La elaborarea programului, compania a tinut cont de recomandarile Bancii Mondiale prezentate Ministerului Transporturilor, in vederea realizarii unui buget de venituri si cheltuieli echilibrat pentru anul viitor, fara pierderi. Surse din industria feroviara au declarat agentiei Mediafax ca programul a fost avizat de ministrul Transporturilor, Anca Boagiu, urmand sa fie prezentat pentru aprobare reprezentantilor FMI. Astfel, vor fi disponibilizate 140 de persoane de la unitatile central si regionale, 275 din sectorul comercial, 323 din sectorul vagoane, 157 de persoane Tesa din ramura tractiune, in urma introducerii mersului trenurilor cadentat, inchiderea unor sectii si investitii pentru eficientizare companiei si modernizarea materialului rulant.
La finele primului semestru, operatorul feroviar avea 15.000 de angajati, cu 2.000 de persoane mai putin fata de 2008. Potrivit estimarilor companiei, introducerea mersului trenurilor cadentat ar putea aduce in 2011 o economie anuala de aproximativ 400 mililoane lei (100 milioane euro) numai din costurile de exploatare directe, numarul de calatori va creste cu 15%, iar incasarile pe sectiile unde se va introduce mersul cadentat s-ar putea majora cu 20%. Totusi, in document este precizat ca exista riscul sa existe dificultati in aplicarea traficului cadentat din cauza degradarii continue a infrastructurii feroviare. Introducerea traficului cadentat va presupune suplimentarea personalului din tren prin recalificarea profesionala a salariatilor din sectorul de exploatare vagoane.
Totodata, compania vrea sa cumpere 120 automotoare diesel si 120 rame electrice noi cu 927 milioane euro, un sistem control prin porti acces cu 20 milioane euro si automate de bilete cu 10 milioane euro. „Efectele finale ale investitiilor pentru un orizont de plan anul 2019 prin cumularea efectelor financiare generate de investitiile estimate la un total de circa 957 milioane euro duce la un efect financiar pozitiv in valoare totala de 1,351 miliarde euro, astfel 1,3 miliarde euro venituri din exploatarea trenurilor formate din automotoare si rame, 32 milioane euro venituri suplimentare prin utilizarea portilor de acces si 19 milioane euro reduceri de costuri prin utilizarea automatelor de bilete”, se precizeaza in document. Insa, investitia va putea fi realizata numai daca va fi asigurata o garantie guvernamentala pentru finantare deoarece resursele financiare existente pot asigura numai achizitia de material rulant second hand si adaptate la conditiile de circulatie CFR.
Perioada estimata achizitiei si livrarii celor 240 de automotoare este 2011-2019, astfel ca licitatiile trebuie sa aiba loc in intervalul 2011-2012, iar livrarile sa inceapa in finalul anului 2012 si urmatorii ani, cu densitate de aproximativ 18-20 de unitati pe an din fiecare categorie.
Pentru asigurarea corecta a mentenantei noilor vehicule care vor fi achizitionate, CFR Calatori vrea sa inceapa constructia de hale lungi de 200 de metri cu facilitatile specifice intretinerii in locatiile unde CFR Calatori are terenul in proprietate in Bucuresti, Brasov, Timisoara, Arad, Constanta si Satu Mare. Totodata, halele din Craiova, Suceava, Cluj, Galati si Iasi, unde proiectarea a fost deja realizata, trebuie finalizate in perioada 2012-2013. Costul unei hale echipate cu minimul necesar este de 12 milioane de euro, astfel ca pentru intreg programul vor fi necesari aproximativ 125 milioane euro, distribuiti in perioada 2011-2020.
Alte masuri prevad scutirea platii acizelor pentru motorina, prin care se vor realiza economii de 90 milioane lei anual, sprijin pentru obtinerea de fonduri UE necesare achizitionarii materialului rulant si modernizarii pe ansamblu si reducerea cheltuielilor cu plata taxei pentru utilizarea infrastructurii care se achita la CFR SA. Totodata, compania vrea sa inchida punctele de lucru din Sighisoara, Drobeta Turnu Severin, Oravita, Caransebes si Lugoj, sa transfere intregul personal la depourile de baza si sa inchida 19 sectii care inregistreaza cele mai mari costuri per pasager-km si genereaza cele mai mici venituri, si care au posibilitati minime de reabilitare, cum ar fi Bucuresti – Oltenita, Pitesti- Curtea de Arges, Ploiesti Nord – Maneciu, Simeria – Hunedoara si Oravita – Anina. Principiile comerciale si tehnice dupa care se vor face anularile de trenuri de calatori cuprind trenurile cu cele mai mici incasari, cu compunere necesara sub 2-3 vagoane, trenuri cu tractiune Diesel. Documentul mai stabileste infiintarea in acest an a societatilor de transport feroviar de calatori de scurt parcurs si lung parcurs.
Sursa: www.mediafax.ro