De ce se circula atat de greu in Timisoara, indiferent daca este vara sau iarna?
Asa ati sesizat dumneavoastra, ca se circula greu?
Pai cred ca si dumneavoastra sesizati acelasi lucru…
Cred ca daca vom finaliza centura Timisoarei, pe zona de sud a orasului, nu cred ca vom mai avea probleme de trafic. Orice spuneti dumneavoastra, de cand s-a dat in folosinta centura in partea de nord si autostrada spre Arad, in partea de nord a orasului se circula mai bine. Asadar, daca vom finaliza centura in oras nu vor ma intra autovehicule mai mari de 3,5 tone…
Dar ce se intampla cand ploua? La primii picuri de ploaie, se circula infernal!
Da. Acest lucru este inexplicabil! Nu doar in Timisoara, ci la nivel national. Peste tot sunt probleme cand ploua. Am discutat cu colegii mei din tara si va spun ca este inexplicabil de ce, avand aceleasi valori de trafic, cand ploua se circula mult mai greu. Nu stiu ce sa spun… Probabil cand ploua oamenii conduc mai prudent si de aceea se circula mai greu.
Bine, dar nu puteti sa spuneti ca doar cand ploua se circula greu. Sunt momente de varf cand prinzi cate 10 semafoare pe Popa Sapca de exemplu… si sunt si alte exemple…
Da, asa este. Din cate stiu, primaria vrea sa mareasca pasajele de la Strada Jiul si de pe Popa Sapca la patru benzi. Se vor mai face subpasaje chiar in zona centrala. De asemenea, se incearca sa se realizeze o sub traversare a Canalului Bega in zona Politiei Municipiului, zona strazii Mocioni. Studiem cu cei de la Comisia de Circulatie din primarie oportunitatea transformarii unor intersectii in sensuri giratorii.
Eu va dau un exemplu simplu. Pe Calea Lipovei, in 600 de metri sunt nu mai putin de 3 semafoare… Cine decide unde sunt amplasate aceste semafoare?
Decizia apartine administratorului drumului, in speta Primariei Timisoara, cu avizul Politiei Rutiere.
Ati dat aviz pentru acele 3 semafoare in 600 de metri?
Categoric! In Comisia de Circulatie s-a dat acest aviz. E posibil ca nu intotdeauna…, cum sa va spun… au fost luate cele mai bune masuri in ceea ce priveste fluidizarea traficului. Noi asteptam opiniile cetatenilor in aceasta privinta. Tocmai de aceea, in toate emisiunile pe care le avem la televiziune si la radio, dar si in aparitiile in presa scrisa sau online facem un apel in acest sens. Avem chiar un ofiter care se ocupa cu acest aspect si in fiecare saptamana imi prezinta sugestiile cetatenilor. Am creat si un compartiment de sistematizare la nivelul Politiei Rutiere, compartiment coordonat de un ofiter, care are in subordine agenti specializati, care doar asta fac: merg pe teren si noteaza ce imbunatatiri pot fi aduse fluidizarii traficului.
De semafoarele acestea despre care vorbim, 3 pe 600 de metri, nu v-a atras nimeni atentia pana acum? Sunt primul care vorbeste despre ele?
…Ce sa va spun?… (ezita, n.red.) Putem sa spunem ca acele semafoare sunt o mostenire…
Dar lucrurile pot evolua, nu?
Sigur ca da! Vom studia situatia lor.
Politia Locala a primit atributii pe linia circulatiei pe drumurile publice. Ce are voie sa faca un politist local in trafic? Are voie sa ma opreasca in trafic un politist local?
Pana la aparitia acelei legi care le-a dat atributii in domeniul circulatiei, politia locala avea doar atributii statice, daca putem spune asa… Adica stationare si oprire interzisa, in locurile marcate pentru persoanele cu handicap, pe trotuare sau spatii verzi. Din momentul aparitiei legii despre care vorbim, politistii lcoali pot sa aplice sanctiuni in urmatorele situatii: atunci cand soferul a oprit in toate situatiile in care oprirea este interzisa, atunci cand se stationeaza, in toate situatiile in care stationarea este interzisa sau atunci cand se intra cu autovehicolul in zone interzisa, adica pe strazile cu sens unic sau acolo unde accesul este interzis. Doar in aceste situatii politia locala are voie sa opreasca in trafic. Ei nu au atributii pe linia testarii alcoolemiei, a vitezei sau a starii tehnice a autoturismului. Acolo unde au competente, ei aplica si puncte penalizatoare si in acest sens am facut o baza de date comuna cu cei de la Politia Locala.
Cei de la Politia Locala spuneau ca si-au trimis agentii la scolarizare pentru ca sa va ajute…
Ei au facut un curs de politie rutiera. Am actionat cu ei in echipe mixte, mai ales pe ceea ce reprezinta dirijarea circulatiei. Le-am cerut si acum sa ne ajute cu personal pentru dirijari, dar am primit raspuns ca au primit sarcini suplimentare de la primarie si ca nu mai se pot dispensa de agenti.
Exista o legenda… Daca te opreste politia rutiera, ori iei amenda, ori dai spaga sa scapi, dar avertisment nu primesti niciodata…
Legenda e legenda si nu e adevarata. Se dau avertismente. Avertismentul este o masura politieneasca. Avertismentul se da sub doua forme: scris sau verbal. Avertisment se aplica mai ales in situatia in care contravenientul se afla la prima abatere si nu are comportament arogant – mai nou putem verifica absolut tot despre participantii la trafic – istoricul abaterilor, de cate ori i-a fost suspendat permisul, chiar si fizionomia lui. Daca e sa vorbim de spaga… Vorbim deschis! De ce sa nu vorbim de spaga? Ati vazut ce s-a intamplat de fiecare data cand a fost prins vreun politist de la rutiera… Eu pot sa va spun ca fiecare raspunde pentru ceea ce face. Noi le facem prelucrari zilnice agentilor pe aceasta linie… au fost si ofiteri de la DGA si de la SIPI la noi si i-am prelucrat pe aceasta linie. Le atragem atentia aproape obsesiv! Daca tot o fac, raspund personal. Sigur nu ne onoreaza, dar mai mult nu avem ce face…
O alta legenda, planurile de amenzi! Au agentii plan de amenzi?
Lumea confunda planurile de amenzi cu planurile de masuri. Noi facem multe statistici si in functie de rezultatele lor, facem planuri de masuri. Ce inseamna asta? Le spunem ca, de exemplu, saptamana asta mergem pe sanctionarea depasii vitezei legale de deplasare, pentru ca s-au inregistrat multe accidente a caror cauza a fost viteza excesiva. Asta nu inseamna ca agentii au plan de amenzi in aceasta linie de actiune…
Cum apreciati modificarile aduse la legislatia care reglementeaza conditiile de obtinere a permiselor de conducere?
Faptul ca toti cetatenii care conduc mopede trebuie sa aibe un permis de conducere este un lucru extraordinar de bun! Din martie pana in ocotmbrie nu era zi in care sa nu se produca un eveniment rutier in care sa fie implicat un moped. Vreau sa spun ca aceasta prevedere legala nu a venit intamplator, ci in urma numeroaselor sesizari pe care Politia Rutiera le-a trimis legiuitorului in acest sens. Noi ne bucuram foarte mult ca toti cei care conduc autovehicule pe drumruirle publice trebuie sa posede carnet de concucere. Asta presupuen ca au facut un curs si ca au dat un examen si ca au invatat legislatia rutiera, lucru care sporeste siguranta in trafic.
Exista acele autovehicule care pot fi conduse si de la varsta de 16 ani…
Sunt foarte scumpe, sunt de la 5.000 de euro in sus. Poate si de aceea sunt putine in Timisoara. Eu, de exemplu, nu i-as lua copilului meu o astfel de masina la 16 ani. L-as mai lasa un pic, pana la 18 ani… Unde mai pui ca sunt foarte periculoase. Sunt realizate din carton presat! Va dati seama ce ramane din aceasta masina in cazul unei tamponari cu o masina de cateva tone… Nu sunt sigure si eu nu mi-as lasa copilul sa o conduca si nu as sfatui pe nimeni sa o faca!
Sunt multe cazuri in care pe sosele circula autovehicule conduse de soferi care nu ar trebui sa o faca. Exista o adevarata industrie a obtinerii de adeverinte medicale care atesta ca sunt apti sa conduca autovehicule desi ei nici macar nu au trecut printr-un cabinet medical…
Eu pot sa va spun ca am vreo 300 de premise pe care le-am retras personal. Cum functioneaza acest sistem? Medicii sunt obligati sa ne trimita liste cu pacientii care sufera de boli care nu le permit sa conduca autovehicule. Noi ne facem datoria, verificam daca au permis si daca au, ii invitam la politie, le retragem permisul. In situatia in care aduc un certificat de la medicina legala ca pot sa conduca autovehicule, putem sa le returnam permisul. Din 300 de cazuri, am returnat doar 2. In privinta acelor adeverinte medicale pot sa va spun ca verificarea lor sau a modului in care sunt eliberate nu intra in atributiile Politiei Rutiere. Cine le elibereaza, raspunde! Dar se fac pasi si in acest sens. O prima masura este aceea ca nu se mai poate sa iti schimbi permisul inainte de expirare, fara sa faci vizita medicala. Acum, de fiecare data cand iti expira permisul, trebuie sa faci un control medical. Putem, in schimb, sa vorbim cu colegii de la politia nationala sa facem niste verificari sub acoperire la cabinetele care elibereaza aceste adeverinte.