar nu exista zi in care sa nu avem doua sau trei accidente in care sa fie implicati biciclisti… numarul acestora a crescut de la un an la altul, din ce in ce mai multa lume a inceput sa foloseasca bicicleta la Timisoara”, a mai spus agentul de la Rutiera.
Potrivit statisticilor pe care le-am obtinut de la Inspectoratul Judetean de Politie Timis, in primele 5 luni ale acestui an, la nivelul judetului au fost amendati 553 de biciclisti si 3.057 de pietoni. In aceeasi perioada, la nivelul Timisoarei s-au dat 224 de amenzi biciclistilor si 1.828 pietonilor care nu respecta legea. Sanctiunile pentru biciclistii care incalca normativele legale sunt intre 6 si 8 puncte amenda.