Exista, insa, si o veste buna. Cei care vor sa devina conducatori auto nu mai sunt obligati sa se prezinte personal pentru a-si depune dosarele pentru examen, acest lucru poate fi facut si de reprezentatii scolilor de soferi. Toate aceste lucruri apar intr-un ordin al Ministerului Afacerilor Interne. Documentul mai contine informatii importante si pentru mopedisti. Acestia pot sa obtina permisul chiar daca nu au terminat o scoala de soferi. Trebuie doar sa faca dovada ca au absolvit un curs de legislatie rutiera. Regula este valabila doar pana in ianuarie 2014.
CODUL RUTIER 2013: alte modificari
Prelungirea dreptului de a conduce pentru soferii cu permisul retinut, cercetati sau judecati pentru savarsirea unor infractiuni sau implicarea in accident, ar urma sa fie decisa o singura data de procuror sau judecator, si nu din 30 in 30 de zile, potrivit unei propuneri a Ministerului Public.
Propunerea de modificare a Ordonantei de Urgenta a Guvernului (OUG) nr. 195/ 2002 (Codul rutier) a fost trimisa, vineri, Ministerului Afacerilor Interne de catre procurorul general al Romaniei Tiberiu Nitu.
Sunt vizate dispozitiile articolului 111, alineatul 6, din actul normativ, care se refera la prelungirea periodica a dreptului de circulatie a conducatorului auto care a savarsit anumite infractiuni sau a fost implicat intr-un accident cu victime.
In forma actuala a actului normativ, prelungirea se face la un interval de 30 de zile de catre procuror sau instanta de judecata, in functie de faza procesuala in care se afla cauza, pana la solutionarea definitiva a acesteia.
CODUL RUTIER 2013: Sanctiuni mai mari pentru soferii bauti la volan
Soferii care conduc beti ar putea risca, in curand, pana la 10 ani de inchisoare! Mai multi deputati vor sa dubleze sau chiar sa tripleze pedepsele pentru conducatorii auto care urca la volan dupa ce au consumat alcool sau stupefiante. Alesii au elaborat deja un proiect de modificare a Codului Rutier.
Premierul Victor Ponta a declarat ca doreste o implementare mai dura a legislatiei rutiere, aratand ca problema Romaniei tine de faptul ca exista prea multa „lejeritate” a participantilor la trafic fata de sanctiunile legale aplicate de politisti, permisele se dau la „oricine” si „toata lumea” este instructor.
„Exista o initiativa a Federatiei Internationale de Automobilism care prevede o strategie de politici publice pentru diminuarea accidentelor rutiere. Nu e problema Romaniei, e a omenirii, a Europei. Dar nu vreau sa traim cu minciuna ca totul e de la infrastructura. Nu poti avea reguli ca Franta si Germania neavand aceeasi infrastructura, dar in Romania avem o problema de implementare a regulilor, o problema de autoritate”, a spus Ponta.
El a aratat ca nu exista o sigura masura prin care sa se reduca numarul de accidente rutiere, cum ar fi dublarea amenzilor, ci este vorba despre implementarea unor strategii intregi, asa cum au facut alte tari, ca, de exemplu, Franta.
MAI a postat luna trecuta un proiect de modificare a Codului Rutier care tocami a fost adoptat la inceputul anului 2013.
Proiectul de lege pentru pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice (Codul rutier) a fost lansat in dezbatere publica.
Amenzile maxime prevazute in ordonanta, in clasa a V-a de sanctiuni, de la 21 la 100 de puncte-amenda (1.575 – 7.500 de lei), care in prezent se aplica numai persoanelor juridice ar urma sa fie aplicate si soferilor care conduc avand o alcoolemie de sub 0,8 grame/ litru, nu acorda prioritate pietonilor angajati regulamentar in traversare sau depasesc limita maxima de viteza pentru sectorul respectiv de drum si categoria de vehicul careia i se aplica cu peste 60 de kilometri pe ora.
Neacordarea prioritatii pietonilor se pedepseste in prezent cu amenda din clasa a II-a de sanctiuni, in valoare de 300 sau 375 de lei, si cu suspendarea permisului timp de 30 de zile, iar condusul sub influenta bauturilor alcoolice cu amenda din clasa a IV-a de sanctiuni, cuprinsa intre 675 si 1.500 de lei, si suspendarea permisului pentru 90 de zile, astfel sanctionandu-se si depasirea limitei maxime de viteza cu peste 50 de kilometri pe ora, pragul de 60 de kilometri nefigurand in actualul Cod rutier.
Proiectul de modificare a Codului rutier prevede si noi termene pentru suspendarea dreptului de a conduce – respectiv o perioada de 120 de zile cand fapta soferului a fost urmarita ca infractiune, dar s-a dispus aplicarea unei sanctiuni administrative, si de 180 de zile, in cazul unui accident de circulatie din care a rezultat decesul sau vatamarea corporala a unei persoane prin incalcarea unei reguli de circulatie care se sanctiona prin suspendarea dreptului de a conduce si in cazul in care fapta nu e urmarita ca infractiune.
Nu-ti platesti amenda? Ti se suspenda permisul de conducere
Proiectul de lege mai prevede si ca soferii amendati care nu achita valoarea sanctiunii, in termen de 90 de zile, vor avea permisele suspendate pana fac dovada platii, prevedere inclusa si intr-un proiect de ordonanta de urgenta lansat in dezbatere publica pe 22 februarie pe site-ul MAI.
Chiar daca soferul sanctionat face plangere in instanta, amenda nu se suspenda pana la emiterea unei decizii. impotriva procesului-verbal de constatare a contraventiilor se poate depune plangere, in termen de 15 zile de la comunicare, la judecatoria in a carei raza de competenta a fost constatata fapta. Plangerea depusa suspenda executarea sanctiunilor contraventionale complementare, precum suspendarea dreptului de a conduce autovehicule, se arata intr-un comunicat al MAI.
in prezent, maxim 35 la suta dintre amenzile aplicate in trafic sunt platite de contravenienti, in conditiile in care doar pana la doi la suta dintre ele sunt contestate in instanta, declara in 22 februarie, pentru MEDIAFAX, comisarul-sef Florin Catana, de la Directia Rutiera a Politiei Romane.
AMENZILE DIN PROIECTUL NOULUI COD RUTIER
Amenzile maxime prevazute in ordonanta, in clasa a V-a de sanctiuni, de la 21 la 100 de puncte-amenda (1.575 – 7.500 de lei), care in prezent se aplica numai persoanelor juridice ar urma sa fie aplicate si soferilor care conduc avand o alcoolemie de sub 0,8 grame/ litru, nu acorda prioritate pietonilor angajati regulamentar in traversare sau depasesc limita maxima de viteza pentru sectorul respectiv de drum si categoria de vehicul careia i se aplica cu peste 60 de kilometri pe ora, potrivit unui proiect de lege lansat in dezbatere publica de MAI.
COD RUTIER 2013. Proiectul de lege pentru pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice (Codul rutier) a fost lansat marti in dezbatere publica, pentru 10 zile, pe site-ul Ministerului Afacerilor Interne (MAI).
Contestarea in justitie a amenzilor NU VA SUSPENDA plata acestora
COD RUTIER 2013. 31. Articolul 118 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Art. 118 – (1) impotriva procesului-verbal de constatare a contraventiilor se poate depune plangere, in termen de 15 zile de la comunicare, la judecatoria in a carei raza de competenta a fost constatata fapta.
(2) Prin derogare de la prevederile art. 32 alin. (3) din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001, cu modificarile si completarile ulterioare, plangerea prevazuta la alin. (1) nu suspenda executarea sanctiunii amenzii contraventionale. in cazuri bine justificate si pentru prevenirea unei pagube iminente, la cererea contravenientului, instanta de judecata poate dispune suspendarea executarii sanctiunii amenzii contraventionale pana la ramanerea definitiva a hotararii judecatoresti, daca s-a depus o cautiune de 10% din valoarea amenzii.
(3) Cererea de suspendare se solutioneaza in camera de consiliu, de urgenta, cu citarea partilor, prin incheiere de sedinta ce poate fi atacata odata cu fondul cauzei.
(4) Plangerea suspenda executarea sanctiunilor contraventionale complementare. in situatia in care pentru contraventia savarsita, prezenta ordonanta de urgenta prevede si aplicarea sanctiunii contraventionale complementare a suspendarii dreptului de a conduce autovehicule sau tramvaie, dovada inregistrarii plangerii depuse la judecatorie in termenul prevazut la alin. (1) se prezinta de contravenient la unitatea de politie din care face parte agentul constatator, care efectueaza mentiunile in evidente si ii restituie permisul de conducere, daca acesta a fost retinut.
(5) Dispozitivul hotararii definitive prin care se mentine sanctiunea complementara se comunica unitatii de politie pe raza careia a fost savarsita fapta in vederea punerii in executare.