TIMISOARA. Campania electorala pentru alegerile parlamentare este cea mai slaba campanie din ultimii ani, cel putin pentru cantaretii de muzica populara din Banat. Folcloristii banateni n-au prea fost chemati la cantari pentru candidatii la functiile de deputati si senatori. Iar cei care au fost solicitati nu s-au ales cu prea multi bani, au mers mai mult pe prietenii si pe obligatii. Candidatii, la randul lor, au preferat sa cheme mai multi solisti, dar mai ieftini, pentru a le oferi alegatorilor un spectacol mai lung si cu muzica pentru toate gusturile. Asadar, campania nu este deloc productiva pentru folcloristi, spre deosebire de rugi si Revelioane, cand isi freaca palmele de bucurie. Cat au stat in campanie, solistii banateni, cei mai renumiti, si-au pregatit contractele pentru noaptea dintre ani, care le va rotunji frumusel conturile. Iata cat de slaba a fost campania electorala pentru cantaretii de muzica populara si cat de bine le creste veniturile petrecerea de Revelion!
Anul acesta revelionul bate campania electorala pentru cantaretii banateni de muzica populara
Solistii care au cantat in campanie au mers mai mult pe prietenii si pe obligatii. Se pregatesc insa petreceri scumpe de Revelion
Daca in campania electorala nu s-au ales cu mare lucru, de Revelion se anunta bucurie mare pentru cantaretii de muzica populara din Banat. Redactorii Opinia Timisoarei au luat legatura cu unii dintre cei mai cunoscuti solisti si au aflat cum sta treaba in aceasta perioada cu cantarile si onorariile.
Stanei Izbasa i-a mers cel mai bine in campanie. N-a fost preferata candidatilor, dar i-a picat la fix un contract maret pentru o formatiune politica. Se lauda ca a incasat un onorariu de 10.000 de euro, dar pe mai multe concerte. si ca sa nu tina cantari la partidele concurente, a primit si un bonus consistent. ”Au fost primii care m-au contactat si am batut palma. Am obtinut o suma frumusica. Cat de greu e sa mentionezi pe scena numele unui partid? Nu duc lipsa de concerte, dar asa o suma nu am castigat de multa vreme, mai ales intr-un timp atat de scurt”, spunea imediat dupa sustinerea concertelor Stana Izbasa. De Revelion, Izbasa este una dintre cele mai bine cotate artiste. Artista nu prea discuta onorarii, dar se zvoneste ca cere mai bine de 7.000 de euro.
Una dintre cele mai indragite interprete de muzica populara din Banat este Mirela Petrean. Artista are o sumedenie de concerte la nunti, botezuri si tot felul de evenimente, dar in campania electorala pentru alegerile parlamentare n-a cantat. N-ar refuza insa un spectacol. Vorbeste cu greu despre bani, mai ales la telefon, dar spune ca n-ar fi cerut foarte mult, deoarece candidatii prefera sa cheme mai multi solisti. ”Am fost plecata din tara. As fi cantat, normal! Daca ma cheama, ma duc. Am vorbit cu colegii mei, toti spun ca sunt preturi mai mici, ca nu pot cere foarte mult, pentru ca nu se mai fac atatea evenimente, probabil se pastreaza fondurile. Noi avem de pierdut, dar speram ca banii se duc spre altceva mai bun, sa mearga mai bine in tara. Onorariul e mai mic in campanie, nu putem sa cerem preturi exorbitante, nu avem pentru ce. si ei (n.r. candidatii) vor sa contacteze mai multi interpreti si atunci preturile sunt mai mici, nu mai au nevoie de cei renumiti”, ne-a declarat Mirela Petrean. De Revelion, cantareata va concerta toata noaptea in Caransebes. Mai rar la Timisoara. „Cei din Caransebes ma suna primii, nu dau pasarea din mana pentru cea de pe gard. Daca oamenii ma suna si imi trimit banii in banca, eu nu mai pot dupa aceea sa incurc lumea. Sunt solicitata, nu stiu colegii mei. Nu cred ca are vreo relevanta suma, prin telefon mai bine sa nu spui nimic”, a conchis Mirela Petrean.
Liliana Laichici este o banateanca get-beget. In campanie n-a cantat… mai deloc, dar de Revelion si-a facut deja planuri. ”N-am cantat aproape deloc in campanie, cred ca pana la urma s-a inteles ca, in fond, nu asta conteaza, nu spectacolul, ci faptele mai mult”, ne-a spus solista.
Ce spun candidatii!
Candidatii si-au organizat lansarile preferand sa cheme artisti mai putin cunoscuti publicului larg, dar dornici de afirmare. Ba mai mult, unii dintre ei au venit sa cante, dupa ce candidatii au fost lansati, ”pe prietenii” sau doar pentru ca sunt rude cu candidatii sau cu cineva din staff-ul de campanie.
”Nu s-a apelat la artisti foarte cunoscuti in aceasta campanie electorala. Am preferat artisti mai tineri care nu au cerut foarte multi bani. Din cate stiu, niciun candidat nu a apelat la serviciile vreunui cantaret de muzica populara mai cunoscut in aceasta campanie”, ne-a declarat unul dintre candidati. In unele cazuri, primarii au fost cei care au organizat petrecerea de dupa lansarea candidatilor si ei s-au si de ocupat de plata acestora.
Iar daca pe tot parcursul campaniei electorale la diferitele lansari de candidati au fost spectacole de muzica populara, in ultima zi de campanie, la Lugoj, una dintre formatiunile politice a invitat celebra formatie Directia 5 care va sustine un concert la Sala Sporturilor din municipiu. Este vorba despre un concert electoral la care vor participa si unii dintre candidatii din acest colegiu electoral.
”Onorariul cu care va fi platita trupa Directia 5 este unul confidential. Avem prevazut in contract acest lucru”, ne-a spus unul dintre organizatori. Oricum, spectacolul se anunta a fi unul incendiar, sute de lugojeni fiind invitati sa participe la acest eveniment.
”Pentru artisti, cea mai slaba campanie electorala din ultimii 200 de ani!”
Alegerile parlamentare din acest an i-au lasat cu buzunarele goale atat pe artisti, care nu prea au avut parte de angajamente serioase, cat si pe impresari, a caror servicii aproape ca nici nu a contat in economia campaniei electorale. Doar in putine cazuri, atunci cand s-a dorit invaluirea muzical-politica a electoratului rural, sefii de campanie au apelat la serviciile menestrelilor din zona.
„N-am avut nici o cantare, nu am fost solicitati de nici un candidat la Parlament, pentru ca putini si-au conceput lansarile de la sate cu orchestre si solisti de muzica populara. Probabil ca e criza si deplasarea unei orchestre pe o scena de la tara costa bani! Va dau cuvantul meu, campania asta cred ca a fost cea mai slaba din ultimii 200 de ani! Toti se asteptau sa faca bani, sa-si mai acopere datoriile, dar socoteala asta nu s-a prea potrivit cu ce a fost pe piata. Totusi, in perioada asta, noi am avut o lansare importanta! Este vorba despre un CD al solistei de muzica populara Mariana Zota, la care a participat foarte multa lume buna din domeniul muzical”, ne-a declarat managerului Casei de productie muzicala „Electro Record” Timisoara, Mihaita Ardeleanu, care isi pastreaza speranta ca, anul viitor, la alegerile europarlamentare, va fi mai bine pentru artistii pe care-i are sub contract.
Organizatorii care nu platesc drepturi de autor, amenintati cu dosare penale
Uniunea Compozitorilor si Muzicologilor din Romania, prin Inspectoratul Zonal de la Timisoara, monitorizeaza indeaproape manifestarile politico-muzicale din campania electorala si-i asteapta pe organizatori, in speta candidatii, sa achite taxele aferente drepturilor de autor pentru difuzarea de muzica in spatii publice.
„Au de plata la noi, dar, deocamdata, nu se inghesuie nimeni! in aceasta perioada, candidatii sunt mai preocupati de castigarea alegerilor, decat de plata taxelor legale. Nu stiu ce e in capul lor, ii asteptam sa intre in legalitate macar dupa alegeri, altfel le vom face dosare penale! Conform legislatiei ORDA, difuzarea muzicii intr-un loc public in campania electorala, indiferent daca acest lucru se intampla pe o scena in aer liber, in piete sau intr-o sala de camin cultural, presupune plata unor taxe. Suma nu este mare, se ridica la 500 de lei plus TVA pentru o ora de cantat, in functie de marimea spatiului in care are loc evenimentul. Legislatia este foarte clara in acest domeniu, nu lasa loc pentru interpretari, asa ca-i asteptam pe candidati, pe sefii de campanie, pe organizatorii manifestarilor electorale, sa vina la noi pentru a-si plati datoriile. Altfel, ne vom duce in penal cu ei!”, avertizeaza Liviu Ramneantu, inspectorul sef al Inspectoratului zonal UCMR – ADA Timisoara.
Sub lupa institutiei pe care o conduce nu intra si prestatia live a solistilor de muzica populara, care trebuie sa-si declare veniturile, pentru impozitare, la Administratia Financiara.
Roxana Deaconescu
Liliana Iedu
Gheorghe Ilas