TIMISOARA. Metroul usor se transforma in… trenul- tramvai. Autoritatile locale se pregatesc de un nou mare proiect de mobilitate urbana, care ar urma, in doar cativa ani, sa lege Timisoara de orase din apropiere, printr-o retea urbana de transport feroviar. Asa cum se intampla in Germania, Austria ori Franta.
Mai exact, alesii locali au aprobat un studiu de oportunitate pentru realizarea de conexiuni cu un tren-tramvai intre Timisoara si Lugoj, Sannicolau Mare, Lipova si chiar Resita. Aceasta intrucat demersurile sunt de durata, iar documentatiile sa fie gata la momentul la care ar putea accesa si fondurile pentru un asemenea proiect.
„Investitia propusa a se realiza prin infiintarea sistemul de transport public integrat metropolitan utilizand reteaua de tramvai urbana si reteaua feroviara in zona aglomeratiei urbane timisoara pe traseele Voiteni, Deta, Buzias, Lugoj, Jimbolia, Sannicolau Mare, Recas respectiv pe traseele regionale Arad, Lipova, Radna, Resita”, se arata in decizia aprobata de consilierii locali.
„Am putea circula cu trenul-tramvai in cel mult doi ani”
Principalele trasee propuse de Primarie pentru introducerea trenului metropolitan si regional sunt:
Trasee metropolitane si regionale:
– Timisoara – Lovrin – Sannicolau Mare – Cenad
– Timisoara- Voiteni – Gataia – Berzovia – Resita
– Timisoara – Buzias – Lugoj
– Timisoara – Radna
– Timisoara – Carpinis – Jimbolia
– Timisoara – Cruceni
– Timisoara – Sanandrei – Periam – Lovrin
Trasee metropolitane locale
– MT1 – Gara Timisoara Nord – Gara Timisoara Est – str Gh. Adam – Calea Stan Vidrighin – bd. Liviu Rebreanu – str. Drubeta – Calea Sagului
– MT2 – Gara Timisoara Nord – Gara Timisoara Est – str. Gh. Adam – Calea Stan Vidrighin – Gara Timisoara Sud
Practic, in cazul traseelor propuse pe teritoriul Timisoarei, reprezentantii Primariei sustin ca trenurile metropolitane ar putea circula in cel mult 2 ani, pentru ca cea mai mare parte din infrastructura exista deja, si nu ar fi nevoie de multe lucrari de interventie.
Pe de alta parte, in cazul retelei feroviare din regiune este nevoie de mai mult timp pentru implementarea proiectului, pentru ca, desi exista deja linia de cale ferata, aceasta are nevoie de diferite imbunatatiri, dar si de realizarea de racorduri la reteaua de linii de tramvai din Timisoara. Or, aceasta implica acordul si participarea CFR, dar si o multime de avize.
Pentru trenurile-tramvai, nadejdea sta in banii de la Uniunea Europeana
Intrucat urmatorul exercitiu financiar al Uniunii Europene vine cu sume importante destinate investitiilor legate de protejarea mediului inconjurator si reducerea poluarii, autoritatile din Timisoara spera sa obtina toti banii necesari din fonduri europene.
Potrivit specialistilor din Primaria Timisoara, pe noile trasee ar urma sa circule acelasi tip de trenuri, intrucat atat liniile de tramvai din oras, cat si calea ferata din regiune au acelasi ecartament. Numarul de garnituri care ar fi necesare pentru realizarea transportului pe traseele dorite nu a fost inca stabilit. O astfel de garnitura ar costa aproximativ 2,5 milioane de euro, adica ceva mai mult decat noile tramvaie electrice pe care Timisoara le va avea, incepand de anul viitor.
Ca la Viena, Munchen sau Paris
Trenul metropolitan reprezinta un sistem feroviar local sau regional care ofera un serviciu de transport in interiorul si in jurul marilor aglomerari urbane.
Trenurile metropolitane de tip S-Bahn sau RER din orase precum Viena, Zurich, Paris, Munchen, Berlin leaga, de cele mai multe ori, zonele centrale sau gara principala a marilor orase (circuland uneori pe reteaua urbană de metrou) de localitatile din zona metropolitana, chiar si pana la 40 de kilometri distanta.
In cazul „sistemului de transport public integrat metropolitan utilizand reteaua de tramvai urbana si reteaua feroviara in zona aglomeratiei urbane Timisoara„, acesta ar urma sa fie dedicat in special navestistilor si elevilor din comunele si orasele din regiune.
Trenurile metropolitane ar urma sa opreasca in statii fara personal, cu peroane simple, legate intre ele sau cu retelele de transport complementare, prin supratraversari. Orarul va fi adaptat fluxurilor de calatori si corelat multimodal.
Ramane de vazut ce va arata studiul de oportunitate pentru acest proiect, cand va fi gata, mai ales la capitolul rentabilitate.