TIMISOARA. Cu doar cateva saptamani inainte de lunile reci de toamna cand Colterm ar putea fi nevoita sa dea drumul la caldura in casele timisorenilor, situatia la comania de termoficare nu e roz deloc, in ciuda ‘vestilor’ linistitoare transmise de administratia Fritz abonatilor. O spune consilierul local Roxana Iliescu. Aceasta a solicitat raspunsuri la intrebari punctuale legate de felul in care este gestionata aprovizionarea cu combustibili pentru iarna la societatea Primariei Timisoara, sustinand ca are indoieli ca s-a actionat cu responsabilitate si ca administratorii nu s-au marginit doar la un exercitiu de imagine.
„Colterm, cronica unei morți anunțate!
După un an 2021 în care am scos la iveală multe din neregulile reflectate de Raportul Curții de Conturi, după un sezon de iarnă 2021/2022 administrat dezastruos de responsabilii sistemului de termoficare al orașului nostru, iată că suntem în pragul noului sezon de iarnă 2022/2023, iar veștile sunt tot sumbre!
📌Cărbunele… suntem anunțați în mod triumfalist faptul că avem un stoc mare de cărbune, de 30.000 t și că obiectivul este de a intra în sezon cu 50.000 t, “ceea ce ar fi cel mai mare stoc de cărbune cu care Colterm ar intra în iarnă”.
30.000 t…? Pentru cei interesați, într-o zi friguroasă de iarna se ard la CET Sud și 2300 t de cărbune, prin urmare, faceți o socoteală simplă…
Pe de altă parte, obiectivul de 50.000 t este total nerealist în contextul în care un tren aduce 1250 t, prin urmare, ar însemna ca la Colterm, în perioada rămasă până la intrarea în sezon, să ajungă trenuri cu cărbune zilnic, ceea ce nu se întâmplă. Și nu, nici dacă s-ar întâmpla vreo minune, tot nu ar fi cel mai mare stoc cu care Colterm a intrat în sezonul de iarnă, fiind ani în trecut în care au intrat și cu 100.000 t stoc…
📌Gazul… situația este la fel de proastă! Au înmagazinat o cantitate total insuficientă și mai mult decât atât, niciun furnizor serios nu vrea să încheie un Contract pe o perioadă mai lungă cu Colterm. Au doar promisiuni de la furnizori mici, promisiuni care oricum nu ar acoperi cantitatea necesară pentru sezonul de iarnă.
📌Energia electrică… nimeni nu a spus-o până acum, însă vă spun eu că de la 1 octombrie 2022 Colterm își va procura energia electrică de la un Furnizor de Ultimă Instanță (FUI). Adică va plăti cel puțin dublu pe energia electrică necesară, față de cât i-ar fi costat dacă ar fi fost capabili să contracteze de pe piața liberă.
❗️Referitor la CET Sud, mai exact despre cele 3 cazane și auxiliare (mori, tubulaturi, benzi etc) de asemenea, veștile nu sunt bune.
Distruse în sezonul trecut de cărbunele de foarte proastă calitate adus pe ultima sută de metri, pământ și bolovani, acestea necesitau în vara asta reparații semnificative. Din păcate, nu știu ce au păzit, dar aceste reparații nu sunt finalizate nici până în zi de astăzi.
❗️Legat de “geniala” idee a administratorului special Amza și a directorului general Nenu, de a închiria Primăria rampa CF situată în stația Motru Est și un spațiu de depozitare situat în vecinătatea rampei, pentru a procura cărbune direct de la producători, salvând astfel niște bani, spun ei, dați până acum intermediarilor:
Cum nu ne place să fim luați de proști, aștept cu nerăbdare răspunsuri la niște întrebări simple!
În contextul în care producătorii de cărbune doar transportă cu camioanele (un camion transportă până la 30 t cărbune) cărbunele de la carieră la spațiul de depozitare aflat în vecinătatea rampei:
📌1)cine va asigura la Motru recepția cărbunelui contractat, referindu-mă aici în mod deosebit la cantitatea și calitatea cărbunelui? (cântărire/ prelevarea de probe pentru determinarea valorii calorifice a cărbunelui)
📌2)cu ce oameni vor asigura încărcarea cărbunelui de la locul de depozitare în vagoanele de tren? (Colterm se confruntă cu lipsă de personal inclusiv la CET Sud, mulți dându-și demisia de la intrarea în insolvență a societății/ în plus, nici cu anunțurile de angajări nu au avut succes în vara asta, din cauza salariilor mici oferite)
📌3)cu ce utilaje vor realiza manevrele de încărcare a cărbunelui?
Și nu în ultimul rând, cum se vor realiza toate manevrele proprii încărcării cărbunelui, câtă vreme deși vorbim de închirierea unei rampe de 270 mp, aceasta este sublimă dar lipsește cu desăvârșire?! (la fața locului este doar un petec de beton și ăla fisurat/ o rampă este o platformă de beton, înalțată până la 70 cm de la sol, utilă utilajelor în manevrele de încărcare a cărbunelui în vagoane).
❗️Așadar, să ni se răspundă urgent la întrebările de mai sus, altfel povestea asta cu închiriatul rampei nu-i decât un nou exercițiu de imagine eșuat, un bluf!
PS toate întrebările de mai sus au un rost doar în contextul în care plecăm de la premisa că oamenii ăștia au purtat deja negocieri cu producătorii din Motru, pe cantități, grafic livrare și preț. Eu am mari semne de întrebare inclusiv privitor la acest aspect, fiind cunoscut faptul că sârbii au intrat pe “fir”, oferind un preț foarte bun pe tona de cărbune.
PS2 încă puțin și se împlinește un an de la adoptarea Hotărârii 449/23.11.2021 privind desemnarea administratorului special la Colterm. Conform Contractului de mandat, Cap. V, art. 5, lit. h, Amza avea obligația în această perioadă să ne informeze de toate acțiunile întreprinse atât de el, raportat la îndatoririle stabilite de lege, cât și asupra acțiunilor întreprinse de administratorul judiciar. Nu există astfel de informări. Pe lângă încălcarea contractului de mandat, situația în care se află Colterm, de care este direct răspunzător, spune totul! Mă aștept să-și dea demisia, într-un gest de onoare și nu motivat de o eventuală candidatură la funcția de Primar al comunei Giroc!”, a transmis consilierul local Roxana Iliescu pe pagina sa de Facebook.