TIMISOARA. Pista de biciclete de pe malul raului Bega, care ajunge de la Timisoara pana la Zrenjanin, in Serbia, precum si curatarea canalului pe care sa circule vaporase, reprezinta principalele proiecte comune cu tara vecina.
Din pacate mai este mult pana la finalizarea acestui proiect, deoarece, desi in partea romana s-au facut progrese mari, in Serbia se bate pasul pe loc.
Pista de biciclete, care in total va avea 80 de kilometri, a fost realizata in totalitate numai in partea romana, pe o distanta de 37 km. La finalul ei, drumul se opreste si nimeni nu poate trece mai departe, intrucat, din acel loc incepe Serbia, iar acolo lipseste cu desavarsire un punct de trecere a frontierei.
Cei care se incumeta sa treaca, risca dosar penal pentru trecere ilegala a frontierei de stat. Lucru deja intamplat, dupa cum opiniatimisoarei.ro a aratat aici: Dosar penal si amenzi pentru biciclistii care au mers pe pista Timisoara – Serbia! Cum a fost posibil?
Si vaporasele vor avea frontiera lor
Si pe raul Bega, in partea romana au avansat lucrarile de decolmatare si de dragare, in vederea introducerii navigatiei. Sarbii bat si aici pasul pe loc, insa au proiect comun cu Romania. Ei spun ca anul acesta se vor apuca serios de treaba, mai ales ca au deja experienta inundatiilor din cauza depunerilor de gunoaie din albie.
Cand va fi finalizat si acest proiect, vaporasele care vor circula pe aici urmeaza sa treaca, de asemenea, printr-un punct de frontiera spre tara vecina.
”Realizarea infrastructurii de navigatie a Begai este principalul proiect cu Serbia. Asa cum se stie, la noi a fost si este mai avansat si din punct de vedere al dragarii si decolmatarii si din punct de vedere al realizarii pistei de biciclete si sigur ca urmatoarele activitati care vor fi realizate pe Bega sunt incheierea nodului de la Sanmihai si realizarea in comun a punctului de trecere a frontierei, pentru ca, deocamdata, va trebui sa ne gandim ca sa putem trece cu bicicleta, pe jos sau cu vaporasul, care va fi modalitatea de trecere inspre Serbia. In aceste conditii probabil ca nu vom avea mai multe posibilitati, in functie de bani, dar, daca se termina pista de biciclete care va avea lungimea de 80 de kilometri… – am auzit ca sunt alte judete din tara care deja ne ataca si se mandresc cu 40 si ceva de kilometri, eu ii atentionez ca pista are 80 de kilometri, s-a realizat pe 37, pe partea romaneasca, urmeaza sa se realizeze si continuarea pe partea sarba – atunci, cred, ca alti bani, in mod teoretic, nu avem”, a declarat Titu Bojin, presedintele Consiliului Judetean Timis.
Un alt proiect cu sarbii il reprezinta realizarea de drumuri spre cele trei puncte de frontiera comune deschise permanent, anul trecut, la Valcani, Lunga si Foeni.
Pentru toate acestea, dar si pentru alte proiecte mai mici pe care doresc sarbii sa le acceseze sunt disponibili cel mult 23 de milioane de euro, bani europeni pe care autoritatile fac eforturi sa-i atraga.
Totodata, sarbii mai vorbesc si de realizarea autostrazii care sa lege Timisoara de Belgrad, insa banii sunt insuficienti, iar proiectul presupune si implicarea guvernelor celor doua tari.
Reprezentanti ai tarii vecine, veniti nu demult la Timisoara, au anuntat ca in scurt timp se vor apuca si ei de treaba la pista de biciclete care sa lege, efectiv, Timisoara de Zrenjanin. Dusko Radisic, viceprimarul orasului Zrenjanin, spunea recent ca in septembrie va fi depusa documentatia, iar in 2016 demareaza lucrarile la cei 43 de kilometri de dupa frontiera, iar termenul de finalizare va fi 2017.