TIMISOARA. O firma din China ar fi vrut sa construiasca gratis pentru Timisoara faimosul metrou. Anuntul uimitor a fost facut vineri de catre primarul Nicolae Robu, care a oferit si niste explicatii legate de faptul ca proiectul a… ‘picat’.
CITESTE SI: Plangeri penale impotriva firmelor implicate in esecul modernizarii de la Piata Badea Cartan din Timisoara
„La un moment dat, am avut o vizita a unei firme a statului chinez care nu e focalizata doar pe profit, ci promovarea imaginii Chinei in lume. Si acea firma era interesata sa duca liniile de tren in subteran, pe banii ei. Acum vreo doi ani. Pentru ca la ambasade se urmareste ce apare in presa. A fost consemnata aceasta idee si in raportul intocmit de catre reprezentanta economica, s-a mentionat a fi o oportunitate. I-am indrumat spre Ministerul Transporturilor pentru ca liniile de cale ferata sunt la Ministerul Transporturilor. Aparand oportunitatea de finantare europeana pentru CFR, a cazut totul„, a declarat Nicolae Robu.
Primarul Timisoarei spune ca in urma cu doi ani s-a facut, la Timisoara, un studiu de fezabilitate pentru introducerea in subteran a liniilor de cale ferata care traverseaza orasul, insa s-a renuntat la acest proiect dupa ce reprezentantii CFR au accesat un poiect european pentru dublarea sinelor si construirea de pasaje rutiere peste acestea.
Robu spune ca nu se poate construi estacada, la Timisoara, insa cea mai buna solutie pentru mobilitatea urbana, pe viitor este construirea unui metrou cu propriile linii.
„Am mai spus-o cand am avansat ideea ducerii in subteran a liniilor de cale ferata. Atunci nu era vorba despre realizarea unui metrou propriu zis. Nu se mai poate face ceea ce am avansat la vremea respectiva, intrucat CFR a obtinut finantare europeana pentru linia aceea. Dar Timisoara, la fel ca alte orase de aceeasi marime trebuie sa ofere vizitatorilor conditiile de mobilitate. Or, asa ceva nu se poate face la suprafata. Orice minte limpede intelege ca nu darami ce exista si sa reconstruiesti si sa faci arterele cu 10-15 benzi cum le fac in China. Daca se ajunge la aparate de zbor individuale si oamenii nu vor mai folosi autovehiculele, atunci nu se va mai ajunge la aglomerare. Pana atunci, ai doua solutii: sa vii cu artere suspendate pe estacada sau sa mergi in subteran. Un metrou nu se face de azi pe maine. De ce nu mergem suspendat? Nu se potriveste sa ridici pe estacada arterele auto. Timisoara e un oras aerisit, cu cladiri de maxim 15 etaje. Cu timpul vor aparea si alte cladiri inalte. Insa, in ansamblu, arhitectura Timisoarei nu e compatibila cu suspendarea arterelor auto. E logic totul: varianta subterana„, a declarat Nicolae Robu.
Acesta a sustinut ca noul proiect de metrou pe care il are in vedere urmareste un traseu de 15 kilometri, intre Aeroportul Timisoara si zona industriala din Calea Sagului. Acesta ar costa aproape 1 miliard de euro.
Intrebat de unde va face rost de bani pentru metrou, Robu a mentionat fondurile europene. El a spus ca metroul este realizabil intr-un orizont de timp de zece ani.
In proiectul de buget al Primariei Timisoara este prevazuta suma de 145.000 de lei, adica aproximativ 30.000 de euro, pentru un studiu de fezabilitate pentru „realizarea unui sistem de transport in comun de tip metrou”. Bugetul primariei ar putea fi votat pana la finalul acestei luni.