TIMISOARA. Despre mult asteptatul moment in care vom avea transport in comun cu vaporase pe Bega si cate mai sunt de facut pana atunci, a vorbit Titu Bojin, directorul Apelor Banat, in INTERVIURILE TIMISOAREI, singura emisiune interactiva LIVE pe Facebook din Timisoara, realizata de Orasul Timisoara si opiniatimisoarei.ro, din studioul HDV.
Editia de aseara a fost urmarita de 12.000 de oameni.
Intrebat de moderatorii emisiunii, Petre Nicoara si Ciprian Voin, de ce nici la un an de la cumpararea vaporaselor acestea nu pot face decat cel mult curse de agrement pe Bega, seful Administratiei Apelor Banat spune ca totul este o chestiune de asumare a sigurantei cetatenilor care vor urca in ele in regim de transport in comun, iar pentru asta sunt inca chestiuni importante de pus la punct.
„Nu se va putea atat de simplu sa vorbim despre o linie care sa aiba un orar, o frecventa pentru functionarea vaporaselor fara indeplinirea tuturor conditiilor pentru aceasta navigatie. Nu vorbim de caiac-canoe, barcute sau lebede pentru copii, ci de o treaba serioasa, cu siguranta cetatenilor care se urca in vaporase si cine raspunde in caz de accident. Bega nu e Dunare. Va fi nevoie de oameni foarte bine pregatiti, sa fie asigurat un regim al nivelului apei si al modului de circulatie pentru vaporase. In niciun caz nu putem discuta de circulatia celor 7 vaporase pe tronsonul Solventul – Uzina de apa unde ar trebui sa se intoarca cele 7 vaporase„, a spus Titu Bojin in INTERVIURILE TIMISOAREI.
Titu Bojin a precizat care sunt conditiile fara de care nu pot fi obtinute mai multe autorizatii.
„Trebuie infiintata o societate care sa gestioneze si care sa poata primi toate autorizatiile, incepand cu Ministerul Transporturilor, care da autorizarea pentru circulatia vaporaselor, pana la Administratia Nationala Apele Romane, care sa-si dea acordul pentru asigurarea conditiilor de nivel si cantiate de apa care trebuie sa se raporteze in granite. La ora actuala nu putem sa ne angajam la o treaba de acest gen avand in vedere ca in privinta nodului hidrotehnic de la Sanmihai suntem in procedura de semnare a contractului pe programul IPA, e vorba de 13.800.000 de euro, din care aroape 7 milioane pentru partea romana. La Sanmihai nu ne putem ‘juca’ cu nivelul apei, ca de acolo trebuie reglat nivelul pentru intreg tronsonul, pana la Timisoara si catre Uivar. Pe de alta parte, ecluzele sunt scoase si nu functioneaza. Acum nu pot tranzita vaporasele. Asa ca, pe cei 3 km sa punem 7 vaporase la 300 de metri unul de altul ar fi neseriozitate… Autorizatia de navigatie nu se poate da pe tronsonul Sanmihai – Uzina de Apa. Tronsonul e Bega, Autorizatia se da pentru Bega navigabila, adica Timisoara – granita cu Serbia. Deocamdata, nu putem discuta decat de tronsonul pana la Solventul, dar autorizarea se face per total„, a declarat directorul de la Administratia Apele Banat.
Intrebat de moderatorii emisiunii daca totusi, in ciuda acestei autorizari globale, nu se poate face o exceptie, Titu Bojin a sustinut ca exista si aceasta posibilitate.
„Se poate totusi organiza si pe o portiune, dar numai cu acordurile si autorizatiile necesare. Ministerul Transporturilor sa declare societatea cu statutul de a putea face aceasta activitate, cu obligatia de a realiza o statie de alimentare, ca nu putem merge cu bidoanele sa facem alimentarea cu combustibil a vaporaselor, si cu posibilitatea de descarcare a vaporaselor. Azi nu suntem pregatiti…nu punem piedici, dar ca sa discutam de o autorizare, de lege, ca pot circula macar 3 vaporase, astazi nu se poate, dupa parerea mea. La urma urmei, cineva poate sa-si asume raspunderea pe langa lege, dar e o gama intreaga de activitati, incepand cu echipa de salvare, pentru ca Bega e un rau, un canal care nu are posibilitatea de manevre, de jocuri intre vaporase, sa ne jucam. Daca se intoarce vreun vaporas pe stanga, si se accidenteaza niste oameni. Sigur, dorinta politica a unora poate fi mare, promisiunea lunga, dar trebuie respectate reguli„, a mai spus Bojin.
2-3 vaporase ar putea primi unda verde pentru transport, dar nu mai devreme de o luna-doua
Directorul Administratiei Apele Banat a oferit un pronostic pentru momentul in care o parte dintre vaporase ar putea intra totusi in paine pe Bega, in regim de transport in comun.
„Noi, intr-o luna, ar trebui sa avem proiectul semnat pentru nodul hidrotehnic de la Sanmihai, care e in colaborare cu sarbii. In acel moment, cum noi am primit aprobare sa finantam noi pana primim banii prin proiect, aproape 7 milioane de euro, avand in vedere ca acum nu putem manevra barajul de la Sanmihai, ca sa putem face navigatie pe Bega, nu putem da un termen pana la care se va realiza nodul de la Sanmihai. Dar, daca ne decidem sa nu circule 7 vaporase, poate doua sau trei, in aceste conditii e posibil ca Administratia Nationala Apele Romane sa spuna DA. Asta dupa ce va fi semnat contractul, in 30-60 de zile sa avem contractul semnat si sa se plece cu un handicap rezolvat, ca Apele Romane sa asigure nivelul in Bega. A nu se confunda transportul in comun cu cel de agrement. Nu ne dorim necazuri. Trebuie suplimentat personalul si de la Surduc, si de la Costei si de la Sanmihai, oameni care, prin manevrele pe care le fac, manual, pentru ca nu avem inca sistemul de la Sanmihai, daca vorbim de inchiderea/deschiderea ecluzelor, care la manivela se face cu 8 oameni in 4 ore. Vom avea, la un moment dat, si electronic acest lucru„, a explicat Titu Bojin.
Directorul de la Apele Banat Titu Bojin a fost invitatul emisiunii INTERVIURILE TIMISOAREI de joi seara, singura emisiune interactiva transmisa LIVE pe Facebook, realizata de Orasul Timisoara si opiniatimisoarei.ro, avandu-i ca moderatori pe Petre Nicoara si Ciprian Voin. Toti cei care au urmarit transmisia au putut pune intrebari in direct, care i-au fost mai apoi adresate invitatului, in limita timpului.
INTERVIURILE TIMISOAREI poate fi vizionata pe pagina de Facebook Orasul Timisoara si pe site-ul opiniatimisoarei.ro in fiecare joi seara de la orele 21.30.